Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa ja lääkäri sanoi että..

Vierailija
16.06.2012 |

kyllä imetys suojaa seuraavalta raskaudelta jos usein imettää! Ovatko todellakin lääkärit tuota mieltä? Ja minä kun olen ollut siinä luulossa, et imetys ei ole missään nimessä mikään ehkäisykeino.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetettiin, että alle 6 kk lapsi, täysimetys ja äidin kk:t ei ole vielä alkaneet, on yhdistelmänä hyvä ehkäisykeino.

Äitini on esimerkki tästä luottamansa ehkäisyn tehosta. Siskoni syntyi 10 kk minun jälkeeni.

Vierailija
2/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole feikkilääkäri..tuli kyllä kieltämättä mieleen, et opinnot juuri tuosta aiheesta on missannu:-P Ja kyseessä oli vielä naislääkäri..ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi päteä, jos imettää vuorokaudet läpeensä 2-4 tunnin välein... Mutta toki yksilöllisiä eroja löytyy.

Mulla ei ole vieläkään menkat alkaneet, kun imetän melkein 2v lastani päivällä sekä yöllä, edelleen...

Vierailija
4/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...imetyksellä on n. sama ehkäisyteho kuin kondomilla, jos:

- äiti täysimettää

- tuttia ei ole käytössä

- kuukautiset eivät ole alkaneet

- synnytyksestä on alle 6 kk

Eli ehkäisyteho on n 98 %. Ei mitenkään ehdottoman varma ehkäisykeino mutta on kyllä totta että "suojaa raskaudelta" - et vain voi tietää mitenkään etukäteen kuinka hyvin se suojaa.

Imetysten tiheydellä ilmeisesti on myös merkitystä ehkäisytehoon, mutta sitä ei olla saatu tutkimuksissa selkeästi esiin - luultavasti koska vaihtelu yksilöiden välillä on suurta. Kokemuksesta tiedetään että monilla naisilla kuukautiset alkavat kun imetykseen tulee ensimmäisiä kertoja 6 h tai pidempiä taukoja, joten se saattaa olla yksi aika tavallinen kynnysraja.

Eli jos lääkäri on luvannut että imetys VARMASTI suojaa niin on ollut huonoa lääkäröintiä. Mutta totta lääkäri muuten on puhunut.

Vierailija
5/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- äiti täysimettää

- tuttia ei ole käytössä

Eli ehkäisyteho on n 98 %. Ei mitenkään ehdottoman varma ehkäisykeino mutta on kyllä totta että "suojaa raskaudelta" - et vain voi tietää mitenkään etukäteen kuinka hyvin se suojaa.

Imetysten tiheydellä ilmeisesti on myös merkitystä ehkäisytehoon, mutta sitä ei olla saatu tutkimuksissa selkeästi esiin - luultavasti koska vaihtelu yksilöiden välillä on suurta. Kokemuksesta tiedetään että monilla naisilla kuukautiset alkavat kun imetykseen tulee ensimmäisiä kertoja 6 h tai pidempiä taukoja, joten se saattaa olla yksi aika tavallinen kynnysraja.

Eli jos lääkäri on luvannut että imetys VARMASTI suojaa niin on ollut huonoa lääkäröintiä. Mutta totta lääkäri muuten on puhunut.

Tosissasko kirjoitit et tutin käyttö vaikuttaa siihen tuleeko raskaaksi??? =D

Vierailija
6/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- äiti täysimettää

- tuttia ei ole käytössä

Tosissasko kirjoitit et tutin käyttö vaikuttaa siihen tuleeko raskaaksi??? =D

Vierailija
7/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutti mainitaan lähteissä, eli kyse on juuri siitä että vauvan kaikki luontaiset imemishalut kohdistuisivat rintaan eikä korvikkeisiin (jollainen tutti tavallaan on).

Mutta minulla ei ole nyt käytössä alkuperäisiä tutkimuslähteitä, ja kun pitkästä aikaa katselin kirjallisuutta niin huomaan että itse asiassa näyttää että nykyään puhutaan ihan tietyistä aikaväleistä imetyksessä: päivisin ei saisi olla 4 tuntia pidempiä imetystaukoja eikä öisin 6 tuntia pidempiä, jotta ehkäisyteho säilyy (ja tämä siis tilastollisesti, aina muistutan - yksilön kohdalla ei voi sanoa mitään varmaa, vain todennäköisyyksiä).

Kaipa voisi ajatella että vaikka tutti olisikin käytössä, jos se ei pidennä imetysvälejä huomattavasti ja sitä ei käytetä päivässä kovin suuria aikoja niin tuskin se kauheasti vaikuttaa.

Vierailija
8/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti haluaa seksiä imetyksen aikana. Itse kun olin kuiva kuin sahara ja seksihalut täysin tiessään koko imetyksen (6 kk) ajan. Käytin siis ehkäisynä selibaattia, on 100 % varma ehkäisy. Näin me ollaan erilaisia.

Vierailija
9/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esim. esikoispoika painoi syntyessään yli 4kg ja veti tissimaitoa kaksin käsin, painaen puolivuotiaana jo 10 kg. Siitä huolimatta mulla alkoi menkat kun poika oli 4kk. Eli ilman ehkäisyä olisin jysähtänyt mahdollisesti raskaaksi jo ennen ekoja menkkoja.

Kakkosta aloin sitten odottaa kun esikoinen oli tasan vuoden ikäinen. Imetin silloin edelleen (mutta toki vain muutaman kerran päivässä enää) ja hyvinpä näytti raskaus alkavan...

Vierailija
10/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alko menkat 3kk synnytyksen jälkeen. Imetyksestä huolimatta.

Vierailija
11/11 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyteho EI ole samaa luokkaa enää kun kuukautiset ovat alkaneet. Kait sen tajuatte? Vai mikä on pointti kertoa että kuukautiset alkoivat silloin ja silloin?

Ei ole mitenkään harvinaista että meidän hyvällä ravitsemustilanteella ja äitien terveystilanteella (ja vararavinnoilla ;-)) kuukautiset alkavat n 3 kk synnytyksestä täysimetyksestä huolimatta. Melkein kolmannekselle naisista käy näin.

Osa heistä on varmaan niitä jotka vaikuttavat siihen että imetyksen ehkäisyteho ei "ehtojen" täyttyessäkään ole täydellinen.

Mutta osa ei... Ilmeisesti on varsin tavallista että kuukautiskierto käynnistyy ennen kuin ovulaatiota itse asiassa tapahtuu, joten raskaaksi tuleminen ei välttämättä ole mahdollista vaikka kuukautiset jo ovatkin. Mutta siis imetyksen ehkäisytehon menetyksen merkki ne ovat.

EI yksilötasolla, mutta tilastollisesti.