Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukunimen muuttumisesta kysymys!

Vierailija
13.06.2012 |

Olemme menossa naimisiin ja meillä on kaksi vaihtoehtoa:

- keksimme kokonaan uuden sukunimen, jonka olen itseasiassa jo keksinyt. Sukunimeä ei löydy googlaamalla keneltäkään eikä väestörekisterikeskuksen sivujen haunkaan mukaan löydy. Ihmettelen tätä, koska nimi on vanha ammatti ja täysin asiallinen ja suomen kielinen. Voiko olla että sukunimi onkin käytössä vaikkei nimeä löydykään googlaamallakaan keneltäkään ilmisesti? Voiko sukunimenhakulomakkeesen laittaa jonkin toisen nimiehdotuksen, ettei tarvitse maksaa sitä 166€ turhaan jos nimi ei syystä tai toisesta menekään läpi?

- otamme mummoni tyttönimen. Miten todistan kuuluvani kyseiseen sukuun?

HUOM. Samalla otan lempinimeni etunimekseni eli nimi muuttaa aika radikaalisti.

- päädyimme sitten mihin ratkaisuun tahansa, miten infoan nimen muutoksesta pankkia? Kävelenkö vaan tiskille? Entäs vakuutusyhtiöön?

Kiitoa vastauksista!!!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

automaattisesti, joskin kortit pitää itse käydä uusimassa.

Vakuutusyhtiöstä en tiedä.

Vierailija
2/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahtoo virallisen nimenmuutoksen. Sitä varten saat maistraatista virkatodistuksen, jossa näkyy edellinen ja nykyinen (se uusi) nimi.

Muihin juttuihin en ota kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- otamme mummoni tyttönimen. Miten todistan kuuluvani kyseiseen sukuun?

Niin, miten tämä tehdään?

Vierailija
4/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan neuvoa sen verran, että jos sukunimeä ei löydy VRK:sta, sen saa ottaa ja etenkin saatte, jos sulla on "sukuoikeus" nimeen. Mainitse hakemuksessa, että kyseessä on isoäitisi tyttönimi (ei tarvitse sen kummemmin todistaa kuuluvansa sukuun, VRK:n tietokannoista pitäisi kyllä löytyä).

Pankit sun muut saavat tiedon väestörekisteristä. Ajokortit ja passit sun pitää itse uusia.

t. eräs, joka otti äitinsä tyttönimen ja vaihtoi pari etunimeä siinä samalla.

Vierailija
5/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keksityt nimet ovat aina hienoja. Tosin mummon tyttönimessä on hienoa nostalgiaa. Vaikea valinta siis. Kummassakin tapauksessa tulee kuitenkin hieno tarina nimen taakse :)

Kumpi nimi sopii paremmin uuteen kutsumanimeesi? Onko mummon tyttönimi yleinen? Olisiko kuitenkin hienompaa, jos olisitte ainutlaatuisia ja kenelläkään ei olisi samanlaista sukunimeä kuin teillä?

Mitä jos kysyt saako lomakkeeseen laittaa toisen nimen sitten kun viet lomaketta maitraattiin? Jos nimi ei loukkaa ketään, niin se yleensä menee kuitenkin läpi.

Voit laittaa vaikka sähköpostia vakuutusyhtiöön ja varmistaa, onko nimenmuutos tullut heille saakka.

Vierailija
6/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :)

Pohdin tässä sellaista, että kuinka kauan kestää saada sukunimi käyttöön jos se on keksitty, suurinpiirtein? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi