Osaankohan minä juntti pohjois-suomalainen landepaukku mennä joulukuussa Helsinkiin ja
siellä Hartwall areenalle Musen konserttiin ja yöksi jonnekin Helsingin hotelliin.
Sitten vielä takaisin tänne pohjoiseen mieluummin vieläpä kaikissa sielun ja ruumiin voimissa?
On se jännää tämä elämä..=)))
Kommentit (39)
jos julkisilla menet niin kuskiltakin voi pyytää että sanoo kun pitää jäädä.
... Opastettua reittiä Hartwall Areenalle. Ja ennen konserttia samaa polkua tallaa niin moni muukin että eksymisen vaaraa ei ole. Eli reippaasti vaan mukaan huippukeikalle, jos saat liput!
vain ne munkit, jotka pyörii siinä kampin seutuvilla.
Niitä oli siinä 4, ja 3 niistä tuli mulle antamaan kirjoja. Jokainen otti kirjat pois kun sanoin, etten heidän "kolehtiinsa" anna rahaa ;__;
t. tapparam miäs
liikkua Hesassa, niin osaat sinäkin. Käytännön vinkki: ota hotelli joko läheltä Hartwall-areenaa tai Rautatieasemaa. Paikallisjunalla pääset kaupungilta areenan lähelle, eli ratikoihin tai busseihin ei siinä tapauksessa tarvi perehtyä. Itse olen ollut mm. Vaakunassa, Presidentissä (sokos-hotelleja rautatieaseman lähellä) ja Scandic Simonkentässä. Kaikkia voin suositella. Katso kampanjoja, etenkin jos sulla on käyviä etukortteja. Myös Tikkurilan Sokos-hotelli on ihan aseman vieressä ja sekä kauko- että lähijunat pysähtyy. Siellä et pysty eksymään!
niin lataa ReittiGPS-sovellus. Sen avulla on helppo suunnistaa julkisilla jos ei tiedä pysäkkejä.
Rautiaseman vieressä, 100m on sokos hotelli vaakuna, ota siitä huone. Hartwall-areenalle pääset kävelemällä rautatieasemalle ja hyppäämällä mihin tahansa junaan, kaikki pysähtyvät pasilassa (lipun saa automaatista etukäteen). Pasilan asema on areenasi vieressä, josta erittäin hyvät kävelyopasteet suoraan areenan ovelle, matkaa noin 400m. Ei siis ole paljoa eksymisen mahdollisuuksia eikä palatessa tarvi seikkailla hesan keskustassa turhia vaan asemalta se sama 100m hotelliin.
niin etköhän sinäkin ja varmaan näät vielä paremmin ku mun äiti.0
on mun valinta. Pieni, söpö ja rauhallinen, vaikka ihan rautatieaseman kupeessa.
Arthur on siis päärautatieaseman lähellä.
Hartwall Areena on Pasilan aseman lähellä.
Näiden asemien väliä menee sekä kauko- että lähijunia.
Kaikki junat menee kumpaankin, et voi erehtyä.
Se on yksi pysäkinväli, muutaman minuutin.
Junan valinta näin:
Tulet kaukojunalla.
Jäät pois päärautatieasemalla.
Kirjoittaudut Arthuriin (tms.).
Kun on aika lähteä keikalle, hyppäät lähijunaan.
Jäät Pasilassa
Jatkat kävellen junan kulkusuuntaan Hartwall Areenalle, laiturit johtaa kävelytielle.
Keikan jälkeen kävelet takas.
Lähijunalla päärautatieasemalle.
Kun on pohjoiseen paluun aika, kaukojunaan.
Selvitin tämän juuri tänään yhdelle, joka ei ole koskaan käynyt Helsingissä. Sinulle varmaan tuttu juttu tuo lähijuna.
Älä majoitu Tikkurilaan. Tule Helsinkiin asti. Kuten joku hyvin sanoi, täällä on turismin ansiosta opastus kunnossa. Aina ihmisiä liikkeellä. Tunnet merituulen ja ison kaupungin tunnelman. Sopii Museen!
Rautiaseman vieressä, 100m on sokos hotelli vaakuna, ota siitä huone. Hartwall-areenalle pääset kävelemällä rautatieasemalle ja hyppäämällä mihin tahansa junaan, kaikki pysähtyvät pasilassa (lipun saa automaatista etukäteen). Pasilan asema on areenasi vieressä, josta erittäin hyvät kävelyopasteet suoraan areenan ovelle, matkaa noin 400m. Ei siis ole paljoa eksymisen mahdollisuuksia eikä palatessa tarvi seikkailla hesan keskustassa turhia vaan asemalta se sama 100m hotelliin.
Enkä yhtään liioitellut junttiuttani, olen Helsingissä käynyt elämäni aikana ehkä viisi kertaa, mukaanluettuna luokkaretket lapsena =) Surkeaa, tiedän.
Kaikki siellä on itselleni uutta ja outoa, Pasilasta olen toki kuullut, mutten edes tiedä mikä se on; kaupunginosa vai vain asema..=))
Tämä lainaamani teksti todennäköisesti lähtee tulostettuna mukaani reissulle, kartaksi ja muistutukseksi.. kiitos siitä =) Ja olkaahan siellä sitten kärsivällisiä kun maalainen palloilee eksyksissä =)
t. ap
Helsinkiläiset on ihan älyttömän sosiaalista porukkaa. He neuvovat mielellään ja jäävät siihen sitten vielä porisemaankin, ilmeisesti ihan kohteliaisuuttaan. En muista että tuntemattomat ois ikinä, missään muualla ottaneet yhtä paljon kontaktia, jutelleet lapsille, istuneet samaan pöytään ihan vaan jutellakseen jne. Olin tosi hämmästynyt, kun luulin että heillä on vähän päinvastainen maine. Jossain vaiheessa alkoi jo tuntua, että saisko tässä turisti nyt hetken istua jurnuttaa rauhassa, ei tartte heti tulla opastamaan, vaikka selkeästi näytettiin säälittäviltä landelaisilta. Oli kiva reissu kaiken kaikkiaan, tavattiin paljon miellyttäviä ihmisiä. :)
:)
Todellakin melkein saat heitettyä hotellin ikkunasta aseman kelloa kivellä niin tiedät, ettet voi eksyä :) Ymmärrän hyvin tuntojasi, mutta pelko pois, selviät kyllä. Ja jos junalla tulet pohjoisesta niin ei tarvi taksilla ajella kun hotelli ihan siinä vieressä. Sieltä hotellin alta pääset tunnelia pitkin myös mm. forumin kauppakeskukseen jne eli surkean sään sattuessa ei tarvi nokkaa ulkoilmaan edes laittaa ;)
Itsekin olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa, lähdössä Musen keikalle Pohjois-Suomesta :) Olin kyllä käynyt Helsingissä sitä ennen vain kerran...
Vähän olin pyörällä päästäni, kun yritin pysyä kaverini siskon perässä, kun hän vain painoi menemään eikä kertonut, missä mennään. Eli yksin olisi jopa mukavampi selvittää reitti. Ota vain aikaa ja älä lähde mukaan hoppuun! Hienosti minäkin selvisin ehjänä kotiin, vaikka olin alaikäinen silloin ja oli kyllä mahtava kokemus.
niin lähijunassa on kyllä konduktööri.
Helsingin sisäinen kertalippu on tällä hetkellä 2,70.
Pyydä "Helsingin sisäinen kertalippu". Lähijuna kun voi mennä Vantaalle tai Espooseenkin, niin selvennät konnarille, että ajat vain keskusta-Pasila-väliä, kahden kaupunginosan väliä Helsingin sisällä.
Se ei siis ole sellainen junalipun näköinen vaan semmoinen pieni ohut. Voit halutessasi hurvitella ja hypätä bussiin (dösään) tai ratikkaan (sporaan), samaan vaihtoaikaan sisältyy, ja jos sillä päällä olet, niin heitä lenkki metrolla.
Helsingissä, toisin kuin monessa muussa Euroopan pääkaupungissa, kertalippu ei ole yhteen suuntaan vain voit ajaa vaikka rinkulaa.
Karttoja ja linjaoppaita on pysäkeillä esillä tosi paljon. Tutki rauhassa. On valotaulut, milloin kulkupeli tulee. Ota iisisti, ei helsinkiläiset ole leuhkoja, vaikka ne ehkä näyttää rynnivän. Ovat vain matkalla velvoitteisiinsa, kun taas sinä vietät ihanaa vapaapäivää. :)
Lähijunissa, ratikoissa ja metroissa on ovenavausnappi. Niihin ei tarvi viitata, pysähtyvät aina. Sinä nappia painamalla viestität, nousetko kyytiin tai pois.
Ainakin metron liukuportaissa pysy oikeassa reunassa, niin kiireiset pääsee vasemmalta ohi sinua vahingossa tönäisemättä.
Mä, hullu ihminen, muutin Helsinkiin, vaikken ollu käyny täällä aikasemmin ku sen viisi kertaa, edes ratikalla en, maalaistollo, ollu kulkenu! Ja ihan opin kulkemaan ja käyttämään reittiopasta ja kyselemään apua :) Hauskaa konserttia ja Helsinkivierailua, moikataan jos törmättän!
ohjeet, mitä niitä toistelemaan.
Rautatieaseman lähellä on myös Radisson SAS Blue, olen siellä kerran yöpynyt olipa hieno hotelli.
LIPUNMYYNTIVAUNU. Menet siihen, niin ei tarvi etsiä konnaria vaan hän tulee sinun luo.
Päärautatieasemalla Museen lähtiessäsi kävelet varmaan lähijunaan, joka siinä jo seisoo laiturilla huilaamassa, siivottavana. Ehdit katsoa, mikä vaunuista on lipunmyyntivaunu.
Kun tulet Musesta takaisin, niin mitäs sitten? No, katsot laiturin opasteita. Jossain kohtaa, usein lähellä aseman liukuportaita, on lätkä, jossa lukee LIPUNMYYNTIVAUNUN PYSÄHDYSPAIKKA. Menet siihen odottamaan. Lähijuna tulee ja jarruttaa niin, että lipunmyyntivaunu tosiaan pysähtyy kyltin kohdalle.
Jos sulla on tullut keikalla jano ja Harwall Areenalla oli hirveän hintaisia juomia, niin Pasilan aseman laiturilla on kolikolla toimivia automaatteja, joista saat vesi- ja limsapulloja.
Sun ei siis missään vaiheessa tarvitse käydä Pasilan asemarakennuksen sisällä.
Jos on tullut vessahätä, niin päärautatieasemalla on vielä hauska vanhanaikainen vessa, jossa on niin sanottu vessavenla. Tai ainahan vaikka Ranskassa on sellainen, mutta Suomessa vain täällä. Vessavenla on henkilö, usein nimen mukaisesti vanha topakka täti, jolle maksat hiukan ja se päästää sut vessaan. Se on vessan vartija ja siivooja.
Helsingissä on monen näköistä ihmistä ja puhutaan monia kieliä. Joskus rautatieasemilla ja muissa matkustuspaikoissa on Suomen oloissa epätyypillistä hälinää. Ota rennosti, kävele määrätietoisesti sinne, minne olet menossa. Nauti tästä vaihtelusta, ison kaupungin tunnelmasta.
Tuon viimeisen lisäsin siksi, että joku mätämuna kohta kuitenkin rupeaa pelottelemaan jollain aseman jengillä.
Älä kuuntele pelotteluja. Ihmisiä täällä ollaan niin kuin pohjoisessakin.
Nyt vaan joulukuuta ootellessa! =)) Jaiks!!
t. ap
Kyllä pärjää kun vähän osaa karttaa lukea.