Hyväksyisitkö e-pillerit 14-vuotiaalle tyttärellesi?
Kommentit (30)
Jos suomalainen lapsi harrastaa seksiä jo alaikäisenä, on usein kotona jotain niin huonosti, että pitää hakea hellyyttä ja "rakkautta" muualta.
Mistäkö tiedän?
Jos ehkäisyä tarvittaisi, niin hormoneja en pitäisi suotavana edes aikuiselle. En ole itsekään koskaan yhtään e-pilleriä syönyt. Nuorelle olisi kondomi paljon terveellisempi.
Minun nuoruudessa oli käytössä sellaiset ehkäisyvaahdot, tai siis "tabletit", jotka sulivat ehkäisyksi. Joko ne lienevät kokonaan historiaa.
Mun kaverin perheessä puhuttiin todella avoimesti kaikesta tuollaisesta ja mäkin sitten töksäytin vain äidilleni, että aloitin e-pillerit. Se äidin ilme ei unohdu ikinä mielestäni. Eipä oikein hyväksynyt, mutta ei voinut kieltääkään. Jälkeenpäin on kaduttanut, kun luulin, että minäkin voin huoletta kertoa äidilleni tällaiset asiat kuten kaverini.
No, ei liittynyt kysymykseen. Tuli vain mieleen.
En tiedä miten omien tyttärieni kohdalla olisi. Samalla tavalla en halua reagoida kuin äitini, mutta rehellisesti sanottuna en varmaan hyväksyisikään. En ole käyttänyt niitä itsekään enää tuon nuoruuden jälkeen, koska yritän pysyä erossa kaikesta ylimääräisistä hormonijutuista.
Jos tyttö seurustelisi vakituisesti niin voisin hyväksyäkin, mutta ensisijaisesti suosittelisin kondomia kahdesta syystä. Minusta murrosiän alkupuolella olevalle tytölle hormonien popsiminen ei ole järkevää ja toisaalta kun raskauden ehkäisy hoituu pillereillä voi kondomin käyttö jäädä ja siten tautiriski kasvaa. Pillereitä pitäisi myös muistaa syödä ajallaan, mikä voi nuorelle olla haasteellista (kun on kerran monelle aikuisellekin). Mutta tietysti pillerit parempi kuin seksin harrastaminen ilman ehkäisyä, mieluusti kuitenkin suosittelisin tyttärelleni ensisijaisesti kondomia (ja valistaisin mm. jälkiehkäisystä mikäli joskus kondomin kanssa tulee jotain vahinkoa).
Olisin kyllä pettynyt jos aloittaisi seksikokeilut noin nuorena, mutta jos niitä tosiaan olisi niin pakkohan ehkäisy olisi hyväksyä. Käskisin käyttää lisäksi kortsuja.
Tiedän, että keskustelu on luotu 2012, mutta kerron silti oman mielipiteeni. Mielestäni seksiä saa harrastaa siinä vaiheessa kun on valmis. En kuitenkaan hyväksyisi 12-13 vuotiaasta alaspäin. Mutta jos oma tyttäreni tuossa iässä pillereitä pyytäisin, niin tietenkin hankkisin. Olisin vain iloinen, että tytär uskaltaisi tästä minulle puhua ja se tietenkin on merkki kypsästä nuoresta. Mielummin minulle tulee ja kysyy asiasta kun, että hän menisi ne itse hankkimaan ja pelkäisi tästä minulle puhumista. Onneksi olkoon jos tyttäresi on uskaltautunut sinulta kysymään. Tämä merkitsee, että teillä on vahva side tyttärenne kanssa.
Ei, suvussa syöpää ja veritulppia. Lisäksi 14 v. on liian nuori sänkypuuhiin.
Ei ton ikäsen tarvitse seksiä harrastaa pitkään aikaan eikä pumpata itseensä tollasia horemoneita. En oikein katso hyvällä että kaikki vaan popsivat e-pillereitä, kuin se olis ihan normaalia, kai terve järkikin sanoo ettei sellaset ole ihmiselle hyväksi. Itse en ole syönyt koskaan, onneksi en tullut nuorena vahingossa raskaaksi.
Mulla on 15v tytär, eikä se liiku poikien kanssa, niin ei harrasta seksiäkään.
Jos harrastaisi niin toivottavasti käyttäisivät kondomia ja jotain jälkiehkäsypilleriä ja jos tulisi raskaaksi niin aborttihan se sitten olis. Sen jälkeen tuskin tekee enää mieli seksiä kunnes joskus aikuisena, jos haluaa ottaa riskin raskautumisesta. e-pillereitä ei kannattais kyllä kenenkään syödä.
Jos kuukautiset alkaneet 2 vuotta aikaisemmin niin kyllä. Tytöt harvemmin enää kasvavat tuon jälkeen. Muuten ei.
Kertoisin hänelle että varhain seksielämän aloittaneet elävät keskimäärin alemmassa sosioekonomisessa asemassa kuin myöhään seksielämän aloittaneet.
Tähän on verrattavissa ns. vaahtokarkkikoe. Lapset jotka odottivat mieluummin toista vaahtokarkkia, kuin söivät sen yhden ensimmäisen, menestyivät paremmin elämässä.
Oishan se tosi paljon pahempi juttu, jos tyttö tulisi vahingossa raskaaksi. Ite sen ikäisenä en kyllä mitään lupia minkään harrastamiseen keneltäkään kysyny, onneks koulun terveydenhoitaja oli jakanut varmuusvälineitä