Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! Syötiin pahasti vanhentunutta makaronilaatikkoa, mitä nyt?

Vierailija
16.06.2012 |

Mä en ymmärrä miten tässä näin pääsi käymään, että mä tunnen itseni ääliöksi. Kaapissa oli kaksi makaronilaatikkoa, joista toinen on tehty noin kaks viikkoa sitten, en vaan oo tullu ottaneeksi sitä pois. Tänään sitten minä ja kolme vuotias esikko syötiin sitä vanhaa. Mä en lainkaan tajunnu, ennenku olin syöny annokseni. Esikoinen söi vähemmän ku minä, hänellä ei toistaiseksi ole ilmennyt mitään. Mä kävin syötyäni pari kertaa ripuloimassa, mut se saattoi johtua ihan järkytyksestä. Kurkkuun tuo jäi vähän vaivaamaan, että ei se kyllä ihan tuoretta ollut. Syömisestä on nyt reippaat kaksi tuntia.

Mitä tässä oikein on odotettavissa? Miten nopeasti ruokamyrkytys tulee jos on tullakseen ja kauanke se yleensä kestää?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oksettavaa, että et oo oikeesti ottanu 2 viikkoo vanhaa makaronilaatikkoo pois jääkaapista?? Hyi helvetti..luulis sen ainakin haisevan siellä. Miten muka et huomannu siitä, et se on vanhaa?

Vierailija
2/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut tällä kertaa vaan kävi näin. Se ei haissu, eikä maistunutkaan mun suussa pahalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ruokamyrkytyksen aiheuttavan tuotteen nauttimisesta oireiden ilmenemiseen riippuu ruokamyrkytyksen aiheuttajasta.

Äkilliset myrkytysoireet voivat ilmetä jo noin tunnin kuluttua, kun virus- ja bakteeritautien itämisaika voi olla useita päiviä. Listeria monocytogenes -bakteerin aiheuttamassa listerioosissa itämisaika voi olla jopa useita viikkoja.

Vaarallisin ruokamyrkytyksista on botulismi. Botulismi on Clostridium botulinum -bakteerin aiheuttama ruokamyrkytys, jossa bakteerin elintarvikkeessa muodostama toksiini aiheuttaa sairastumisen. Taudin itämisaika on tavallisesti 12–36 tuntia, mutta se voi vaihdella 2 tunnista 14 vuorokauteen.

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288435354768.html

Vierailija
4/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotella ja toivoa parasta. Sekin on ihan mahdollista ettei tule oikein mitään. Tai pientä etomista ja vatsan löysyyttä vain. Toinen ääripää on joku kunnon pöpön aiheuttama ruokamyrkytys joka joskus voi olla jopa vaarallinen, useimmiten kuitenkin nekin onneksi hyvin ikäviä vain (kauhea olo, oksentelu, ripuli ehkä vuorokauden tai pari) mutta itsestään ohimeneviä.

Vierailija
5/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen kyllä itteni nyt niiiiiin huonoksi äidiksi, kun syötin lapsellekin tollasta paskaa :(

Vierailija
6/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 2 viikkoa vanha makaronilaatikko ei haissut tai maistunut pahalta? Mun kokemuksien mukaan vanha ruoka alkaa herkästi haiskahtamaan kun jääkaappia avaa. Sehän alkaa näyttämäänkin oksettavalta. Outoa ap outoa.

Vierailija
7/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itsekään ymmärrä miten tässä näin kävi. Leimatkaa vaan hulluksi, mulla on muutenkin kauheat omantunnon tuskat.

Vierailija
8/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaksi viikkoa jääkaapissa ollut ruoka välttämättä haise tai näytä yhtään pahalta, ei myöskään välttämättä ole pilaantunut niin, että aiheuttaisi ruokamyrkytystä.

Makaronilaatikko (ainakin toivottavasti) on kypsennetty valmituksessa kunnolla, jolloin siitä on silloin kuolleet kaikki bakteerit. Ja jos ruoka on jäähdytetty nopeasti ja säilytetty riittävän kylmässä jääkaapissa, ei se välttämätt aiheuta mitään.

En itsekään sitä tietoisesti söisi. Vatsa voi mennä sekaisin, mutta saatat selvit siitä vaikka muutamalla wc-käynnillä ja vaikka imodiumilla.

Hyvin harvoin ruokamyrkytys aiheuttaa niin pahaa oloa (normaalille aikuiselle), ett pitäisi lähteä lääkäriin.

Älä siis välttämättä huolestu, ja itsse voit juoda vaikka viinaa hieman päälle tappamaan bakteerit ja ota maitohappobakteereja :)

Vierailija
9/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteköhän tekin selviä säikähdyksellä. Se tekee vain hyvää immuunipuolustukselle. Ei liian hygieenisesti eläminen ole aina hyväksi. Aistinvarainen hylkyperute on useimmiten riittävä, kun kyse ei ole teollisesti käsitellystä ja pakatusta tuotteesta.

Vierailija
10/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nehän ovat juurikin pari viikkoa vanhoja kun niitä lämmittelette. D

Vierailija
11/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne voivat näyttää ja maistua ok:lle lisäaineiden avulla, vaikka ovatkin menneet pilalle siinä mielessä, että mikrobeja on jo paljon.

Kotitekoisesta makaronilaatikosta en olisi huolissani minäkään, jos kerran ei haissut eikä maistunut oudolle.

Vierailija
12/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän sua ap. :D Eikä se haise niin nopeasti, kun on rasiassa tai vuoka peitettynä kelmulla.

Me syötiin kerran vahingossa vanhaa kanasuikalekastiketta eikä tullut mitään. Se oli siis myös noin vanhaa kuten ap:lla.

Vierailija
13/13 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kattilaan ruoan loput esim. 2 viikoksi.

Toivotaan ettei mitään tule! Onhan ruoka kuitenkin ollut kylmässä. Meillä oli joskus täytekakun loppu pitkään jääkaapissa, olisin heittänyt sen pois mutta mies halusi syödä sen loppuun. Viimeiset palat menivät 2 viikkoa valmistuksen jälkeen ja vielä tuo mies hengissä porskuttaa. :)