2-vuotias ei suostu pitämään vaippaa. Mitä teen?
Lapsemme on reilu 2-vuotias. Nyt pari päivää olen tapellut hänen kanssaan vaipasta. Lapsi haluaa olla täysin alasti ja riisuu koko ajan, myös vaipan. Ei halua pitää teippi- eikä housuvaippaa. Pikkuhousuja suostuu pitämään, mutta sitten hän pissailee ympäri lattioita. Jos hän hetken pitää vaippaa ja siihen tulee pissaa, vaippa pitää vaihtaa.
Onko tämä nyt kuivaksi opettelua vai mitä ihmettä? En jaksaisi ikuisesti kävellä lapsen perässä ja vahtia ettei hän pissaa mihin sattuu.
Kommentit (9)
Potta lähelle.. ei se kovin montaa kertaa enää lattialle pissi. Joka tapauksessa se vaipasta eroon opettelu on kohta edessä. Nyt kun lapsi itse haluaa siitä eroon, niin tartu tilaisuuteen!
Tai opeta suoraan pöntölle, meidän poika ei halunnut ikinä potalle, vaan suoraan pöntölle.
Tällä hetkellä on niin rasittavaa, kun lapsi ei tunnista ollenkaan pissahätää. Hän siis pissaa seisoen ja sitten lähtee kävelemään ja pissat leviää ympäriinsä. Olen vuorannut sohvat pyyhkeillä etteivät nekin kastu. Mattoja meillä ei edes ole. Täytyy hankkia lisää pikkuhousuja. Lapsella oli kahdet ja molemmat kastuivat parissa tunnissa.
Siis potalle tai pöntölle. Kohta hän oppii kuivaksi. Minun lapseni oli päiväkuiva 1v 8kk iässä, vain öisin pitää vaippaa.
Nostat vaikka pöntölle ja pidät kiinni kainaloista. Meillä saa lähteä vasta, kun äiti on pyyhkinyt pippelin paperilla.
Kun pissa alkaa tulla, nostat lapsen potalle ja kehut kovasti, jos sinne jotain tulee. Esikoinen oppi nopeasti näin (hieman alle 2v), vaikka ei ensin tunnistanutkaan hätää - esim. ulkona ihmetteli, mitä valuu jalkoja pitkin. Lahjoin tuolloin myös kekseillä, mutta sitä en suosittele, siitä on vaikea päästä eroon.
Kuopus oppi vähän toisella tavalla paljon nuorempana jo.
Pikkareita on hyvä olla aika paljon. Voit myös huuhdella ne heti pissan jälkeen hanan alla ja laittaa kuivumaan, jos niitä paljon menee. Peset toki kunnolla, kun on muutakin pyykkiä.
Tämän päivän saldo: kahdet pissat lattialla, yksi hieman märkä vaippa, kahdet kastuneet alushousut, kolmet pissat pottaan ja yhdet kakkaiset alushousut. Lapsi on tyytyväinen ettei ole vaippaa, mutta pyykkiä on tullut ihan kivasti. Toivottavasti hän pian ymmärtää mennä potalle hädän tullessa.
veisit lapsen potalle vaikka puolen tunnin välein (pari rusinaa palkaksi siitä että istuu nätisti potalla). Jollain kerralla se pissikin tulee pottaan ja siitä vähän lisää palkkiota jne.
Koulutat niinkuin koiraa :D (niin mä tein)
veisit lapsen potalle vaikka puolen tunnin välein (pari rusinaa palkaksi siitä että istuu nätisti potalla). Jollain kerralla se pissikin tulee pottaan ja siitä vähän lisää palkkiota jne.
Koulutat niinkuin koiraa :D (niin mä tein)
Lapsi ei millään malttaisi istua potalla viittä sekuntia kauempaa. Taidan kyllä ottaa kaikki keinot käyttöön, jotta pääsisimme tästä vaiheesta nopeasti ohi.
Meillä 2-vuotias ei suostu olemaan ilman vaippaa. Tätä tappelua on käyty jonkin aikaa ja osaa ihan itse hakea vaipan+pukea. (olen nauranut, että onko tämä laitaansa, että lapsi pukee itselleen vaipan...) En ole kauhean jyrkkä näissä pissajutuissa, joten olen antanut olla. Nyt ajattelin seuraavaksi piilottaa vaipat ja päivitellä, mihin ne on joutuneet. Jos saisi sitten käyttämään pikkuhousuja.