Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Av-mamman designtietämys-gallup (suomalaiset nimet)

Vierailija
19.06.2012 |

Tässä on suomalaisia designiin nimiä. Tehtäväsi on kertoa, mikä on heidän roolinsa suomalaisessa designissa. Joku tunnettu tuote tai muuta, mitä ovat tehneet. Kerro myös, jos nimi ei ole tuttu.

Eipä googleteta.:)

Esimerkki:

Eero Aarnio - huonekalut ja valaisimet. Pallotuoli.

Tässä nimet:

Timo Sarpaneva

Nanny Still

Vuokko Nurmesniemi

Maija Isola

Erik Bruun

Alvar Aalto

Tapio Wirkkala

Oiva Toikka

Ritva-Liisa Pohjalainen

Annika Rimala

Marja Suna

Jukka Rintala

Katri Niskanen

Minna Parikka

Klaus Haapaniemi

Paola Suhonen

Kirsi Nisonen

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän se, että jos ei tunne suomalaista designia, on tämän palstan mukaan jälkeenjäänyt idiootti. Mutta entäs jo ne kiinnostuksen kohteet ovat ihan jossain muualla? Minun mielestäni muotoilun tunteminen ei kuulu minkään valtakunnan yleissivistykseen. Ymmärrän toki kun vauva-palstasta on kyse, että sisustus on jokaisen kotiäisin harrastus, pitää saada kodista sen näköinen että kelpaisi sisustuslehteen. Mutta kun kaikkia se ei kiinnosta.

Minä voisin puolestani nauraa niille, jotka eivät tiedä kuka on Khieu Samphan. Nauran täysillä jokaiselle joka ei häntä tunnista, kun hän kuitenkin on maailmanlaajuisesti tunnettu ja kuuluu ihan yleissivistykseen minun mielestäni.

Ei tarvitse olla mikään oman mielenkiinnon kohde, mutta kyllä jokaisen suomalaisen sivistyneen aikuisen pitäisi tunnistaa ainakin puolet tuon listan nimistä ja tietää mikä on artek, ei naurata, itkettää.

Vierailija
22/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-7- fanittaa Antti Asplundia.

Tamara Aladinia kaapista löytyy.

Armi Ratia avioliiton kautta sukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko tarkoitus, että myös ne vastaavat, jotka eivät ole kiinnostuneita aiheesta?

En ole itse mikään design-asiantuntija, ja kuten sanoin, niin listaa saa kritisoida.:)

ap

Vierailija
24/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tiedä, kuka on Jori Sjöroos.

Eikä mulle riitä, että tietää, mitä hän on tehnyt "muille", täytyy tietää myös, mitä hän itse on tehnyt.

Vierailija
25/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seuraa muotia lainkaan, kotona ei ole designia muutamia astioita lukuunottamatta. Yleissivistyksellä mennään.

Esimerkki:

Eero Aarnio - huonekalut ja valaisimet. Pallotuoli.

Tässä nimet:

Timo Sarpaneva

- Lasia, tiedän joitakin maljakoita ulkonäöltä, mutta en muista nimiä. Festivo-kynttilänjalat?

Nanny Still

- Lasia myös, aurinkopullo

Vuokko Nurmesniemi

Vaatteita. Graafista mustavalkoista, väriä, isoja kuvioita.

Maija Isola

Marimekon suunnittelija. Kaivo, Unikko ja monet muut.

Erik Bruun

Nimi on tuttu, mutta nyt lyö tyhjää. Huonekaluja?

Alvar Aalto

Aallon suunnittelemia taloja en jaksa luetella. Taivutettua koivua olevat huonekalut, Paimion Parantolan sisustus kokonaisuudessaan, Aalto-maljakko.

Tapio Wirkkala

Huonekalut, lasi. Domus-tuolit, Mademoiselle-tuoli, monet pöydät tunnistan ulkonäöltä, rivon näköinen jakkara. :) Maljakoita, Tapio- ja Ultima Thule -astiastot.

Oiva Toikka

Lasia: lintuja ja vuosikuutioita

Ritva-Liisa Pohjalainen

Rils:n vaatteita, klassisia ja yksinkertaisia asuja.

Annika Rimala

Joku uudempi Marimekon suunnittelija? Nimi on tuttu.

Marja Suna

Nimi vain hämärästi tuttu.

Jukka Rintala

Linnan juhlien iltapuvut. ;) Jotain sisustusjuttuja. Oliko Friitalalla suunnittelijana aikoja sitten?

Katri Niskanen

Muodin huipulle -voittaja. Suunnitteli mm. Angry Brids -puvun ja Jenni Vartiaisen puvun linnan juhliin.

Minna Parikka

Helposti tunnistettavia kenkiä, joissa usein sydämen muotoa ja punaista väriä

Klaus Haapaniemi

Taika-astiasto ja muita värikkäitä astioita.

Paola Suhonen

Nainen Ivana Helsingin takana, suunnitellut monille firmoille kaikenlaista.

Kirsi Nisonen

Varmaan vaatesuunnittelija, nimen tiedän.

Vierailija
26/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun luettuani tajusin, että laitoin Wirkkalan ansioksi Tapiovaaran suunnittelemat kalusteet.

Vierailija
27/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ehdi tarkemmin, mutta pikavastaukset

Tässä nimet:

Timo Sarpaneva-lasi

Nanny Still-lasi

Vuokko Nurmesniemi -tekstiili (marimekko?)

Maija Isola -tekstiili, marimekko

Erik Bruun-?

Alvar Aalto-arkkitehtuuri, huonekalut, sisustus

Tapio Wirkkala-lasi

Oiva Toikka-lasi, erit. koristelinnut

Ritva-Liisa Pohjalainen-tekstiili

Annika Rimala-?

Marja Suna-?

Jukka Rintala-vaatteet

Katri Niskanen-vaatteet

Minna Parikka-kengät, laukut ja neuleet, burlesque-50-luku-inspiroitunutta

Klaus Haapaniemi-grafiikka, kuvitus yms.

Paola Suhonen-tekstiili, nanso+ivanahelsinki

Kirsi Nisonen-hatut

Vierailija
28/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kenenkään tuotteita. Olen kuullut Alvar Aallosta (eikös se suunnitellut jotain rakennuksia?) ja Tapio Wirkkalan ajattelin olevan joku keihäänheittäjä tms. En seuraa urheiluakaan :) enkä ole kiinnostunut designistä.

Vierailija
29/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä tiedä, kuka on Ilmari Tapiovaara??

Ei voi käsittää.

Vierailija
30/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuitenkin ihmetyttää ap itse. Tekee tällaisen negatiivisssävytteisen avauksen, eikä itse tunne Ilmari Tapiovaaraa.

Vierailija
31/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuitenkin ihmetyttää ap itse. Tekee tällaisen negatiivisssävytteisen avauksen, eikä itse tunne Ilmari Tapiovaaraa.

Leikilliseksi se oli kyllä tarkoitettu, ei ollut tarkoitus loukata kenenkään tunteita.:)

Kerroin jo tuossa aiemmin, että olen liikeellä ihan tavispohjalta enkä pidä omaa näkemystäni mitenkään pyhänä. Enkä muuten pidä tietämystäni loistavana (kiitos sille, joka listasi tuonne lisää nimiä!).

Muuten te, jotka niiden teollisten muotoilijoiden ja huonekalusuunnittelijoiden perään olette kuuluttaneet, ei ole taidettu kuitenkaan mainita vielä muita nimiä tältä saralta kuin Ilmari Tapiovaara, Aarnio ja Aalto?

Graafikkojakaan ei ole kukaan vielä maininnut lisää, vaikka niiden edustusta luonnehdittiin vähäiseksi listassa. Laittakaas tulemaan!:)

Vierailija
32/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väinö Rouvinen, Outi Heiskanen, Gallen-Kallela

Vierailija
33/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisola oli minulle tuntematon nimi.

Vierailija
34/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisola oli minulle tuntematon nimi.

Vierailija
35/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on suomalaisia designiin nimiä. Tehtäväsi on kertoa, mikä on heidän roolinsa suomalaisessa designissa. Joku tunnettu tuote tai muuta, mitä ovat tehneet. Kerro myös, jos nimi ei ole tuttu.

Eipä googleteta.:)

Timo Sarpaneva: lasiesineet, mm. kanttarellimaljakko

Nanny Still: lasiesineet

Vuokko Nurmesniemi: vuokko-vaatteet ja tekstiilit ja oliko jokapoikapaidan suunnittelija marimekolla aikoinaan? antti nurmesniemen vaimo :)

Maija Isola: marimeron kankaat mm. unikkokuosi

Erik Bruun: ei raksuta

Alvar Aalto: arkkitehti, muotoilija mm. villa mairea, finlandiatalo, paimion parantola, säynätsalon kunnantalo ja jyväskylän yliopiston prk ja monta muuta, oliko myös tkk:n päärakennus hänen ja sitten tietty aaltojakkara, artekin pöytiä, aaltovaasi jne. jne.

Tapio Wirkkala: muotoilija, lasia ja mm. ihania puupöytiä

Oiva Toikka: lasimuotoilija, linnut (yöks)

Ritva-Liisa Pohjalainen: vaatesuunnittelija, RILS mm. oma merkkinsä

Annika Rimala: tekstiili/vaatesuunnittelija, marimekolle tehnyt ainakin

Marja Suna: koru- ja vaatesuunnittelija

Jukka Rintala: muotisuunnittelija, tunnettu iltapuvuistaan

Katri Niskanen: nuori vaatesuunnittelija, tekee omalla merkillään

Minna Parikka: kenkäsuunnittelija

Klaus Haapaniemi: muotoilija/taiteilija, tekee mm. kuvituksia astoihin, sisustusesineisiin

Paola Suhonen: vaatesuunnittelija ja elokuvaohjaaja, mm. Ivana Helsingin perustaja

Kirsi Nisonen: vaatesuunnittelija/muotoilija, tunnettu mm. päähineistään ja asusteistaan

Nyt tuli mieleen, että olikohan Annika Rimala sittenkin joku nuori muotisuunnittelija eli tuosta en ole ihan varma

Vierailija
36/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten te, jotka niiden teollisten muotoilijoiden ja huonekalusuunnittelijoiden perään olette kuuluttaneet, ei ole taidettu kuitenkaan mainita vielä muita nimiä tältä saralta kuin Ilmari Tapiovaara, Aarnio ja Aalto?

Kurkistapa mitä Yrjö Kukkapuro teki.

Tyttärensä on Isa Kukkapuro, hänkin tunnettu.

Supernimi vielä: Miina Äkkijyrkkä. Pidän!

Vierailija
37/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli mieleen, että olikohan Annika Rimala sittenkin joku nuori muotisuunnittelija eli tuosta en ole ihan varma

Joku sairaus, istuu pyörätuolissa. Salon seudulla asuivat monta kesää, mies työnsi vaimoaan pyörätuolissa ja aina heillä oli tasaraitapaidat päällä. Nyttemmin ovat kai muuttaneet kokonaan Espanjaan.

Vierailija
38/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerää suomalaista (tai muunkaan maalaista) designia, enkä seuraa näitä juttuja muutenkaan kovasti mutta yritetään.

Alvar Aalto: Suunnitellut rakennuksia mutta totta se Aalto-maljakko on tunnetuin.

Oiva Toikka tekee niitä rumia lasilintuja.

Jukka Rintala suunnittelee iltapukuja.

Katri Niskanen on myös muotisuunnittelija.

Minna Parikka suunnittelee kenkiä.

Paola Suhonen on muotisuunnittelija.

Vierailija
39/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkistapa mitä Yrjö Kukkapuro teki.

Tyttärensä on Isa Kukkapuro, hänkin tunnettu.

Supernimi vielä: Miina Äkkijyrkkä. Pidän!

mutta en osaa yhdistää heitä mihinkään tuotteeseen.

Miina Äkkijyrkkää taas en yhdistä designiin. Miksi pitäisi? Noita kaikkia edellämainittuja yhdistää se, että heidän suunnittelemiaan töitä on otettu teolliseen tuotantoon.

ap

Vierailija
40/46 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä Annika Rimala on aika iäkäs.

Joku sairaus, istuu pyörätuolissa. Salon seudulla asuivat monta kesää, mies työnsi vaimoaan pyörätuolissa ja aina heillä oli tasaraitapaidat päällä. Nyttemmin ovat kai muuttaneet kokonaan Espanjaan.

Tästä on useampi vuosi, mutta Rimala vieraili pyörätuolissa istuen Kämp-gallerian Marimekko-myymälässä. Hän siis vain oli saapunut sinne vierailulle ja seurasin etäältä kun muistaakseni kätteli myyjiä.

ap