Kesken menee :´(( Kauanko raskaushormonit ovat vielä koholla?
Kuvittelin jo, että pahin riskiaika olisi ohi. Eilen 8+1 alkoi vuotaa ja jatkuu vain. Nyt odottelen niitä kipuja ja hyytymiä, että tuleeko itsestään vai pitääkö tehdä jotain. Huomenna tai perjantaina ajattelin hakeutua päivystykseen, että ennen viikonloppua tietäisi vähän tarkemmin, missä mennään.
Tietääkö joku teistä, että kuinka kauan menee, ennen kuin elimistö palaa ns. normaalitilaan? Tuntuu kurjalta, kun kaikki raskausoireet ovat tallella, vaikka vuodan vauvanalkua ulos :´( Uskaltaako olla ilman ehkäisyä heti, vai pitäisikö odottaa, että keho toipuu tästä ensin? Kuinka kauan vuoto voi jatkua?
Surettaa.
Kommentit (8)
aivan kuten maanantaisinkin.
Mutta, älä vielä maatasi myö. Hyvin mahdollisesti sinulla on saattanut alkaa nyt keskenmeno, mutta sitten toisaalta taas voi olla, että ei olekaan...
En halua nostaa toiveita kovasti, mutta älä menetä vielä toivoasi täydellisesti. Käy huomenna päivystyksessä ja siellä selviää onko kyseessä keskenmeno vai ei. Joskus jotkut vuotavat runsaastikin ja silti raskaus jatkuu " normaalisti" .
Toivottavasti kyseessä on tämmöinen tapaus.
Jos kuitenkin on kyseessä keskenmeno, niin raskaushormonin lasku on yksilöllistä. Yleensä kehotetaan odottamaan yksi kuukautiskierto, ennen kuin aloittaa uuden yrityksen, jotta kroppa kerkeää palautua ja kohtu on varmasti tyhjä. Päivystyksessä tämä kyllä pitäisi ottaa huomioon ja sinuan pitää seurata niin pitkään kun kohtu on tyhjentynyt / raskaushormonilaskenut alle 10 tai 5....
T: Siriin
Minulla oli keskenmeno viime joulukuussa, joka alkoi vuodolla viikolla 6+. Vuoto kuitenkin loppui ja menin päivystykseen, jossa todettiin tuulimuna. Jouduttiin kaapimaan, koska ei itsekseen poistunut.
Seuraava keskenmeno oli huhtikuussa. Se alkoi myös vuodolla. Välillä ei tullut mitään ja sitten hulahti. Vuoto alkoi taas 6+, mutta vasta viikolla 9+ alkoi tulla kipuja ja hyytymiä. Kävin tarkistuttamassa tilanteen ultrassa kun vuoto taas väheni ja kivut loppuivat. Kohtu ei ollutkaan tyhjentynyt kokonaan, vaan jotain kalvon rippeitä oli jäänyt ja taas jouduin kaavintaan. Eli kannattaa ehkä käydä varmuudeksi tarkistamassa.
Plussaa testasin taas syyskuussa ja vuoto alkoi tasan 5+0. Kirkasta verta tuli todella paljon. Ei riittänyt yösiteetkään, vaan niistäkin tuli ohi heti. välillä oli pari päivää vuotamatta ja taas vuos useamman päivän, niin etten voinut kotoa lähteä, kun piti vessassa istua. Toivon heitin heti kun vuoto alkoi, mutta viikolla 9+ kävin ultrassa ja hämmästys oli suunnaton, kun kohdusta löytyi sikiö sykkeineen! Vuoto jatkui viikolle 12 asti ja todella runsaana. Nyt vuoto on loppunut ja ultran mukaan sikiö edelleen hyörii kohdussa, että hyvinkin voi käydä!
Minulle lääkärit sanoi, että heti voi aloittaa uuden yrityksen, jos henkinen puoli sen kestää. Jotkut lääkärit suosittelee yhdet kuukautiset odottamaan.
Lisääkin mieluusti kuulisin. Erityisesti, miten tuulimunan, kohdun ulkopuolisen ja tavallisen keskenmenon oireet eroavat toisistaan. Tajusin, että mullahan on ollut sellaisia hartiapistoksia, että pistää tuonne hartian takaosaan. Eikös se merkinnyt tuulimunaa tai kohdun ulkoista?
Juu, menen kyllä huomisaamuna näytille, että tietää sitten enemmän jo ennen niitä viikonlopun ruuhkia.
Mukavaa kuulla, että vuoto ei aina merkitse automaattisesti keskenmenoa. Vaikkei varsinaisia kipuja vielä olekaan, niin sen verran särkee selkää ja vatsaa vuorotellen, etten osaa toiveita oikein kovasti elätellä. Mutta taatusti kuitenkin toivon viimeiseen asti.
Ihmiset tuntuvat luulevan, että jos on raskaana, niin ei pitäisi olla verenvuotoja. Niin minäkin luulin, ennenkin kokemus opetti toisin. Vuodot ovat jopa aika yleisiä odotusaikana. Itselläni oli runsaita äkillisiä verenvuotoja kirkasta punaista juoksevaa verta viikottain ekan kolmanneksen ajan. Oli omituista ostaa kaupasta enemmän sidepakkauksia raskaanaollessa, kuin normaalisti menkkojen takia.
miettimään, vaan painut suoraan päivystykseen! Nimittäin jos kyseessä on kohdunulkoinen se voi aiheuttaa suuren verenvuodon jne ja silloin on tosi kyseessä...
Joten mietipä nyt tarkkaan minkälaista kipua sinulla on ollut. En tiedä tarkalleen minkälaista sen hartiapistoksen pitäisi olla. Sinuna soittaisin kyllä nyt suoraan sinne päivystykseen varmuuden vuoksi ja selittäisin oireet... ihan varmuuden vuoksi.
Itselläni oli tuulimunaraskaus ensimmäisen ja toisen lapsen välissä. Minulla ei ollut mitään oireita, mutta kun sydänääniä ei kuulunut (n.rv 8), asia varmistettiin ultralla, ja todettiin, ettei siellä masussa näy ketään. Raskaus ei keskeytynyt itsestään, ja jouduin kaavintaan muistaakseni 10.-11. raskausviikon aikoihin. Ei ollut kovin kivaa oksennella siinä välissä 3 viikkoa ihan turhan takia! Kyllähän sitä vauvan takia oksentaa vaikka koko raskauden ajan, kuten esikoiseni kohdalla tapahtui... ;)
Nyt odotan kolmatta. Tai ehkä... Tein viime viikolla raskaustestin, joka näytti kyllä plussaa, mutta jokusen päivän olen nyt vuotanut. Vuoto on lähinnä ruskeaa, mutta eilen tuli vähän vertakin. Aikaisemmissa raskauksissa en ole vuotanut, ja siksi nyt pelkäänkin pahinta. Neuvolasta kuitenkin sanottiin, että menen vasta ensi viikolla tarkastukseen. Miksi niin monessa viestissä kehotetaan menemään heti päivystykseen?! Kipuja ei ole, eikä vuotokaan ihan hurjan runsasta ole... Itse asiassa juuri nyt ei ole tullut ollenkaan. Se siis tarkoittaa, että joko kaikki on jo tullut, tai on vaan tauko, tai sitten vuoto on loppunut. Hö, kamalaa tämä tiedottomuus! Jos tulee keskenmeno, onko vuoto silloin runsasta/kirkasta ja onko kipuja pakko olla? Onko nämäkin yksilöllisiä asioita?
Kiitos kaikille kommenteista, tiedoista ja kannustuksesta.
Sen hartiapistoksen (tai useampia lyhyitähän niitä oli) hakeuduin kuitenkin jo eilisiltana päivystykseen. Ultrassa näkyi sikiöpussi, mutta ei vauvaa, eli tuulimuna. Kuulemma hartiapistos voi tulla, jos vatsaontelossa on verta, eli ei aina tarvitse olla kohdun ulkoinen. Sain kipulääkettä mukaan yöksi ja ajan täksi aamuksi lääkkeelliseen tyhjennykseen. Kivut alkoivat vasta toisen tabletin laittamisen jälkeen. Nyt kai suurin osa on jo tullut ulos, mutta pari viikkoa tai pitempäänkin voi kuulemma vielä vuotaa.
Ja tosiaan, vuodot raskauden aikana ovat mua hoitaneen gynen mukaan tavallisia, heti ei suinkaan kannata huolestua. Mutta jos vuodon mukana tulee hyytymiä tai kudospalasia tai on kipuja, niin silloin kyllä kannattaa käydä tarkistamassa tilanne.
Nyt täytyy toipua yhdessä miehen kanssa ja toivoa, että sitten ensi vuoden puolella pääsee taas yrittämään.
Mulla oli km rv 6 elokuussa. Ensin tuli vasemman puolen alavatsakivut ja sit pari päivää oli rauhallista, kunnes alkoi normaalit menkat. Ne kesti 3 pv. Tein testin viikon päästä oireiden alkamisesta ja se oli jo silloin negatiivinen. Mulla oli siis spontaani keskenmeno, joka meni " hyvin" , en käynyt edes lääkärissä. (aiempia kokemuksia on taustalla)
Ollaan oltu silti koko ajan ilman ehkäisyä, ei ole tärppiä tullut, vähän vain täti nyt tuli myöhässä. Nää on tosi yksilöllisiä juttuja, mut mulla ei siis hormonia ollut enää kauan km:n jälkeen. Toisilla voi olla useampi viikkokin, riippuu, kuinka hyvin kohtu puhdistuu.
Tsemppiä ja voimia Sinulle! =)