Suomi ruotsalaistetaan pieni askel kerrallaan
RKP vaatii aina vaan lisää ja yleensä saa tahtonsa läpi. Suostuttelussa merkittävässä roolissa on ns. säätiöraha, jolla valtapuolueita voidellaan. Tällä taktiikalla Suomi aiotaan vähitelleen ruotsalaistaa kokonaan. Esimerkkejä:
- Peruskouluun ei ollut tarkoitus tulla pakkoruotsia. RKP vaati ja kiristi pakkoruotsin peruskouluun.
- Yliopistoissa ei ollua ennen ns. virkamiesruotsia. RKP vaati yliopistoihin virkamiesruotsin.
- Poliisien ei tarvinnut osata ruotsia suomenkielisillä alueilla. RKP vaati ruotsin taidon vaatimuksen koko maahan.
- Rautatieasemilla ei ennen kuuluteltu ruotsiksi suomenkielisillä alueilla. RKP vaati ruotsinkieliset kuulutukset koko maahan.
- Kaksikielisen kunnan raja oli ennen korkeampi. RKP vaati rajan naurettavan alas, 3000 ruotsinkieliseen, joka tekee kaupungista "kaksikielisen" kokonaisasukasmäärästä riippumatta.
Tulevia tapahtumia:
- RKP on vaatinut kiivaasti pakkoruotsin ala-steella ja todennäköisesti saa taas tahtonsa läpi. Kokoomus ja SDP on jo saatu voideltua ajamaan asiaa.
- RKP haluaa kuntauudistuksessa yhdistää suomenkielisiä kuntia "kaksikielisiin" kuntiin, jolloin keinotekoinen ruotsinkielisyys laajenee täysin suomenkielisille alueille
Tässä ruotsalaistamisessa on siis pyrkimys vähitelleen syrjäyttää suomen kieli ja palauttaa ruotsi valtakieleksi. Suomenkielisen suomalaisen tehtävä on opiskella nöyrästi pakkoruotsia ja palvella ruotsinkielisiä ruotsiksi koko maassa.
Kommentit (64)
Nämä ruotsalaisvastaiset ihmiset tuntuvat olevan lähinnä niitä, joilla ei ole lainkaan kielipäätä ja jotka ovat työllä ja tuskalla oppineet sanomaan "Jag heter Kalle".
Sillä reilusti yli puolet vastustaa pakkoruotsia
?
Mutta tämä on kuulemma huono argumentti tämä helppous :D. Toisaalta ruotsia on kuulemma niin äärettömän vaikea oppia, kun sitä ei kuule (?). Minä opin ruotsin sanoja todella helposti, koska siitä on suomeen lainattu valtavasti sanastoa.
Wikipedia sanoo: "Yli puolet suomen lainasanoista on tullut ruotsin kielestä tai sen kautta."
Voi äiti, joulukuusi palaa!=Smör mamma, julsex kommer tillbaka!
- Helppoa kuin heinänteko!
Voitko antaa tarkemmat viitteet tutkimuksiin?
En nyt heti löytänyt linkkiä siihen ruotsinkielisten tekemään tutkimukseen. Mutta googlella löytyi tämä kohta, jossa viitataan siihen alkuperäiseen tutkimukseen.
"Folktingetin vuonna 1997 julkaiseman selvityksen "Vårt land, vårt språk – kahden kielen kansa" mukaan korkeakoulututkinnon suorittaneet suhtautuvat kaikkein kielteisimmin pakolliseen ruotsin kieleen suomenkielisissä koluissa."
Sais koko suomi muuttua ruotsi-suomeksi! Tutkitusti suomenruotsalaiset pärjäävät kaikessa paremmin ja ovat terveempiä ja iloisempia... Sen soisi laajentuvan suomalaistenkin pariin.
Niin, kun järjestelmä suosii ruotsinkielisiä rakenteellisen korruption vuoksi. Miten muuten selität sen, että pisa-testeissä huonommin pärjäävät ruotsinkieliset saavatkin suhteessa huomattavasti enemmän yliopistopaikkoja kuin suomenkieliset?
Kun on helppo tie järjestetty hyvään koulutukseen, niin tokihan sitä pärjääkin paremmin.
Suomenruotsalaisilla (ja ruotsalaisilla + tanskalaisilla) on aivan erilainen elämänasenne, ei ole niin kyräilevää ja kateellista, se vaikuttaa eniten elämänlaatuun. Ystäväpiirini suomenruotsalaisilla ei ole kenelläkään yo-tason koulutusta, ihan tavallisia duunareita ovat.
Ruotsinkieliset ovat kyllä itsekin kertoneet, että heillä tuo on usein vain"pintaa", eli tärkeää on näyttää että kaikki menee hienosta, vaikka ei menisikään. Suomalaiset taas ovat enemmän aidosti sitä mitä ovat. Suomalaista aitoutta ja rehellisyyttä kyllä arvostetaan ulkomailla.
mutta ei pessimismiä ja kyräilyä etc.
Kiihotatko sinä nyt kansanryhmää (suomenkielisiä) vastaan? Tuohan on ihan vastaava tilanne, kuin mitä Halla-aho kirjoitti somaleista. Yrität leimata koko kansanryhmän tietynlaiseksi.
?
Mutta tämä on kuulemma huono argumentti tämä helppous :D. Toisaalta ruotsia on kuulemma niin äärettömän vaikea oppia, kun sitä ei kuule (?). Minä opin ruotsin sanoja todella helposti, koska siitä on suomeen lainattu valtavasti sanastoa.
Wikipedia sanoo: "Yli puolet suomen lainasanoista on tullut ruotsin kielestä tai sen kautta."
- Helppoa kuin heinänteko!
Täällä länsirannikolla on ainakin puhekielessä ihan valtavasti ruotsin vaikutusta, joten sanaston oppiminen on helppoa. Eihän se sanojen lainautuminen ole 50 vuodessa tapahtunut vaan vuosisatojen aikana.
olen aina ihmetellyt, mikseivät jotkut ruotsinkieliset osaa ollenkaan suomea, mutta kuitenkin kehtaavat vaatia, että koko valtaväestön pitäisi osata ruotsia? Eivätkö ne "kaksikielisyys on rikkaus" -jutut koske heitä?!
olen aina ihmetellyt, mikseivät jotkut ruotsinkieliset osaa ollenkaan suomea, mutta kuitenkin kehtaavat vaatia, että koko valtaväestön pitäisi osata ruotsia? Eivätkö ne "kaksikielisyys on rikkaus" -jutut koske heitä?!
Ahvenanmaalla ei ole pakko opiskella suomea, eikä suomenkielisillä ole mitään oikeuksia. Silti työryhmissä, jotka vaativat suomalaisille lisää pakkoruotsia ja "elävää kaksikielisyyttä" istuu härskisti Ahvenanmaan edustaja! Uskomatonta porukkaa.
?
- Helppoa kuin heinänteko!Täällä länsirannikolla on ainakin puhekielessä ihan valtavasti ruotsin vaikutusta, joten sanaston oppiminen on helppoa. Eihän se sanojen lainautuminen ole 50 vuodessa tapahtunut vaan vuosisatojen aikana.
kunhan latelee sanoja peräkkäin välittämättä taivutusmuodoista tai sanajärjestyksestä?
Miksi se sitten ruotsintunnilla ei mene näin?
?
Mutta tämä on kuulemma huono argumentti tämä helppous :D. Toisaalta ruotsia on kuulemma niin äärettömän vaikea oppia, kun sitä ei kuule (?). Minä opin ruotsin sanoja todella helposti, koska siitä on suomeen lainattu valtavasti sanastoa. Wikipedia sanoo: "Yli puolet suomen lainasanoista on tullut ruotsin kielestä tai sen kautta."
Voi äiti, joulukuusi palaa!=Smör mamma, julsex kommer tillbaka! - Helppoa kuin heinänteko!
Mutta on sanasto toki yksi hyvin tärkeä alue :).
?
Mutta tämä on kuulemma huono argumentti tämä helppous :D. Toisaalta ruotsia on kuulemma niin äärettömän vaikea oppia, kun sitä ei kuule (?). Minä opin ruotsin sanoja todella helposti, koska siitä on suomeen lainattu valtavasti sanastoa. Wikipedia sanoo: "Yli puolet suomen lainasanoista on tullut ruotsin kielestä tai sen kautta."
Voi äiti, joulukuusi palaa!=Smör mamma, julsex kommer tillbaka! - Helppoa kuin heinänteko!
Täällä länsirannikolla on ainakin puhekielessä ihan valtavasti ruotsin vaikutusta, joten sanaston oppiminen on helppoa. Eihän se sanojen lainautuminen ole 50 vuodessa tapahtunut vaan vuosisatojen aikana.
kunhan latelee sanoja peräkkäin välittämättä taivutusmuodoista tai sanajärjestyksestä? Miksi se sitten ruotsintunnilla ei mene näin?
Joku oppii helposti kieliä, joku jotain muuta. Minä olen ollut aina huono matemaattisissa aineissa, mutta en ole siitä traumatisoitunut enkä katkeroitunut :D.
?
kunhan latelee sanoja peräkkäin välittämättä taivutusmuodoista tai sanajärjestyksestä? Miksi se sitten ruotsintunnilla ei mene näin?
Joku oppii helposti kieliä, joku jotain muuta. Minä olen ollut aina huono matemaattisissa aineissa, mutta en ole siitä traumatisoitunut enkä katkeroitunut :D.
Meneekö tämä nyt taas siihen "eihän puhuta pakkomatematiikastakaan"? Ei ole vaihtoehtoista matikkaa, mutta on vaihtoehtosia kieliä.
Sillä reilusti yli puolet vastustaa pakkoruotsia
Kuuluuko tuohon lukuun myös ruotsinkielisiä suomalaisia? Miten tutkimus on tehty? Onko ehdotettu erilaisia vaihtoehtoja? Esim. voisiko valita, mitä kieltä on tarpeellista oppia -> kun yli puolet on sanonut englantia tärkeimmäksi, on vedetty johtopäätös, että ruotsin pakollista kouluopetusta vastustetaan. Kyllä näitä tutkimuksia ja tilastoja saadaan väänneltyä ihan miten vain.
Minusta ruotsin opiskelu oli hyödyllistä. Olen tarvinnut sitä monessa tilanteessa. Myös moni kaverini on päätynyt joko Ruotsiin taikka sitten Pohjanmaalle ruotsinkieliseen kuntaan töihin, joten ruotsi on heille ollut todella tärkeää. Minä en vastusta "pakkoruotsia", ja nähtävästi aika moni muukaan suomalainen ei vastusta. En vastusta myöskään pakkofysiikkaa, pakkokemiaa, pakkoliikuntaa (vaikken ole koskaan niiden tuntien oppeja tarvinnut) tai muitakaan pakollisia aineita.
?
Meneekö tämä nyt taas siihen "eihän puhuta pakkomatematiikastakaan"? Ei ole vaihtoehtoista matikkaa, mutta on vaihtoehtosia kieliä.
Tilastotieteen kurssi vedettiin läpi sisulla (kamalaa oli). Ei auttanut itku markkinoilla :D.
Sillä reilusti yli puolet vastustaa pakkoruotsiaKuuluuko tuohon lukuun myös ruotsinkielisiä suomalaisia? Miten tutkimus on tehty? Onko ehdotettu erilaisia vaihtoehtoja? Esim. voisiko valita, mitä kieltä on tarpeellista oppia -> kun yli puolet on sanonut englantia tärkeimmäksi, on vedetty johtopäätös, että ruotsin pakollista kouluopetusta vastustetaan. Kyllä näitä tutkimuksia ja tilastoja saadaan väänneltyä ihan miten vain.
Minusta ruotsin opiskelu oli hyödyllistä. Olen tarvinnut sitä monessa tilanteessa. Myös moni kaverini on päätynyt joko Ruotsiin taikka sitten Pohjanmaalle ruotsinkieliseen kuntaan töihin, joten ruotsi on heille ollut todella tärkeää. Minä en vastusta "pakkoruotsia", ja nähtävästi aika moni muukaan suomalainen ei vastusta. En vastusta myöskään pakkofysiikkaa, pakkokemiaa, pakkoliikuntaa (vaikken ole koskaan niiden tuntien oppeja tarvinnut) tai muitakaan pakollisia aineita.
Kertoo ihmisen pienestä älykkyysosamäärästä, jos ei ymmärrä, mikä ero on pakkoruotsilla ja esim. pakkofysiikalla. Vihje: kumpaa ainetta luetaan kaikissa maailman kouluissa?
Ja gallupit on tehty niin, että on kysytty ruotsin pakollisuudesta, eikä esim. englannin tärkeydestä. Ja aina pakkoruotsin vastustajia on ollut reilu enemmistö. Ruotsinkielisistä huomattava osuus (alle puolet kuitenkin) olisi valmis luopumaan pakkoruotsista. Ymmärtävät ilmeisesti sen, että pakkoruotsi aiheuttaa vain turhia negatiivisia tunteita ruotsinkielisiä ihmisiä kohtaan.
Oletko koskaan ajatellut, että luettava kieli vaikuttaa omaan tulevaisuuteen? Kiität pakkoruotsia, koska tuttusi meni Ruotsiin töihin. Jos olisi opiskellut vaikka pakkosaksaa, niin olisiko työpaikka löytynyt ehkä Saksasta?
Mun eikä miehen kavereista ole kukaan päätynyt Ruotsiin eikä Pohjanmaalle eikä minnekään muuallekaan missä tarvittais ruotsia. Ilmeisesti on ollut sen verarn itsesuojeluvaistoa?
Ja kun sinä et vastusta pakkoruotsia niin ei sitten varmaan moni muukaan?
Muille pakkoaineille ei ole oikein vaihtoehtoa, mutta kielisssä on varaa valita vaikka kuinka paljon. Elisabet Rehn osoitti myös tyhmyytensä töksäyttämällä "emmehän me puhu pakkomatematiikastakaan". Herra jumala, sehän on maailmanlaajuinen aine toisin kuin ruotsi! Onko kaikki pakkoruotsin puolustajat oikeasti tyhmiä vai näytteleekö ne vain?
Kieltämättä ruotsinkielinen vähemmistö on saanut ajettua asioitaan aika hyvin. En mitenkään jaksa ymmärtää, mitä hittoa jossakin Lieksassa tehdään ruotsin opinnoilla. Tosin ymmärrän, että harva nuori sinne Lieksaan jää, jos kenellä vain opiskelu- tai työintoa on. Melkoisessa osassa Suomea venäjä olisi ihan asiallinen kieli opiskeltavaksi äidinkielen ja englannin ohella.
Siitä huolimatta ap:n väite Suomen vähittäisestä ruotsalaistamisesta on suoranaista huuhaata. Ainakaan vielä en ole havainnut mitään erityisempää uutta sortoa, ja Tampereen koillispuolella ruotsia tuskin edes kuulee missään.
Sen sijaan täällä rannikolla Ruotsia puhutaan ja suomenkielistenkin on minusta hyvä osata sitä edes vähän. Ehkä vuosien pakolliset opinnot eivät ole tarpeen, mutta kyllä minua ainakin on helpottanut aika ajoin kovastikin, että olen osannut auttavasti ruotsia. Ruotsinkielinen parempi väki taas valtakunnassamme taitaa elää rahoineen niin omaa elämäänsä, että on yhden tekevää, mitä kieltä he puhuvat. Olen näiden rikkaiden kanssa ollut tekemisissä vain ani harvoin - ja silloinkin suomeksi ilman vähäistäkään ongelmaa.
Muutekseen... olen elämäni aikana ostanut pari vanhaa puista venettä Ruotsista. Summalla, jonka maksoin niistä, on suomesta tavannut saada kasan lahoja lautoja. Arvelisin, että yksin niiden hankintojen perusteella voisin laskea itselleni jonkinlaisen tuntiansion ruotsin opinnoista.
Siitä huolimatta ap:n väite Suomen vähittäisestä ruotsalaistamisesta on suoranaista huuhaata.
Eihän EU:stakaan ole tulossa liittovaltio... mutta kas kummaa kun pienin pienin askelin lisätään EU:n valtaa niin, kohta ollaan liittovaltiossa. Sama juttu tämän ruotsalaistamisen suhteen. Jotkut sentään suoraan sanovat ajavansa "vahvaa ruotsalaisuutta Suomeen", toiset ovat puheissaan maltillismempia, mutta tavoite on sama.
Muutekseen... olen elämäni aikana ostanut pari vanhaa puista venettä Ruotsista. Summalla, jonka maksoin niistä, on suomesta tavannut saada kasan lahoja lautoja. Arvelisin, että yksin niiden hankintojen perusteella voisin laskea itselleni jonkinlaisen tuntiansion ruotsin opinnoista.
Kuinka halvalla olisitkaan saanut Venäjältä! Jos olisit vaan osannut kieltä... :)
kun menet minkä tahansa pikkuisenkin isomman kirkonkylän ostoshelvettiin kieli mitä eniten kuulet on venäjä. Myyjät, jotka osaavat venäjää, koska venäjän osaajiahan kaupoissa tarvitaan, ovat venäläisiä, tosin puhuvat suomeakin sujuvasti.
Ruotsin kieltä kuulee aika harvoin ja jos kuulee sitä nyt ymmärtää sillä pakkoruotsilla ja hassua kyllä sillä pärjää ihan Ruåtsissakin, se että jotain opetetaan ei meitä tyhmemmiksi tee, jos ei opi niin turha narista.
Enemmän siis olen huolissani meidän venäjän taitamattomuudestamme, hupsheikaaa ollaankin myyty kokomaa Venäjälle eikä edes huomata.
mutta ei pessimismiä ja kyräilyä etc.