Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen onnellisempi rahattomana mutta vapaalla, kuin työssäkäyvänä ja palkkaa saavana

Vierailija
18.06.2012 |

Olen ollut työttömänä (en kuitenkaan työkkärissä kirjoilla enkä aio mennäkään) kohta 2 kk. En ole hakenut uusia töitä, vaan nauttinut vapaudestani.

Olen huomannut jo ennenkin, että mä oikeastaan elän ja olen onnellinen vain lomilla (tai nyt työttömänä), silloin kun olen työssäkäyvä, mun kaikki energia menee siihen työssäkäyntiin, työpäiviin valmistautumiseen, työjuttujen kelailemiseen. En jaksa tehdä kotona mitään, en jaksa tavata ketään, en jaksa harrastaa mitään. Elämä on pelkkää työpaikalla olemista/tekemistä ja itse oma elämä jää elämättä. Lisäksi työ stressaa minua paljon, olen yrittänyt muuttaa itseäni ja ajatustapaani mutta olen vuosienkin jälkeen vielä ihminen, joka miettii työasioita iltaisin ja viikonloppuisin, stressaten niistä.

Loma-aikoina, ja nytkin kun olen ollut nämä pari kuukautta työttömänä, olen kuin eri ihminen. Nautin olostani, elostani, saan paljon aikaiseksi! Ehdin ja jaksan pitää kodin siistinä, olen tehnyt pientä remonttiakin meillä kotona, olen lenkkeillyt ja harrastanut. Puhkun intoa, iloa ja energiaa! Käsitöitä olen saanut tehtyä myös paljon, ties kuinka pitkän tauon jälkeen. Herään aamuisin päivää innolla odottaen, miettien mitä ihanaa tänään tekisin. Illalla ei ahdista mennä nukkumaan ajatellen että aamulla taas revittävä aikaisin itsensä ylös ja hukattava koko energiansa työpaikalle.

Mitä mä sillä työstä saatavalla rahallakaan teen, kun ei mulla ole energiaa käyttää sitä mihinkään? Olen muutenkin sellainen ns. kulutusvastainen, nautin nuukailusta, ja enimmäkseen pidän asioista jotka eivät maksa mitään. Tykkään siivota, hoitaa puutarhaa, lenkkeillä, tehdä kävelyretkiä metsissä, kasvien, marjojen ja sienien kerääminen on myös lempipuuhaani (jota en kyllä työsskäyvänä ole jaksanut juuri tehdä, tänä kesänä/syksynä varmasti kyllä!), tykkään käyttää kirjastoa, pelailla lasten kanssa, viettää aidosti heidän kanssaan aikaa jne.

Päätin että en aio mennä enää töihin. Miehelleni jo alustavasti tästä puhuinkin, hänelle on oikeastaan ihan sama mitä teen, olenko töissä vai en. Mies on maksanut asumisen tähänkin saakka, loppujenlopuksi hän hyötyisi myös siitä että olisin kotona. Hänen ei tarvitsisi enää osallistua kotitöihin (ei pidäkään niistä, niiden tekeminen hänelle pakkopullaa).

Minusta ei juuri miehelle kuluja aiheudu, ruokaa nyt tietysti syön mutta jos mä siivoan täällä kaiken ja käyn kaupassa ja valmistan ne ruoat, mies varmaan maksaa ruokani ja kuluni ihan mielellään. Mä en ole vaimo, jolle pitää ostaa kultakoruja ja merkkilaukkuja, tyydyn materiaalisesti vähään, omasta halustani.

Tiedän, että moni tulee nyt selittämään jotain siitä, mitä aion tehdä kun eläkeaika koittaa eikä mulle juuri eläkettä ole kertynyt... mahdollisen eläkkeen vuoksi en aio parhaita vuosikymmeniäni elämästäni pilata uhraamalla käytännössä koko elämäni kodin ulkopuolisessa palkkatyössä käymiseen.

Vähän tietysti "pelottaa" ulkopuolisten mielipiteet, nykyisin tuntuu olevan isokin synti ja häpeä, jos ei käy töissä ilman järkevää syytä. Haukutaan siivellä eläjäksi jne. Minä kyllä näen asian vähän toisin; kun jään kotiin, mieheni hoitaa perheemme raha-asioiden hoidon, mutta yhtälaillahan minä osallistun perheemme hyvinvoinnin ylläpitämiseen, kotityöt, ruoanlaiton, kaupassakäynnin, lasten kuskaamiset yms. hoitaen.

Eikä varmasti ole järkevää pohtia liiaksi "mitä muut mahtavat ajatella" ;)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä parempi olisi, jos ei olisi perhettä niin saisi olla RAUHASSA. Olen huomannut vasta näin kypsemmällä iällä että tarvitsen paljon aikaa itselleni ja lapset + mies lähinnä ärsyttävät läsnäolollaan. En ole tippaakaan perheihminen.

Haaveeni on muuttaa omaan asuntoon kunhan lapset kasvavat ja asun sitten yksin.

Vierailija
2/5 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olostakin menee ilo, jos joutuu laskemaan

jokaisen sentinkin. Entä kun lapset ovat isompia ja heihin alkaa kulua enemmin rahaa?

Itsekin olen fantasioinut samanlaisesta ja tällä hetkellä olenkin opintovapaalla ja opiskelen, mutta aina välillä käyn työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jo pitkään ollut suuntaus että työttömille ei tehdä mitään vaan heidän määräänsä pikku hiljaa vain nostetaan.Työssä käyviä ihmisiä rangaistaan suurila veroilla ja orjuuttavilla säännöksillä jotka eivät koske työtöntä.

Kansa vieraannutetaan työstä niin että tulee sukuja jotka eivät ole koskaan tehneet mitään.Ne jotka työtä tekevät lähtevät muille maille.

Vierailija
4/5 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinpäin, mies hoitaa lapsen ja kodin, minä käyn töissä ja maksan laskut. Itse olen iloinen siitä, että hänelle sopii tämä järjestely, sillä nautin työstäni, enkä niinkään välitä kotitöistä yms. Uskon siis että ratkaisussasi myös miehesi on onnellinen. Siitä vaan, kukin tehköön elämällään mitä haluaa!

Vierailija
5/5 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olostakin menee ilo, jos joutuu laskemaan

jokaisen sentinkin. Entä kun lapset ovat isompia ja heihin alkaa kulua enemmin rahaa?

Itsekin olen fantasioinut samanlaisesta ja tällä hetkellä olenkin opintovapaalla ja opiskelen, mutta aina välillä käyn työssä.

Kulutustottumukset vaikuttavat paljon. Tietenkään miehen tulot eivät riittäisi, jos ostelisin paljon (merkki-)vaatteita itselleni ja lapsilleni, pitäisin suurta kenkävarastoa, kävisin kampaajalla joka kuukausi, tupakoisin/käyttäisin alkoholia, matkusteltaisiin paljon ulkomailla tai muuten elettäisiin leveästi.

Me asutaankin pienellä paikkakunnalla (halvat asunnot) joten asuntolainaakaan ei tarvinut aikanaan ottaa kuin vähän päälle 50 000 € ja sekin on kohta maksettu.

Lapsiin saa kyllä menemään omaisuuden, jos haluaa, eri asia on sitten se, mikä on välttämätöntä ja mikä ei. Sekin vaikuttaa mitä muksut haluavat harrastaa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi