Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä kuulostaa, onkohan isälleni tullut dementia?

Vierailija
10.06.2012 |

Isäni on 67-vuotias eläkeläinen, asuu yksin. (vanhempani ovat eronneet)

Näen isääni noin kerran 1-2 viikossa, ja soittelemme pari krt viikossa. Sen olen huomannut ettei hän muista sovittuja tapaamisia tms. menoja ilman muistilappuja, mutta ne meinaa itseltänikin unohtua ilman kalenteria. :-)

Mutta, nyt puolen vuoden aikana on tullut esiin mm. tällaisia juttuja, joista olen huolestunut.

Hän ei muista kun loukkasi pahasti olkapäänsä 10 v. sitten. Kun kerrann puhuin tuosta vammasta, hän kiven kovaan väitti ettei hänellä ole sellaista ollut ja väitti että muistan väärin.

Hän ei muistanut muutam pv sitten, että olen 7 vuotta sitten muuttanut molempia etunimiäni muutamalla kirjaimella, ns. suomalaisista tavisnimistä kansainvälisemmiksi. Ja alkoi taas väittää etten ole muuttanut niitä virallisesti, ajokorttiin tms. Vaikka on kyllä näiden vuosien aikana lähettänyt minulle esm. monta korttia nykyisellä nimelläni...

Tänään hän ei tosissaan keksinyt että mikä hänen toisesta avioltiitostaan peräisin oleva poikansa on minulle. Oli tosissaan sitä mieltä että serkku. Ja oli ihan että :-O kun sanoin että velipuoli. Ei vaan ymmärtänyt sitä. Ja selitin että velipuoleni ja minun lapseni ovat keskenään serkuksia. Näin kun hänellä raksutti, mutta näin ettei hän oikein ymmärtänyt.

Voivatkohan ko. jutut liittyä ns. normaaliin vanhenemiseen, vai voivatko vihjata mahd. alkaneesta Alzheimerin taudista?

Kova huoli päällä...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla äiti ei osannut keittää kerran pannukahvia, vaikka on tuhansia kertoja sen tehnyt. Reilun kymmenen vuoden perästä ei enää tuntenut mua.

Vierailija
2/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuitenkin itsekseen pärjää, pystyy hoitamaan kaupassakäynnit , laskut ja muut asiat. Mutta ilman muuta kannattaa tarkkailla. Ja ehkä isäsi kannattaisi käydä terveyskeskuksessa tarkistuttamassa, onko hänen muistinsa ratkaisevasti huonontunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa tuoreiden asioiden unohtamisella. Ei esim. muista, että sisko kävi viime viikolla kylässä tai että mitä eilen syötiin. Mutta, mahdollinen muistisairauden alku voi olla ap:n isän tapauksessa kyseessä. Seurailisin vielä jonkun aikaa tilannetta. Seuraavasta "kämmistä" ottaisin asian esille.

Vierailija
4/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tutkituttaa.

Minun isoäidilläni alkoi myös niin, että ei muistanut asuneensa siinä asunnossa monta vuotta. Väitti siis, että kyllä he tuossa lähellä asuivat muutama vuosi sitten, vaikka olivat muuttaneet ihan toisesta kaupungista siihen asuntoon :/

Vierailija
5/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eikös se vähän niin ole, että ei ne muistilääkkeet ainakaan muistia takaisin tuo. Eli ne kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin, jotta niistä olisi edes jotain hyötyä, eli saisi tautia hidastettua.

Vierailija
6/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eikös se vähän niin ole, että ei ne muistilääkkeet ainakaan muistia takaisin tuo. Eli ne kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin, jotta niistä olisi edes jotain hyötyä, eli saisi tautia hidastettua.

tv. vanhuspuolen lh

Vierailija
7/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on 79-vuotias, ja kyllä hän muistaisi kaiken mainitsemasi. Kannattaa ilman muuta käydä tutkimuksissa lääkärissä, sillä esim. Alzheimerin taudin etenemistä voidaan hidastaa huomattavasti, jos lääkitys aloitetaan ajoissa.

Vierailija
8/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on 79-vuotias, ja kyllä hän muistaisi kaiken mainitsemasi. Kannattaa ilman muuta käydä tutkimuksissa lääkärissä, sillä esim. Alzheimerin taudin etenemistä voidaan hidastaa huomattavasti, jos lääkitys aloitetaan ajoissa.

Joo täytyy keskustella asiasta isän kanssa, tosin voi olla että hän suuttuu...

Vierailija
9/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi oikeasti vanhasta ihmisestä, niin en välttämättä kuskaisi ihan vielä lääkäriin noilla oireilla. 67v on kuitenkin melko nuori vielä.

Vierailija
10/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikääntymiseen tollainen. muistisairas voi kyetä hoitamaan kauppa- ym asiat melko pitkäänkin. on myös muitakin muistisairauksia kuin alzheimerin tauti. mikään niistä ei rajoitu vain pelkkään muistitoimintoihin. kannattaisi aloittaa muistitutkimukset.

Vierailija
11/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 v on aika nuori vielä.

T: kotihoidosta

Vierailija
12/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 v on aika nuori vielä. T: kotihoidosta

Totta. Esimerkiksi 87 v. anoppini muistaa ko. asiat vielä ihan hyvin, vaikka tarvitseekin muistilappuja muistaakseen menoja tms.

Vierailija
13/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop

Vierailija
14/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikään tietämäni vanhus

Voi olla dementiaa

Vierailija
15/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nuo muut kuulostavat huolestuttavilta.. varsinkin tuollainen loogisen päättelyn puute ja vänkääminen ihan päivänselvistä asioista. Omalla papallani juuri tuollaista ja kyse oli sitten alzheimeristä.

Varaudu siihen että isäsi suuttuu, mutta vie hänet silti tutkimuksiin.

tsemppiä!

Vierailija
16/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei ole normaalia. Ehdottaisin tutkimuksiin hakeutumista asap.

Vierailija
17/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minusta syytä hakeutua tutkimuksiin. Voi olla alkava muistisairaus. Voi olla myös jokin piilevä tulehdus tai muuta fyysistä.

Vierailija
18/23 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään mm. terveyskeskuksissa. Jos sinne nyt mitenkään saa aikaa varattua... Ehdotan, että LIIOITTELET kovasti oireita, jospa siten saisitte ajan muistihoitajalle tms pikaisesti.

Vierailija
19/23 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauksissa on tavallista, että potilas itse vähättälee, kieltää ja kieltäytyy sekä tutkimuksista että hoidosta.

Jos isäsi suostuu vapaaehtoisesti tutkimuksiin, se on hyvä merkki. Ehkä tilanne ei sitten niin paha olekaan. Varaudu kuitenkin siihen, että tutkimuksiinmeno ja lääkitys vaativat oveluutta.

Totta on, että mitä aikaisemmin aloitetaan hoito ja lääkitys, ja asuminenkin järjestetään siten, että kotona pärjää vaikka toimintakyky heikkenisi, niin sitä parempi.

Vierailija
20/23 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei mitään löydy, niin muistihoitajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi