Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikkeava kohdun rakenne.

23.11.2005 |

Hei!

Onko kellään vastaavia kokemuksia ja kuinka raskautenne on sujunut? Kaipaan todella kohtalotoveria.

Odotan kaksosia ja he ovat ensimmäiset hartaasti toivotut lapsemme. Kohtuni rakenne on jotenkin poikkeava. Joka ikinen kerta kun menen ultraan, lääkärit alkavat ihmetellä kohdun rakennetta ja makoilen yleensä tutkittavana pitkän aikaa. Eilenkin olin np-ultrassa ja tuohon kohdun rakenteen tutkimiseen kului lähes tunti! np-turvotus sen sijaan oli olematonta, onneksi. Kohdun rakenne on jotenkin hyvin epämääräinen, sillä joka kerta tutkimusten päätteeksi lopputulos on se, että mitään varmaa ei sittenkään osata sanoa. Ensimmäinen tulkinta on aina se, että kohtuni on kaksiosainen, mutta lopulta ei siitä ei sittenkään osata sanoa varmasti. Eilenkin minua tutki hyvin kokenut lääkäri ja tarina meni juuri kuten kuvasin edellä. Alkudiagnoosi oli kaksiosaisuus ja siten riskiraskaus, mutta lopulta epävarmuus. Ehkä " herttamainen" kohtu. Tottakai pelkään, että tästä rakenteesta on lapsilleni jotain haittaa jatkossa, suurin riski on kai ennenaikainen synnytys. Rakenne ei kuulemma selviä lopullisesti kuin tähystyksellä tai mahdollisen leikkauksen yhteydessä.

Kommentteja, please!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, 1,6v ja 4v. ensimmäisen lapsen odotusaika meni normaalisti, kunnes sitten lapsivedet meni yllättäen 33 rv ja lapsi syntyi 34+1 rvkolla. syytä ennenaikaisuuteen ei silloin löydetty. aloin odottaa toista lasta ja raskaus meni normaalisti , kunnes menin 12 rv ultraan, jossa lääkäri huomasi, että kaikki ei ole normaalisti. siihen tuli sitten erikoist.lääkäri, joka oli sitä mieltä, että kysessä on kaksiosainen kohtu. No, raskaus jatkui kuitenkin ilman ongelmia, kunnes n. 18 rv alkoi supistelemaan ja kohdunkaula lyhenemään..olin sairaslomalla koko loppu raskauden ja sairaalassa n. 2vk makuutettavana ja sain supistuksiin esto piikkejä. Minulla oli myös kipuja vatsassa, joiden syytä ei saatu selville..jäi arvuutukseksi, että johtuuko kohdun rakenteesta. kuitenkin pääsin onnellisesti (levon ansiosta)raskauden loppuun saakka ja lapsi syntyi 39rvkolla. ahtaassa hän oli joutunut olemaan loppuajan, jalka oli litussa ja pää vinossa, mutta ovat korjautuneet itsestään. terve reipas poika tällä hetkellä. toivotan sinulle onnellista raskautta!

Vierailija
2/5 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin esikoista edeltäneissä lapsettomuustutkimuksissa herttamainen, " ketun pään muotoinen" kohtu ja kevyt väliseinä puoliväliin asti. Aiheuttaa keskenmenoja ja ekassa odotuksessa supistuksia ja kipuja. Ekan raskauden viimeisellä kolmanneksella väliseinä " Repesi" ja mulla oli vuotoa ja kovia kipuja. Repeämästä ja kivuista ei kuitenkaan ollut vauvalle mitään vaaraa.

Raskaus kuitenkin eteni levähtelemällä loppusuoralle ja saatiin terve vauva.

Edelleenkin väliseinän jämät aiheuttaa keskenmenoja, kun alkio kiinnittyy siihen, mutta ei pysty kasvamaan. Supisteluja on ollu myös kahdessa muussa raskaudessa, mutta vähemmän. Kipuja ei muuten enää.

Meillä on siis herttakohdusta huolimatta kolme iloista veijaria ja neljäs turvallisesti tulossa. Eilen näin ultrassa, että vauveli on turvallisessa kohtaa kiinnittyneenä.

Luota huomiseen, Sinä ja Vauvelisi selviätte kyllä! Nauti tuplaonnestasi ja jätä turhat huolet lääkäreille!

Lämmöllä ajatellen, Miona (rv12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa poikkeavaa " alapäässä" . KOhtu on kaksiosainen, niin että on tosiaan kaksi erillistä kohtuonteloa, kaksi kohdunsuuta ja väliseinä vielä emättimessä. Yhdet munasarjat kyllä on vain per kohtupuolisko. Yksi raskaus takana, ja toinen meneillään 18 vkolla. Eka raskaus sujui 28 viikolle asti ihan ok, sen jälkeen alkoi supistelut ja jäin saikulle. Tehtiin suunniteltu sektio 38 vkolla, epäilivät kohdunsuun kestävyyttä ja vauva oli vielä perätilassa. Hyvin kaikki meni. Nyt tosiaan 18 vkoa täynnä, ja vielä näyttää että kaikki ok. Seuraavat kerran kuukaudessa uä:llä, että kohtu ja vanhat sektioarvet pysyy kasassa.

Onnea odotukseen.

Vierailija
4/5 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulin eilen ultrassa (vko 12+5), että kohdussa on iso myooma (hyvälaatuinen lihaskasvain). Se näkyikin selvästi ja pikkuisella näytti välillä olevan vähän ahdasta. Taisi kylläkin olla enemmän kuvakulmasta kiinni.

Jännittää, meneekö kaikki hyvin vai tuleeko lääkärin mainitsemia mahdolisia ongelmia: vuotoa tai ennenaikaisia suppareita. Vauva voi myös kuulemma jäädä perätilaan jos myooma kasvaa isoksi eikä vauva mahdu kääntymään.

Onko muilla kokemuksia myoomista? Onko kaikki mennyt hyvin? Mulla on kolmas raskaus menossa, aiemmissa ei myoomaa ole huomattu.

Vierailija
5/5 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kohdussa poikkeamia mutta kiinnitin huomiota että odotat kaksosia meillä sama tilanne elikkäs olisi kiva vaihdella kokemuksia..

Milloin teillä laskettuaika? miten muuten mennyt?

Meillä menny mainiosti ilman ongelmia..

tikunen ja hupu sekä lupu 27+1