Struumaleikkauksessa olleet
Olen menossa struumaleikkaukseen jossain vaiheessa, kunhan byrokratioan pyörät pyörivät eteenpäin. Kaipaisin kokemusta saman kokeneilta: Miten meni? Oliko ongelmia? Millainen on arpi? Säilyikö ääni? Onko jotain miten voin valmistautua?
Kiitos etukäteen.
Kommentit (17)
mutta sama tilanne täällä, oireita jo kohta 2vuotta ja nyt odotan leikkausta. En tavallaan haluaisi sitä mutta oireet vaivaa sen verran. Uskon että on isompi kuin mitä ultra kertoo (4x4cm) koska painaa inhottavasti. Halusin teitä kysyä semmoista että oliko teillä limaisuutta toisella puolella ennen leikkausta että jouduitte jatkuvasti (siis koko ajan) hieman yskimään sitä pois, tämä on mielestäni suurin vaiva. Kuulostan vanhalta tädiltä ja jos en yski limaa pois se oikeasti tuntuu siltä että ääni menee käheäksi limaisuuden takia joten sitä varmasti mielestäni on jotenkin siellä jumissa. Lääkäri sanoi että tämä harvinaista. Onko kellään tämmöinen tunne?
Kiitos kaikista vastauksista.
Minullta leikattiin vasta struuma oik.puolelta haava n.10 cm.Itsesulavat ompeleet.Teippaus päälle laitettiin hyvin.Leikkaus onnistui hyvin.Ääni kulki hyvin jo seuraavana päivänä leikkauksesta.Haavan aalue on vielä reilusti näkyvä,mutta arpi ajan kuluessa vaalenee.Tärkeintä on se,että tukehduttava olo loppui.
Minulla todettu kilpirauhasessa jo vuosia sitten kyhmyjä ja viime aikoina se on entisestään suurentunut. Vasta tänä vuonna otettiin ohutneulanäyte, tulos oli luokkaa III. Suurentunut rauhanen vaivaa etenkin hengästyessä, mutta minulla on myös tuota limaisuutta ollut jo pitkään, enkä keksi mistä muusta se voisi johtua. Tässä nyt ihmettelen ja odottelen, josko joku asiantuntija ottaisi tilanteeseen kantaa, lähtisin kyllä leikkaukseen vaikka heti riskeistä huolimatta.
struuman vuoksi. Leikkaus kesti 3,5 tuntia, sillä kilpirauhanen oli toiselta puolelta todella iso. Heti leikkauksen jälkeen kaula oli kipeä, mutta sain koko ajan kipulääkettä, eikä kipu ollut kauheaa, jos makasi paikallaan. Minulla oli vuorokauden ajan niin kauhea pahoinvointi nukutuslääkkeistä, että en voinut syödä vielä illallakaan mitään. Eli paastoksi meni.
n kahden viikon ajan söin kotona buranaa ja paratabsia ja sen jälkeen en tarvinnut enää kipulääkkeitä. N kolmen kuukauden kuluttua arpi oli punertava, mutta siisti ja puolen vuoden kuluttua sitä ei juurikaan huomaa ellei tarkkaan katso. Kaulakorulla sen voi peittää kokonaan.
Ääni oli vähän käheä vuorokauden ajan leikkauksesta. Hengitysputki oli hangannut. Sen jälkeen ääni on ollut normaali.
En keksi muuta kerrottavaa, kysy lisää.
Oliko sinulla kaula turvoksissa kuinka pitkään leikkauksen jälkeen? Miten olet voinut pitemmän päälle; onko sinulla pysyvä tyroksiinilääkitys?
(kiitos jos vielä jaksat)
-ap
Ainoa mieleen jäänyt haittapuoli oli nukutuksen aiheuttama paha olo. Tuntui inhottavalta ajatukselta, että kurkku auki leikattuna alkaisi oksentaa (vaikkei se suoraan edes liity asiaan). Herätessä oli tosiaan vähän käheä ääni ja limainen olo kurkussa, mutta muuten ihan ok.
Mut käskettiin heti liikkeelle, yhden yön olin sairaalassa ja lääkäri sanoi, että lähtekää vaikka shoppailemaan ekan kotipäivän jälkeen;) Parhaiten paranee, kun ei liikaa mieti liikeratoja ja jäykistele kaulan kanssa. Eli pieni haavan venyminen tekee hyvää. Ei tietenkään mitään hillitöntä revittelyä.
En muista, että turvotusta olisi kovinkaan paljoa ollut. Haava parani todella hyvin. lääkärikin sitä ihmetteli jälkitarkastuksessa. Nyt vuosien jälkeen arpea tuskin näkee. Pitää oikeasti osata katsoa sitä. Jää nätisti kaulapoimujen väliin (eikä tarvitse olla lihava kaula).
Mun mielestä haava oli leikkauksen jälkeen tosi näkyvä, mutta eipä sitä ulkopuoliset juurikaan noteeranneet. Oli siististi ommeltu tikit sisäpuolelle eikä ulos näkynyt muuta kuin langan päät haavan päissä.
Äänihuulet tähystettiin mulla ennen leikkausta (oli Jenkeissä), mutta ei enää sen jälkeen, kun vaurioita ei tullut. Ei ole kovin yleistä kai, että äänihuulet vahingoittuisi, mutta mahdollista toki.
Enpä oikein muuta osaa kertoa. Ei kannata hermoilla, on rutiinitoimenpide ja toipuminen nopea! Jälkikäteen paljon helpompi olla, kun ei ylimääräinen patti paina mihinkään.
kilpirauhasarvoissa mitään häikkää. Jos molemmat puolet poistetaan, niin sitten joutuu syömään tyroksiinia. Muuten toinen puoli voi hyvin riittää tuottamaan sitä tarpeellisen määrän.
arvostettu endokrinologi antoi neuvon, että leikkaukseen ei kannata mennä. Riskit äänihuulten vaurioitumiseen ovat liian suuret hyötyyn nähden. Usein leikataan myös liikaa, joten tyroksiinia on sitten syötävä loppuikä. Radiojodihoito kiellettiin myös.
Sain Basedowin tautini kuriin lääkityksellä. Se uusi parin vuoden kuluttua, mutta parani taas lääkkeillä. Nyt olen ollut oireeton viitisen vuotta.
Leikkaus meni hyvin. Mulla oli myös nukutuksen jälkeen pahoinvointia, mutta se helpotti kun sain sitä helpottavaa lääkettä (pistos). Leikkaus oli aamulla ja nukuin pieniä katkoksia lukuun ottamatta seuraavaan aamuun saakka. Aamulla jännitin kaulan haavaa ja huomaamattani nostin hartiat ylös kun kaulassa tuntui venymistä. Siitäkös sitten tulikin hirmuinen hartiajumi, joten koita pitää hartiat rentoina. Seur. päivänä pääsin sitten kotiin. Kipulääkkeitä en muistaakseni kovin paljoa joutunut syömään. Kaksi viikkoa piti olla kokonaan nostelematta mitään. Tämä olikin se vaikein osuus koko asiassa kun minulla oli silloin 9kk ikäiset kaksoset.
Minulla on jatkuva tyroxiini lääkitys, jonka säätelyssä on ollut ajoittain vaikeuksia. Leikkauksesta on nyt 7v
Mulla ei ollut koskaan mitään häikkää kilpirauhasarvojen kanssa. Ainoa häiriö oli se, että toinen puoli kilpirauhasesta alkoi kasvaa ja lopulta nukkuessa se alkoi painaa henkitorvea. eipä siinä muuta vaihtoehtoa ollut kuin mennä leikkaukseen.
minulle kävi sikäli hyvin, että kilpirauhasarvot ovat pysyneet samoina kuin ennen leikkausta, vaikka vain oikea lohko kilpparista on jäljellä eli en tarvitse mitään lääkityksiä. Leikkauksesta on vajaa 3 vuotta.
mutta sama tilanne täällä, oireita jo kohta 2vuotta ja nyt odotan leikkausta. En tavallaan haluaisi sitä mutta oireet vaivaa sen verran. Uskon että on isompi kuin mitä ultra kertoo (4x4cm) koska painaa inhottavasti. Halusin teitä kysyä semmoista että oliko teillä limaisuutta toisella puolella ennen leikkausta että jouduitte jatkuvasti (siis koko ajan) hieman yskimään sitä pois, tämä on mielestäni suurin vaiva. Kuulostan vanhalta tädiltä ja jos en yski limaa pois se oikeasti tuntuu siltä että ääni menee käheäksi limaisuuden takia joten sitä varmasti mielestäni on jotenkin siellä jumissa. Lääkäri sanoi että tämä harvinaista. Onko kellään tämmöinen tunne?
On ihan sama limaisuus struuman puolella.
Mä en mennyt, vaadin radiojodia kortisonin suojassa. Lääkäri nimitti hoitovirheeksi ja painosti leikkaukseen. Pidin pääni. Kun radiojpdihoito oli lopulta ohi, tulos oli hyvä ja lääkäri kehui, että "saatiin hienosti se tulos mitä tavoiteltiinkin"... Vaikka oli vastustanut sitä...
Mulla oli siis uusiutunut basedowin tauti silmäoireilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en mennyt, vaadin radiojodia kortisonin suojassa. Lääkäri nimitti hoitovirheeksi ja painosti leikkaukseen. Pidin pääni. Kun radiojpdihoito oli lopulta ohi, tulos oli hyvä ja lääkäri kehui, että "saatiin hienosti se tulos mitä tavoiteltiinkin"... Vaikka oli vastustanut sitä...
Mulla oli siis uusiutunut basedowin tauti silmäoireilla.
Lääkäri varmaankin vastusti radiojodia, koska sinulla oli silmäoireita. Radiojodihoito voi pahentaa niitä. Basedowin taudissa voi pahimmillaan menettää näkönsä.
Minulla ei ollut limaisuutta. Ainoastaan painontunne. kun nielaisin, kilpirauhasen liike näkyi selvästi kaulalla. Muistaakseni koko oli 3x6cm.
Leikkauksen jälkeen minulla ei ollut juurikaan turvotusta. Haavaa ei saanut peittää paidan kauluksella vaan haava tarvitsi ilmakylpyä.