Av-mamman designtietämys-gallup (suomalaiset nimet)
Tässä on suomalaisia designiin nimiä. Tehtäväsi on kertoa, mikä on heidän roolinsa suomalaisessa designissa. Joku tunnettu tuote tai muuta, mitä ovat tehneet. Kerro myös, jos nimi ei ole tuttu.
Eipä googleteta.:)
Esimerkki:
Eero Aarnio - huonekalut ja valaisimet. Pallotuoli.
Tässä nimet:
Timo Sarpaneva
Nanny Still
Vuokko Nurmesniemi
Maija Isola
Erik Bruun
Alvar Aalto
Tapio Wirkkala
Oiva Toikka
Ritva-Liisa Pohjalainen
Annika Rimala
Marja Suna
Jukka Rintala
Katri Niskanen
Minna Parikka
Klaus Haapaniemi
Paola Suhonen
Kirsi Nisonen
Kommentit (46)
-7- fanittaa Antti Asplundia.
Tamara Aladinia kaapista löytyy.
Armi Ratia avioliiton kautta sukua.
Siis oliko tarkoitus, että myös ne vastaavat, jotka eivät ole kiinnostuneita aiheesta?
En ole itse mikään design-asiantuntija, ja kuten sanoin, niin listaa saa kritisoida.:)
ap
ei tiedä, kuka on Jori Sjöroos.
Eikä mulle riitä, että tietää, mitä hän on tehnyt "muille", täytyy tietää myös, mitä hän itse on tehnyt.
En seuraa muotia lainkaan, kotona ei ole designia muutamia astioita lukuunottamatta. Yleissivistyksellä mennään.
Esimerkki:
Eero Aarnio - huonekalut ja valaisimet. Pallotuoli.
Tässä nimet:
Timo Sarpaneva
- Lasia, tiedän joitakin maljakoita ulkonäöltä, mutta en muista nimiä. Festivo-kynttilänjalat?
Nanny Still
- Lasia myös, aurinkopullo
Vuokko Nurmesniemi
Vaatteita. Graafista mustavalkoista, väriä, isoja kuvioita.
Maija Isola
Marimekon suunnittelija. Kaivo, Unikko ja monet muut.
Erik Bruun
Nimi on tuttu, mutta nyt lyö tyhjää. Huonekaluja?
Alvar Aalto
Aallon suunnittelemia taloja en jaksa luetella. Taivutettua koivua olevat huonekalut, Paimion Parantolan sisustus kokonaisuudessaan, Aalto-maljakko.
Tapio Wirkkala
Huonekalut, lasi. Domus-tuolit, Mademoiselle-tuoli, monet pöydät tunnistan ulkonäöltä, rivon näköinen jakkara. :) Maljakoita, Tapio- ja Ultima Thule -astiastot.
Oiva Toikka
Lasia: lintuja ja vuosikuutioita
Ritva-Liisa Pohjalainen
Rils:n vaatteita, klassisia ja yksinkertaisia asuja.
Annika Rimala
Joku uudempi Marimekon suunnittelija? Nimi on tuttu.
Marja Suna
Nimi vain hämärästi tuttu.
Jukka Rintala
Linnan juhlien iltapuvut. ;) Jotain sisustusjuttuja. Oliko Friitalalla suunnittelijana aikoja sitten?
Katri Niskanen
Muodin huipulle -voittaja. Suunnitteli mm. Angry Brids -puvun ja Jenni Vartiaisen puvun linnan juhliin.
Minna Parikka
Helposti tunnistettavia kenkiä, joissa usein sydämen muotoa ja punaista väriä
Klaus Haapaniemi
Taika-astiasto ja muita värikkäitä astioita.
Paola Suhonen
Nainen Ivana Helsingin takana, suunnitellut monille firmoille kaikenlaista.
Kirsi Nisonen
Varmaan vaatesuunnittelija, nimen tiedän.
Tämän ketjun luettuani tajusin, että laitoin Wirkkalan ansioksi Tapiovaaran suunnittelemat kalusteet.
en ehdi tarkemmin, mutta pikavastaukset
Tässä nimet:
Timo Sarpaneva-lasi
Nanny Still-lasi
Vuokko Nurmesniemi -tekstiili (marimekko?)
Maija Isola -tekstiili, marimekko
Erik Bruun-?
Alvar Aalto-arkkitehtuuri, huonekalut, sisustus
Tapio Wirkkala-lasi
Oiva Toikka-lasi, erit. koristelinnut
Ritva-Liisa Pohjalainen-tekstiili
Annika Rimala-?
Marja Suna-?
Jukka Rintala-vaatteet
Katri Niskanen-vaatteet
Minna Parikka-kengät, laukut ja neuleet, burlesque-50-luku-inspiroitunutta
Klaus Haapaniemi-grafiikka, kuvitus yms.
Paola Suhonen-tekstiili, nanso+ivanahelsinki
Kirsi Nisonen-hatut
En tunne kenenkään tuotteita. Olen kuullut Alvar Aallosta (eikös se suunnitellut jotain rakennuksia?) ja Tapio Wirkkalan ajattelin olevan joku keihäänheittäjä tms. En seuraa urheiluakaan :) enkä ole kiinnostunut designistä.
etkä tiedä, kuka on Ilmari Tapiovaara??
Ei voi käsittää.
Enemmän kuitenkin ihmetyttää ap itse. Tekee tällaisen negatiivisssävytteisen avauksen, eikä itse tunne Ilmari Tapiovaaraa.
Enemmän kuitenkin ihmetyttää ap itse. Tekee tällaisen negatiivisssävytteisen avauksen, eikä itse tunne Ilmari Tapiovaaraa.
Leikilliseksi se oli kyllä tarkoitettu, ei ollut tarkoitus loukata kenenkään tunteita.:)
Kerroin jo tuossa aiemmin, että olen liikeellä ihan tavispohjalta enkä pidä omaa näkemystäni mitenkään pyhänä. Enkä muuten pidä tietämystäni loistavana (kiitos sille, joka listasi tuonne lisää nimiä!).
Muuten te, jotka niiden teollisten muotoilijoiden ja huonekalusuunnittelijoiden perään olette kuuluttaneet, ei ole taidettu kuitenkaan mainita vielä muita nimiä tältä saralta kuin Ilmari Tapiovaara, Aarnio ja Aalto?
Graafikkojakaan ei ole kukaan vielä maininnut lisää, vaikka niiden edustusta luonnehdittiin vähäiseksi listassa. Laittakaas tulemaan!:)
Väinö Rouvinen, Outi Heiskanen, Gallen-Kallela
Nisola oli minulle tuntematon nimi.
Nisola oli minulle tuntematon nimi.
Tässä on suomalaisia designiin nimiä. Tehtäväsi on kertoa, mikä on heidän roolinsa suomalaisessa designissa. Joku tunnettu tuote tai muuta, mitä ovat tehneet. Kerro myös, jos nimi ei ole tuttu.
Eipä googleteta.:)
Timo Sarpaneva: lasiesineet, mm. kanttarellimaljakko
Nanny Still: lasiesineet
Vuokko Nurmesniemi: vuokko-vaatteet ja tekstiilit ja oliko jokapoikapaidan suunnittelija marimekolla aikoinaan? antti nurmesniemen vaimo :)
Maija Isola: marimeron kankaat mm. unikkokuosi
Erik Bruun: ei raksuta
Alvar Aalto: arkkitehti, muotoilija mm. villa mairea, finlandiatalo, paimion parantola, säynätsalon kunnantalo ja jyväskylän yliopiston prk ja monta muuta, oliko myös tkk:n päärakennus hänen ja sitten tietty aaltojakkara, artekin pöytiä, aaltovaasi jne. jne.
Tapio Wirkkala: muotoilija, lasia ja mm. ihania puupöytiä
Oiva Toikka: lasimuotoilija, linnut (yöks)
Ritva-Liisa Pohjalainen: vaatesuunnittelija, RILS mm. oma merkkinsä
Annika Rimala: tekstiili/vaatesuunnittelija, marimekolle tehnyt ainakin
Marja Suna: koru- ja vaatesuunnittelija
Jukka Rintala: muotisuunnittelija, tunnettu iltapuvuistaan
Katri Niskanen: nuori vaatesuunnittelija, tekee omalla merkillään
Minna Parikka: kenkäsuunnittelija
Klaus Haapaniemi: muotoilija/taiteilija, tekee mm. kuvituksia astoihin, sisustusesineisiin
Paola Suhonen: vaatesuunnittelija ja elokuvaohjaaja, mm. Ivana Helsingin perustaja
Kirsi Nisonen: vaatesuunnittelija/muotoilija, tunnettu mm. päähineistään ja asusteistaan
Nyt tuli mieleen, että olikohan Annika Rimala sittenkin joku nuori muotisuunnittelija eli tuosta en ole ihan varma
Muuten te, jotka niiden teollisten muotoilijoiden ja huonekalusuunnittelijoiden perään olette kuuluttaneet, ei ole taidettu kuitenkaan mainita vielä muita nimiä tältä saralta kuin Ilmari Tapiovaara, Aarnio ja Aalto?
Kurkistapa mitä Yrjö Kukkapuro teki.
Tyttärensä on Isa Kukkapuro, hänkin tunnettu.
Supernimi vielä: Miina Äkkijyrkkä. Pidän!
Nyt tuli mieleen, että olikohan Annika Rimala sittenkin joku nuori muotisuunnittelija eli tuosta en ole ihan varma
Joku sairaus, istuu pyörätuolissa. Salon seudulla asuivat monta kesää, mies työnsi vaimoaan pyörätuolissa ja aina heillä oli tasaraitapaidat päällä. Nyttemmin ovat kai muuttaneet kokonaan Espanjaan.
En kerää suomalaista (tai muunkaan maalaista) designia, enkä seuraa näitä juttuja muutenkaan kovasti mutta yritetään.
Alvar Aalto: Suunnitellut rakennuksia mutta totta se Aalto-maljakko on tunnetuin.
Oiva Toikka tekee niitä rumia lasilintuja.
Jukka Rintala suunnittelee iltapukuja.
Katri Niskanen on myös muotisuunnittelija.
Minna Parikka suunnittelee kenkiä.
Paola Suhonen on muotisuunnittelija.
Muuten te, jotka niiden teollisten muotoilijoiden ja huonekalusuunnittelijoiden perään olette kuuluttaneet, ei ole taidettu kuitenkaan mainita vielä muita nimiä tältä saralta kuin Ilmari Tapiovaara, Aarnio ja Aalto?Kurkistapa mitä Yrjö Kukkapuro teki.
Tyttärensä on Isa Kukkapuro, hänkin tunnettu.Supernimi vielä: Miina Äkkijyrkkä. Pidän!
mutta en osaa yhdistää heitä mihinkään tuotteeseen.
Miina Äkkijyrkkää taas en yhdistä designiin. Miksi pitäisi? Noita kaikkia edellämainittuja yhdistää se, että heidän suunnittelemiaan töitä on otettu teolliseen tuotantoon.
ap
Ei, kyllä Annika Rimala on aika iäkäs.
Joku sairaus, istuu pyörätuolissa. Salon seudulla asuivat monta kesää, mies työnsi vaimoaan pyörätuolissa ja aina heillä oli tasaraitapaidat päällä. Nyttemmin ovat kai muuttaneet kokonaan Espanjaan.
Tästä on useampi vuosi, mutta Rimala vieraili pyörätuolissa istuen Kämp-gallerian Marimekko-myymälässä. Hän siis vain oli saapunut sinne vierailulle ja seurasin etäältä kun muistaakseni kätteli myyjiä.
ap
Ei tarvitse olla mikään oman mielenkiinnon kohde, mutta kyllä jokaisen suomalaisen sivistyneen aikuisen pitäisi tunnistaa ainakin puolet tuon listan nimistä ja tietää mikä on artek, ei naurata, itkettää.