Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se rakentaminen ihan hirveää?

Vierailija
12.06.2012 |

Mietitään oman talon rakentamista. Siinä hirvittää lähinnä se paperisota ja työntekijöiden haaliminen, kun pitää hommata vastaavaa mestaria, pääsuunnittelijaa, lvv-vastaavaa jne. Mistä tuolliaset ihmiset löytää. Yhtään en tiedä mistä lähteä kyselemään. Ajateltiin tehdä sisustustyöt itse, niihin kun taitoa ja haluja löytyy. Onko edessä avioero?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse en siihen touhuun alkaisi. Oman kärsivällisyyteni tuntien. Tuttavani rakensivat itse alusta loppuun aj ehtivät kerran erota rakennusprojektin aikana. palasivat kuitenkin yhteen.

Vanhemmillani on itse rakennettu talo, joka on vieläkin kesken. No on talo ihan asuttavassa kunnossa ollut 30 vuotta, mutta tietyt asiat on jääneet kesken.

Mutta saahan nuita taloja paketteina joista varmaan tulee sitten nuo kaiken maailman suunnittelijat ja vastaavatkin. Ja näin talo saadaan kasaan nopeammin.

Vierailija
2/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttovalmiiseen juuri tuon takia. Ei kertakaikkiaan riittäisi aika kaikkeen tuohon härdelliin. Ja jos joku tekijä olisikin ihan susi ja pilaisi muidenkin työn jäljen, niin mitäs sitten. Muuttovalmiissa se yksi osapuoli on vastuussa meille kaikesta, joten virheiden sattuessa on yksinkertaisempaa löytää se joka vastaa virheistä. Ei tosin olla vielä aloitettu, joten en osaa sanoa kuinka paljon tässäkin vaihtoehdossa sitten lopulta on hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin, että tehdään itse ne sisustustyöt. Mutta eikös muuttovalmiissakin pidä ne paperityöt tehdä ja hommata pääsuunnittelijat ja vastaavat jne.

-ap

Vierailija
4/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin toki tarvitsette kunnalta/kaupungilta/ ja se vaatii paperityötä.

Muu tulee sen talofirman puolesta paperit poikineen. Eli kannattaa ottaa niihin talofirmoihin yhteyttä ja kysellä esitteitä.

Esim. Älvsbytalot, omakoti, muurametalot yms. Onhan nuita vaikka kuinka.

Vierailija
5/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin, että tehdään itse ne sisustustyöt. Mutta eikös muuttovalmiissakin pidä ne paperityöt tehdä ja hommata pääsuunnittelijat ja vastaavat jne. -ap

pääsuunnittelija ja vastaava mestari. LVV-suunnittelija tulee toimittajan puolesta.

Vierailija
6/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"harrastus" toimistotyön ohessa ja se paikka missä "pää puhdistuu" kun kerrankin näkee oman työn valmistuvan. Meille tuo raksavuosi oli "omaa aikaa"

Vastuualueet ja työnjako pitää olla selvillä heti alussa, sopia pari mahdollista vapaata vl ja niistä pidetään kiinni. Eli kotona oleva ei itse yksinäisiä iltoja lasten kanssa vaan ymmärtää että kotona on lämmintä ja mukavaa kylmän, kostean ja likaisen raksan sijaan....

Me olemme siis jo kahdesti rakentaneet kaiken mahdollisen itse (siis muutakin kuin sisustus), ekan raksan aikaan jaloissa pyöri 3 lasta ja toisella kerralla enää 2.

Vierailija
7/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli kirjoitusvirhe

Vierailija
8/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä olla edes meinattu erota ;-)

rankkaahan se toki välillä on, mutta se on niin

asenteesta kiinni. Pitää yrittää ajatella, että se on perheen yhteinen projekti, kaikkien yhteiseksi hyväksi ja rakentaminen ei kestä loputtomiin. Meillä eka talo oli talopaketti, sisätyöt tehtiin itse. Toinen talo tehtiinki sitten pitkästä, oli huimasti enemmän tekemistä! Kaikki muut tehtiin itse, paitsi tietenkin ne sähköhommelit sun muut, mitkä vaatii ammattilaista. Rankinta siinä minulle oli se, että yksin pyörittelin arkea kotona lasten kanssa, mies oli kaiket illat raksalla. Mutta aina kun vain oli mahiksia, niin lähdin raksahommiin itsekin ja lapset saattoi hääriä mukana jaloissa pyörimässä.

Vierailija
9/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttovalmiissakin hommaa riittää.

Ensin tontti. sekin pitää huudattaa sun muuta. Verojen kanssa vekslata. hommata vastaava mestari sekä vastaava suunnittelija, kvv-vastaava, sopia sähköjen ja veden liittymistä...

rakennusluvan kanssa menee myös oma aikansa, sekä vaivansa. Riippuu tietenkin omasta vastaavasta mestarista, kuinka paljon itselle jää hommaa tässäkin. Hankkikaa hyvä mestari.

Tontin raivaus, pohjatyöt, täytöt pitää itse tehdä. Sekä perustukset, jos ne eivät kuulu talon mukaan. Ja usein eivät kuulu, tai eivät sovi tonttiin.

sitten odotellaan talon valmistumista. Työmaan siivous kuuluu useimmiten talofirmoilla rakennuttajalle. Rakennusjätettä tulee paljon, se täytyy omakustanteisesti viedä kaatopaikalle. Tontille tulevat tavarat pitää olla vastaanotamassa, kuittaamassa, tarkistamassa, sekä suojaamassa. Ne pitää myös itse kantaa taloon sisään. Tulevat sitten usein puolen tunnin varoituksella kiitolinjalta ihan kesken työpäivän. Kuinka moni voi hyppiä työpaikalta työmaalle kesken päivän?

Ei se ihan peukaloiden pyörittelyä ole sekään, kun tilaa muuttovalmiin talon. Monta eroa on siinäkin tullut..Mutta me ollaan siitä huolimatta yhdessä, ja voin suositella oman rakennuttamista :)

Vierailija
10/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rakennettu itse ja mies ollut raksalla tyyliin vuoden tai kaksi. Jotkut rakentaneet vielä useammankin talon.

Oletteko koskaan miettineet, että senkin ajan olisi voinut olla vaikka lasten kanssa?

Vierailija
11/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hän auttaa eteenpäin, jotkut vastaavat toimivat suunnittelijoinakin. Hyvän löytäminen onkin sitten oma vaikeutensa, puskaradiota kannattaa kuunnella.

Jos et löydä tietoa vastaavista, niin etsi pääsuunnittelijaa. Hyvällä suunnittelijalla on varmasti kontakteja muihinkin tarvittaviin ammattilaisiin.

Vierailija
12/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rakennettu itse ja mies ollut raksalla tyyliin vuoden tai kaksi. Jotkut rakentaneet vielä useammankin talon. Oletteko koskaan miettineet, että senkin ajan olisi voinut olla vaikka lasten kanssa?

lähes joka ilta ja viikonloppu miehen rinnalla töitä. Eikä lapset olleet koskaan yksin, harvoin edes keskenään. Aina toinen meistä yritti olla kotosalla, välillä isovanhemmatkin olivat apuna. Tai sitten lapset mukana raksalla, isommat tekivät töitä ja pienimmät siivosivat minkä viitsivät tai leikkivät.

Mielummin vuoden kärvistely oman ihanan talon takia kuin ahtaasti kerrostalossa tmv.

Ei kai siinä että osaa rakentaa talon tai useamman mitään kehumista ole - mutta helvetin ylpeä voi itsestään olla:D

Vierailija
13/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitään oman talon rakentamista. Siinä hirvittää lähinnä se paperisota ja työntekijöiden haaliminen, kun pitää hommata vastaavaa mestaria, pääsuunnittelijaa, lvv-vastaavaa jne. Mistä tuolliaset ihmiset löytää. Yhtään en tiedä mistä lähteä kyselemään. Ajateltiin tehdä sisustustyöt itse, niihin kun taitoa ja haluja löytyy. Onko edessä avioero?

Kannattaa lukaista esim. Kotiliesi-blogista, että aina ei mene ilman hankaluuksia rakennusprojekti.

Kannattaa varautua henkisesti vastoinkäymisiin ennalta ja budjetti ei saa olla liian optimistinen.

Vierailija
14/14 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rakennettu itse ja mies ollut raksalla tyyliin vuoden tai kaksi. Jotkut rakentaneet vielä useammankin talon.

Oletteko koskaan miettineet, että senkin ajan olisi voinut olla vaikka lasten kanssa?

ja onnellinen omasta talosta. Ihan tarpeeksi ollaan vietetty lasten kanssa aikaa. Olen nimittäin kotiäitinä ollut siitä asti, kun ensimmäinen lapsi on syntynyt. Osaamme arvostaa omakotiasumista, ei tee tippaakaan mieli 5 lapsen kanssa kerros -tai rivitaloon. Järkevämpää maksaa omaa, kuin vuokraa...löytyyhän niitä syitä olla iloinen. Ja ei raksa aika meillä kahta vuotta kestänyt :-) eka talo valmistui 7 kuukaudessa, toinen vajaa vuodessa. Aika pieni aika se raksa-aika on elämässä loppujen lopuksi ja kyllä omakoti asuminen onkin sitten laatuaikaa loppuelämän verrattunua ahtaaseen vuokrakämppään.