Miten sinun oikeuksiasi on poljettu tai yritetty polkea kesätöissä?
Kommentit (6)
olen tajunnut jälkeenpäin että olen itse asiassa ollut ihan loistavissa kesäduuneissa, joissa kukaan ei ole yrittänyt polkea oikeuksiani. Yhdessä sain palkkaakin enemmän kuin mitä minulle työehtosopimuksen mukaan olisi pitänyt maksaa! Työsopimuksen olen aina saanut kirjallisena ja työtodistukset olen aina pyytäessäni saanut mukaan työn loppuessa. Kerran se lähetettiin kotiin eikä tarvinnut montaa päivää odottaa.
Lähiesimieheni vaihtoi työpaikkaa vähän ennen kuin työni loppui ja minulle ei suostuttu kirjoittamaan työtodistusta vaan vaadittiin, että otan yhteyttä ex-esimieheen ja kirjoitutan sen hänellä. Numeroa tai tietoa uudesta työpaikasta ei tietenkään ollut ja vaikka olisin onnistunut leikkimään salapoliisia, miksi ihmeessä ex-pomon olisi pitänyt käyttää aikaansa tekemällä asioita, joiden tekemisestä maksetaan palkkaa jollekule toiselle?
Vitutti, kun jouduin taas aloittamaan harjoittelijapalkalla uudessa työpaikassa.
ja kun asiasta kysyin seuraavan kesän puolivälissä, sain kenkää alle puolen tunnin.
Mutsi sitteh jonnekin soitteli ja minä pistin tehdyt tunnit paperille ja sain korvaukset edelliseltäkin vuodelta.
Seuraavat kesätyöläiset siellä sitten allkeirjoitti työsopimuksia joissa ylityötuntien palkka oli pari markkaa yli normaalin. Laitonta sekin.
Tämä 80-luvun lopulla ja olin 16-17v. Ao. yritys on toiminnassa vieläkin, omistaja tosin on vaihtunut.
Mutta joskus on suhtautuminen ollut hyvin alentuvaa, jopa ilkeää. Varsinkin silloin kun yliopisto-opiskelujen aikoihin tein siivoushommia. Joidenkin työntekijöiden mielestä en tainnut olla tarpeeksi nöyrä siivoojaksi.
Olin työpaikassa, jossa asiakasmäärää oli vaikea ennakoida (tämäkin tosin johtui firman typerästä systeemiä,jossa tiettyä palvelua pystyi varaamaan vaikka edellisenä päivänä ja sitten työvuorolistoja tehdessä ei voitu varautua, että kuinka paljon tätä palvelua milloinkin ostetaan). Työvuoroja sitten sai listaan ehkä pari viikossa ja sitten soiteltiin että "tänään olis töitä". Sitten jos kieltäytyi, ne vähätkin vuorot vietiin ja pikkuhiljaa savustettiin ulos. Oletus oli myös, että ylitöitä jäi tietenkin tekemään jos oli tarvis, ilman mitään erityistä korvausta tietty.
Työntekijän piti siis olla niin h*elvetin lojaali firmalle, mutta työnantajapuolelta ei ollut mitään joustoa (tai että edes velvollisuudet, kuten työtodistus lopuksi oli hoidettu).
Työ oli kivaa, tykkäsin todella, mutta paska maku jäi kyseisen firman henkilöstöpolitiikasta.
työehtosopimuksen mukaan olisi pitänyt maksaa. Työtodistusta en saanut pyynnöistäni huolimatta.