Painonpudotukseen neuvoja kiitos. :)
Eli maanantaina aloitan. Tuekseni otan Easy diet valmisteet. Tarkoitus käyttää niitä pari viikkoa jotta pääsen vauhtiin ja sitten jatkaa kevennetyllä ruokavaliolla.
Nyt mietin kuinka monta ateriaa (easy diet) saan syödä jne...kahvia ainakin tarvitsen.
Kommentit (6)
Tarkoituksena laskea sitten painonvartijoiden ohjein pisteitä.
Muuta vaikeutta ei ole kuin alkuun pääsy.
Tuollaiset "aloitan huomenna"-dieetit on tuhoontuomittuja jo valmiiksi, motivaatio puuttuu. Toisekseen noi laihdutusvalmisteet on ihan turhia, sillä ei ole puolen vuoden päästä mitään merkitystä, laihduitko ekalla viikolla viisi kiloa vai kilon. Merkitystä on kokonaisuudella, sillä, että jatkossakin syöt terveellisesti.
No, toivon kuitenkin että onnistut.
Jos haluat pikastartin, pikatuloksia ja "kuurin" niin yritys on tuhoon tuomittu. Tarvitset motivaation ja selkärankaan istutetun ajatuksen siitä että tämä on loppuelämäsi ensimmäinen päivä. Teet pienen päätöksen päivässä ja laihdutat hitaasti muuttamalla ruokavaliota ja liikkummalla järkevästi. Jos läskit ovat kertyneet kymmenessä vuodessa on täysin epärealistista ajatella että ne katoaisivat muutamassa kuukaudessa, ainakaan pysyvästi.
Tuollaiset kolmen tunnin päivittäiset sauvakävelyt ovat myös ihan huuhaata. Kukaan ei tuollaista jaksa pidemmän päälle, saati löydä siihen aikaa - motivaatio lopahtaa ja repsahdus on valmis. Avain on pienissä ja pysyvissä muutoksissa. Älä myöskään kiellä itseltäsi mitään, mistä tiedät ettet voi luopua. Se, että haluat pudottaa painoasi ei poissulje satunnaista herkuttelua tai silloin tällöin syötyä pitsaa tai hampurilaista.
Itse suhtautuisin liikuntaan myös varauksella alussa, siis jos et sitä harrasta ennestään. Liikkuminen lisää ruokahalua ja tekee vähemmästä/kevyemmästä syömisestä hankalampaa. Sauvakävelyllä yms. kevyellä urheilulla poltat myös mitättömän määrän kaloreita/tunti. Liikunta on erittäin tärkeää ja kannatettavaa, mutta sen aika on mielestäni vasta sitten kun ruokavaliota on ensin hieman rukattu ja se rullaa omalla painollaan. Ruokavalion vaikutus painonpudotukseen on kuitenkin valtavasti suurempi kuin minkään liikunnan mitä tavallinen ihminen pystyy harrastamaan, huonokuntoisesta puhumattakaan.
Ei kannata yrittää luopua herkuista, vaan vaihtaa niitä!
Jos esimerkiksi tykkäät jäätelöstä paljon, niin vaihda se pakastettuihin hedelmiin. Itselläni on pakkasessa nyt ananasta, kun se maksaa 99 snt/kg tällä hetkellä. Oon tolkuttoman perso jäätelölle, mutta oon huomannut että pakastetut hedelmät, kuten ananas ja viinirypäleet, korvaa sen täysin!
Toinen mun herkku on sipsit ja dippi. Kerran syödessä sipsejä tajusin, etten mä itseasiassa sen dipin alta maista ollenkaan niitä sipsejä. Dippaan nyt erilaisia leivänpaloja ja vihanneksia ja hyvin toimii!
Mässäsin ennen sohvalla kattoessa telkkaria. Vaihdoin mun sohvajäätelön hedelmiin ja mysliin. Ensinnäkään en jaksa syödä hedelmiä ja mysliä niin paljon kuin jäätelöä, ja tässä on vähän enemmän järkeä. Jääkaappikylmä vesimelonikin toimii hyvin!
Ja oon sitä mieltä että liikuntaa kannattaa alkaa harrastaa, mutta sen ei tarvitse olla mitään maratonjuoksua heti missään tapauksessa, vaan aloitat pienistä jutuista. Kävelet kauemmas kauppaan. Käyt kaverin kanssa perjantaikävelyllä. Vaikea sanoa kun ei tiedä sun realiteetteja ja normirytmiä, mutta liikunnassa on se riski, että poltat ittes loppuun aloittamalla liian kovaa. Jos pystyt välttää liian kovan aloituksen, niin liikunta ehdottomasti kannattaa. Kuuntele ittees.
Älä ota tavoitteeksesi -10kg kahden kuukauden päästä, vaan enemmän sellainen "olen vuoden päästä kevyempi". Koska et vielä tiedä miltä se tuntuu ja miten kestävä elämäntaparemontti tapahtuu. Älä syyllistä itteäs vaan yritä ajatella, että sä opettelet tätä hommaa ja sä oot jatkuvasti lähempänä osaamista. Sun pitää löytää ne omat keinos ohjastaa itseäsi.
ruokavalion ja liikunnan avulla (25 kg, 7kk). En minäkään mitään valmisteita ostaisi mutta jos luulet, että niistä voisi olla kohdallasi apua, niin kokeile.
Laskin siis vain kaloreita (tai myös pisteytin painonvartijoiden tapaan), 3 krt viikossa jumppaa, lenkille, kuntosalille... En syönt karkkia mutta makeannälkään esim. suklaavanukkaita (vähäkalorisia) tms.
Nyt olen parin vuoden aikana saanut 10 takaisin ja aloitin muutama päivä sitten taas uudistetulla ruokavaliolla ja urheilulla. Toivottavasti saan tuloksia pian. Voit oikein hyvin ajatella, että aloitat huomenna, kunhan et siirrä päätöstäsi jatkuvasti. Onnea urakkaan!!
Ei kannata ottaa mitään valmisteita. Harrasta liikuntaa, esim. sauvakävele päivittäin 1-3 tuntia. Kirjoita ruokapäiväkirjaa, johon merkitset kaikki syömiset ylös. Syö terveellisesti ja säännöllisesti. Ruokailujen säännöllisyys ehkäisee liika syömistä, makean himoa ja syömistä pitkin päivää. Tee siis selvät ruoka-ajat itsellesi. Juo paljon vettä. Lähde laihduttamaan kavereiden kanssa, jos et yksin pysty.