onko syytä epäillä kilpirauhaisen vajaatoimintaa vai ei?
Epäilen että minulla vois olla kilpirauhasen vajaatoimintaa ja ajattelin täältä kysyä,että voiko sen saada myös hoikka 30v. nainen.Ooon ollu tosi väsynyt jo vuoden putkeen ja tää väsymys haittaa jokapäiväistä elämää. Mitään ei jaksais siis tehdä vaan täytyy pakottaa ittensä. koko ajan tuntuu että pitäs nukkua. Kovasti myös paleltaa. Lapset on jo hieman isompia(5v. ja 8v.)eli yöt saan kyllä nukuttua.Tää väsymys vie vaan pohjan elämältä.Onko kellään kokemuksia kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai tälläisestä pitkään jatkuneesta väsymyksestä.
Kommentit (10)
oon huomannut jonkinlaista muistin heikentymistä. Tuntuu että joutuu usein miettimään jotain sanaa että mikä se olikaan. Varmaan just tän väsymyksen takia.Mietin juuri että pitäs lääkäriin soittaa ja alkaa selvittämään tätä.
ap
Koska hb otettu ja paljonko se oli? Oletko kasvissyöjä, laihduttaja, harrastatko paljon aerobista liikuntaa (joka murskaa punasoluja)?
Äläkä luovuta jos yrittävät olla tutkimatta tarpeeksi ja tuuppaavat sinut mielialalääkkeiden kanssa kotiin.
Itse elin muutaman vuoden väsyneenä ja "aivosumussa" ennen kuin sain kilpparidiagnoosin. Turhaan hukkasin ne vuodet elämästäni.
silloin se oli tosi hyvä et jotain 150 ehkä. Kuitenkin kehuivat et miten hyvä.Liikuntaa en juuri harrasta,mutta oon siivooja ja siinä tulee kyllä paljon liikuttua. tietysti liikuntaa pitäs harrastaa,mutten millään jaksa.
ap
Sain kuulla olevani laiska läski, alkoholisti ja vaikka mitä muuta ennen kuin myönsivät VIIDEN VUODEN tappelun jälkeen, että kilpirauhaseni sekoilee.
Ala-arvoista kohtelua saa _todella_ helposti, kun nainen menee valittamaan väsymystä, painonnousua jne.
minä sairastan Kilpirauhasen vajaatoimintaa, enkä ennen diagnoosiakaan lihonut tolkuttomasti. Hoikka olen ollut aina.
Oireina minullakin oli väsymys ja tunne siitä, että joudun pakottamaan itseni harrastamaan ja tekemään erilaisia asioita. Lisäksi minua palelsi aina, iho oli huono jne.
On siis täysin mahdollista sairastaa vajaatoimintaa, vaikka ei lihoisikaan älyttömästi / juuri yhtään. Kaikki väsymys ei kuitenkaan ole vajaatoimintaa, joten lääkärillä kannattaa käydä joka tapauksessa.
sanottiin että on huono kunto. Testejä kyllä tehtiin, mutta arvot olivat normaaleja, hemoglobiini ihan alarajalla mutta vielä normaalin kirjoissa.
Joten lääkärin diagnoosi oli huonokuntoisuus. Sehän se selittääkin jatkuvan väsymyksen ja palelun, ja miksi en jaksa mitään.
Mitä nyt liikuntaa olen aina harrastanut reilusti, autottomana pyöräilen tai kävelen joka paikkaan ja koiraakin pitää lenkittää. Voin juosta 10 kilometriä lenkillä eikä se ole tuskaista, mutta muuta en sinä päivänä sitten jaksakaan tehdä. Nukahdan joka paikassa istualleni vaikka olisin nukkunut yöllä normaalit unet, hieman noloa julkisilla paikoilla kun kuola alkaa valua suusta ja pää nytkyä kun nukahtelen.
Välillä tuntuu ylivoimaiselta kävellä edes lähikauppaan 200 metrin päähän, ja joskus en jaksa edes keittiöön mennä vettä hakemaan vaikka olisi jano. Maitopurkin nostaminenkin on välillä ylivoimaista.
Mutta hyvä tietää että johtuu siitä että olen niin huonokuntoinen.
Sain kuulla olevani laiska läski, alkoholisti ja vaikka mitä muuta ennen kuin myönsivät VIIDEN VUODEN tappelun jälkeen, että kilpirauhaseni sekoilee.
Ala-arvoista kohtelua saa _todella_ helposti, kun nainen menee valittamaan väsymystä, painonnousua jne.
masennuslääkitys aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminnan tai toisinpäin. nyt syön masennuslääkkeitä kenties masennuksen ehkäisyyn ja tyroxiinia 0,1 mg päivässä. en ole masentunut mutta tuo lääke tekee sen että hikoilee ja on kuuma siis tyroxiini, varsinkin lääkkeenoton jälkeen aamuisin. arvot eivät silti ole nousseet viitealueelle. lääkäri on yleislääkäri eikä ymmärrä mitään asiasta =) vaikeaa on. verikokeissa saan rampata usein. hb laskee kanssa vähän väliä alle 110..
alkuoireet väsymys ja muistinhuonous, kuiva iho
labrassa kilpirauhasarvot ja ainakin sokeri, tuo kylmääminen väsymyksen lisäksi voi olla kilpirauhassairaus.
Onhan vaihtoehtoja muitakin, mutta mene tutkimuksiin