Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

älkää hoidattako niitä lapsia isovanhemmilla!

Vierailija
09.06.2012 |

Ovatko muut huomanneet saman ilmiön näin kesäloman alettua - kaupoissa ym. näkyy paljon isovanhempia lastenlasten kanssa. Ja nimenomaan väsyneitä, lapsille äksyileviä isovanhempia. Ei mitään ikäloppuja vaan hyväkuntoisen näköisiä ihmisiä, jotka eivät vain jaksa 8-9h lastenhoitopa päivittäin, vaikka ehkä haluavatkin...

Saman huomaan tuossa mökkinaapurissa: lastenlapset tulevat hoitoon muutamaksi viikoksi kun vanhemmat vielä töissä. Ja ihan isovanhempien halusta. Mökkinaapurit ovat nuorekkaita, jaksavia ihmisiä, jotka laittavat paikkoja kuntoon lähes aamusta iltaan. Eivät vain oikein jaksa enää lastenhoitoa - tämä näkyy äyskimisenä ja hermostumisena.

Eikö järkevämpää olisi antaa isovanhempien iloita lapsenlapsista ilman huolehtimisvastuuta - siten, että vanhemmat ovat mukana ja kantavat sen varsinaisen hoitovastuun, isovanhemmille jäisi se lapsenlapsista nauttiminen..

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset jäi sinne ukin ja mummin kanssa kun iskä lähti töihin...en hoidata en!

Vierailija
2/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ovat parhaat muistot lapsuudesta mummilasta, kun sain sinne mennä koulujen loputtua, ennen vanhempien kesälomaa.

Meillä oli mummon ja papan kanssa huippuhauskaa.

Samoin oman lapsen isovanhemmat ovat pyytäneet aina, että lapsi tulisi jottei tarvitse olla yksin kotona, ollessani töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se sinua vaivaa, jos jonkut tuntemattomat isovanhemmat hoitaa lapsenlapsiaan? Miksi olet kateellinen tuollaisesta asiasta?

Vierailija
4/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kevään hoki, että kunhan koulut loppuu niin lapset voisivat mennä viikoksi heille. Ja kun ähdön hetki tuli, niin ilmoitti pitävänsäkin kaksi viikkoa. En tarjonnut lapsia sinne, en ole järjestelystä edes innoissani (etenkin kun nuorimmaista ei huolita mukaan, ja nämä viikot sen kanssa kotona ovat tuskaa) ja olen itsekin kotona, joten voisin hoitaa lapseni itse... Mutten osannut kieltääkään.

Jos kyse on siitä, että isovanhemmat tahtoo lapset luokseen, niin mitäs pahaa siinä on? Jos taas kyse on vanhempien tahdosta, johon isovanhemmat suostuu, niin sitten tilanne on hieman kyseenalainen.

Vierailija
5/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en hoidatakkaan!

toiset isovanhemmat ei edes syntymäpäivinä muista,saati että oisivat koskaan hoitaneet. omat vanhempani hoitivat viimeksi kaksi vuotta sitten. että näin.

Vierailija
6/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se sinua vaivaa, jos jonkut tuntemattomat isovanhemmat hoitaa lapsenlapsiaan? Miksi olet kateellinen tuollaisesta asiasta?

ei jonkun asian kritisoiminen tarkoita kateutta :)

Menkääpä itse näin kesäloman alkamisen jälkeen päiväsaikaan kauppaan, uimarannalle, leikkipuistoon niin huomaatta saman ilmiön: kärttyisiä isovanhempia lastenlastensa kanssa.

Vierailija
7/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sillonkaan saa hoidattaa? Minä olen työssäkäyvä yh ja lapsi on 7v. eli menee tokalle syksyllä. Eikö se silloin ole kaikkien etu, kun lapsella on seuraa, isovanhemmat omasta halustaan saavat olla lapsenlapsen kanssa eikä mun tarvii stressata että miten se lapsi pärjää yksin kotona kun mä olen töissä.

Vierailija
8/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taukoa.. olen sanonut vanhemmilleni että sanovat jos eivät jaksa, haen kyllä lapset pois

Vierailija
9/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani soittavat ja vaatimalla vaativat poikaani heille yökylään, myös sellaisina viikonloppuina jolloin mies ja minä olemme vapaalla. Haluavat antaa meille vapaa-aikaa parisuhteessa ja tahtovat osallistua pojan elämään tiivisti. Muutenkin nähdään isovanhempia melkein joka toinen päivä, käydään kahvilla ja itse juoksemme pojan perässä. Mummi tai vaari käskee meidät kahville ja juoksevat itse onnesta soikeina lapsen perässä.

Pitäisikö tämä ilo siis viedä isovanhemmilta ja todeta heille, että ei se nyt tule teille yöksi? Ei me nyt tulla käymään, kun ei lasta saa hoidattaa isovanhemmilla?

Anna isovanhempien nauttia lasten kanssa touhuamisesta!

Vierailija
10/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapuriin tuodaan heti koulujen kesälomien alkaessa pari lastenlasta, joita hyväkuntoinen mummo hoitaa niin mielellään ja oikein puhuu viikkokausia, kuinka ne lapsenlapset tulevat.

Mummo ei vain kerro vahingossakaan lapsilleen, että lastenlasten loman jälkeen on kuolemanväsynyt eikä jaksa tehdä mitään, on lähes vuodepotilaana useamman päivän. Pelkää ettei lapsenlapsia tuoda jos kertoo totuuden, siksi esittää reipasta. Ne lapset kun käväisevät ilman hoitoapua vain pikaisesti eikä mummo näkisi lapsenlapsiaan.

Joskus toivoisi, että aikuiset ihmiset ajattelisivat omilla aivoillaan.

Vierailija
11/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se kertoo myös läheisistä väleistä, että välillä vähän voi äksyilläkin, eikä maailma kaadu siihen. Vaikka vanhemmat miten limittäisivät lomiaan, niin eivät ne riitä koko koulujen loman ajaksi. Luulen, ettei monikaan näistä isovanhemmista olisi sen tyytyväisempi, jos tietäisi lasten olevan kotona yksin ja turvattomia.

Vierailija
12/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa tuollainen holhoaminen.

En anna lastani omille vanhemmilleni hoitoon, koska he eivät pyydä. Enkä minä tarjoa. Yhdessä oleskelua meillä on pajon.

Anoppi sen sijaan pyysi ja sai. En ota vastuuta siitä, että itse pyytää ja järjestää lapsen luoksensa ja sitten ei muka jaksaisikaan. Lapsi on yökylässä kaksi yötä, ja jos anoppi ei jaksakaan, niin voi palauttaa lapsen takaisin. Meille olisi helpompaakin näin. Emme asu kaukana, joten mahdollisuuksia on.

Minusta aloituksesi sopii ainoastaan niihin tapauksiin, joissa vanhempi tuputtaa lapsia isovanhemmille, jotka eivät kehtaa kieltäytyä. Tässäkin tosin isovanhemmat ovat itse syypäitä ahdinkoonsa, mutta myönnän sentään, ettei sen vanhemmankaan tarvitsisi tuputtaa.

Vierailija
13/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat huolehtivat, että eivät lykkää liian suurta hoitovastuuta isovanhemmille. Lapset nauttivat isovanhempiensa seurasta ja kokevat turvallisuutta kuulumisestaan suurempaan sukuun. Isovanhemmat auttavat vähän kerrallaan aina silloin kun itse jaksavat. Isovanhemmat ymmärtävät sen, että tunnin tai parin hoitoapukin oikein ajoitettuna ja harvakseltaan voi olla ratkaisevaa, jotta vanhemmista ei tulisi väsyneinä lapsilleen äyskiviä.

Vierailija
14/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhempien kerhoon ja siellä lähes kaikki valittaa samasta ongelmasta.

Perjantaina haetaan lastenlapset hoidosta ja koulusta ja lapset maanantaina viedään samaan paikkaan. Tämä toistuu siis jatkuvasti, vuodesta toiseen.

Siis täällä isovanhempien kerhossa on jatkuvasti n 20 isovanhempaa ja 15 on tämä "ongelma".

Lisäksi kesällä ollaan 6 vkoa, vähintään, tai vielä enemmän. Kehutaan vielä ettei mene kesästä hoitomaksuja, kun mummo hoitaa.

Ja lisäksi kun on juhlia. Mielettömän kauppalistan kanssa tullaan, kun nämä kaikki pitäis synttärilahjaksi saada.

Jouluna ei tonni riitä, kun kaikki pitää ostaa mitä listalla on.

Vierailija
15/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tarjosi hoitoapua silloinkin kun meillä ei ollut tarvetta ja joskus toivoi lasta yökylään. Ensimmäisen kerran lapsi jäi isovanhempien kanssa mökille 7-vuotiaana viideksi päiväksi ja se sujui ihan mukavasti. Jonain toisenakin kesänä muistelisin että tyttö on ollut kesällä mökillä sellaisen viikon pätkän ilman meitä vanhempia. On sellainen rauhallinen tapaus, joka lukee ja piirtelee eikä käy kenenkään hermoille.

Mökillä ukki ja mummi viettävät aikaa niin kuin muutenkin. Jos tyttö on heidän kanssaan, ehkä tulee useammin lämmitettyä sauna kun tyttö tykkää uida. Ja ukki saa seuraa verkoille, kun normaalisti menee yksin.

Heillä on vain kolme lastenlasta ja tämä meidän on niistä nuorimmainen, nyt 11-vuotias. Varmaan sekin vaikuttaa siihen, että haluavat olla isovanhempina vielä kun pystyvät.

Vierailija
16/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden omat vanhemmat eivät suostu hoitamaan kauhukakaralapsenlapsiaan....

Vierailija
17/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein kunnolla ja huusi, että mummi on kieltänyt koskemasta.

Ei ne isovanhemmat jaksa lapsenlapsia, joita omat vanhemmatkaan ei jaksa.

Vierailija
18/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tarjosi hoitoapua silloinkin kun meillä ei ollut tarvetta ja joskus toivoi lasta yökylään. Ensimmäisen kerran lapsi jäi isovanhempien kanssa mökille 7-vuotiaana viideksi päiväksi ja se sujui ihan mukavasti. Jonain toisenakin kesänä muistelisin että tyttö on ollut kesällä mökillä sellaisen viikon pätkän ilman meitä vanhempia. On sellainen rauhallinen tapaus, joka lukee ja piirtelee eikä käy kenenkään hermoille. Mökillä ukki ja mummi viettävät aikaa niin kuin muutenkin. Jos tyttö on heidän kanssaan, ehkä tulee useammin lämmitettyä sauna kun tyttö tykkää uida. Ja ukki saa seuraa verkoille, kun normaalisti menee yksin. Heillä on vain kolme lastenlasta ja tämä meidän on niistä nuorimmainen, nyt 11-vuotias. Varmaan sekin vaikuttaa siihen, että haluavat olla isovanhempina vielä kun pystyvät.

Katoaako se isovanhemmuus silloin, kun ei enää ole se apua antava osapuoli? Kyllä meillä isovanhemmat ovat isovanhempia vielä nytkin, vaikka eivät enää kykene ajamaan autolla tai viihdyttämään lapsenlapsia.

Kamala ajatella, että isovanhemmuus päättyy siihen, kun sairastuu tai tulee niin heikoksi, että ei pärjää yksin. Silloinhan sitä nimenomaan on se isovanhempi, jota autetaan ja josta huolehditaan eikä se, joka hylätään.

Vierailija
19/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani soittavat ja vaatimalla vaativat poikaani heille yökylään, myös sellaisina viikonloppuina jolloin mies ja minä olemme vapaalla. Haluavat antaa meille vapaa-aikaa parisuhteessa ja tahtovat osallistua pojan elämään tiivisti. Muutenkin nähdään isovanhempia melkein joka toinen päivä, käydään kahvilla ja itse juoksemme pojan perässä. Mummi tai vaari käskee meidät kahville ja juoksevat itse onnesta soikeina lapsen perässä.

Pitäisikö tämä ilo siis viedä isovanhemmilta ja todeta heille, että ei se nyt tule teille yöksi? Ei me nyt tulla käymään, kun ei lasta saa hoidattaa isovanhemmilla?

Anna isovanhempien nauttia lasten kanssa touhuamisesta!

vaikka isovanhemmat miten haluaisivat, olisi ihan terveellistä katkaista jossain vaiheessa napanuora. Tulisin ihan pöpiksi noin tiiviistä suhteesta omiin tai miehen vanhempiin, ja meillä on hyvät välit.

Vierailija
20/22 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin asiat noin että nuori äitini hoitaisi lapsia jolloin lapsetkin saisivat nauttia niistä hetkistä yhtä paljon kuin itse sain lapsena.Mielestäni se on mahtavaa että toisten vanhemmat haluaa hoitaa lastenlapsiaan mutta toki siinäkin on sitten rajansa.Eli en ymmärrä miksi lasten pitäisi olla siellä joka ikinen viikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi