akateemiset: kattooko sitä todistusta kukaan työnantaja???
olisin valmistumassa mutta tajusin että sivuaineista puuttuu aina strateginen 1 tai 2 opintoviikko että saisin merkinnän todistukseen, toisaalta, sehän on vaan todistus. katsooko sitä oikeasti työnantajat?
Kommentit (4)
Oikein selvästi näkee, miten työnantajan asenne muuttuu, kun hän vilkaisee todistusta ja näkee sen arvosanat. Olen diplomi-insinööri.
Ymmärsin kuitenkin kysymyksesi niin, että mietit sitä, onko merkitystä sillä, että et saa jostain sivuaineesta merkintää todistukseen. Tämä riippuu varmasti siitä, onko sivuaineella työnantajan mielestä merkitystä työtehtävien kannalta vai ei. Jos sivuaine ei ole työnantajan mielestä tärkeä, sen puuttuminen tuskin haittaa. Ei pidä kuitenkaan missään nimessä sanoa hakemuksessa, että olet suorittanut sivuaineen X, jos siitä ei ole merkintää todistuksessa. Tällöin annat itsestäsi epärehellisen vaikutelman ja kukaan työnantaja ei halua palkata epärehellistä työntekijää. Voit tietenkin kuitenkin kertoa suorittaneesi esim. 10 ov aineeseen X kuuluvia kursseja, jos olet pannut todistuksen suorittamistasi kursseista (esim. Oodi-otteen) hakemuksesi liitteeksi.
Menee muuten osa opiskeluista ihan hukkaan, kun ei ole niistä kunnollista merkintää!
Riippuu ihan siitä, millaisia hommia ja millä argumenteilla meinaat hakea. Mutta vaiva on nyt aika pieni, jos sen puuttuvan viikon saisit vaikka pienellä esseellä, verrattuna mahdolliseen katumukseen myöhemmin.
Kerroin sen työhaastatteluissa ja tarjosin nähtäväksi opintorekisteriotetta. Eipä se ketään kiinnostanut, ja töitä löytyi oikein kivasti. Oon opettaja. Luulen, että ainakin humanistisella alalla on roikkunut niin monen tutkinto, että jokainen tietää kuinka paljon väliä sillä on työnteon kannalta.