V. -70 keskiarvoni oli 8.7 ja olin luokkani toiseksi paras
Olin siis kutosella. Keskiarvo 8.7 ja olin luokkani toiseksi paras. Oma lapseni samanikäisenä ka 9.3.
Miten aina puhutaan, että arviointi on kiristynyt ja tuntuu, että nykyisin yli 9 keskiarvo on hyvillä oppilailla ihan vakio?
Kommentit (7)
-75 ja keskiarvolla 8.5 olin luokkani neljänneksi paras (oppilaita 26).
Tältä palstalta olen viime aikoina oppinut, että 8 alkavat keskiarvot eivät enää ole edes 'hyviä'. Mikä on muuttunut viime vuosikymmenien aikana?
omalla lapsella ka lähellä kymppiä. Opiskelu on nykyään huomattavasti helpompaa, kun netissä on helposti saatavissa tietoa lähes rajattomasti. Voi opiskella lisää. Silloin 70-luvulla piti tyytyä siihen, mitä koulukirjoissa opetettiin.
-75 ja keskiarvolla 8.5 olin luokkani neljänneksi paras (oppilaita 26). Tältä palstalta olen viime aikoina oppinut, että 8 alkavat keskiarvot eivät enää ole edes 'hyviä'. Mikä on muuttunut viime vuosikymmenien aikana?
mutta tottavie vaadin omalta lapselta. Haluan, että hän pärjää tässä kovassa maailmassa. Siksi pidän huolta, että hommat tehdään kunnolla.
Kymppejä jaetaan avokätisesti. Yhdellä luokalla ope oli laskenut kaikkien oppilaiden keskiarvon ja se oli 8,7.
Itselläni on kolme lasta, joista kaksi jo yläluokilla (vanhin päätti juuri ysin) ja olen huomannut, että yläluokille mennessä numerot ovat lähteneet nousukiitoon molemmilla. Itselleni kävi juuri päinvastoin.
9.4 (vuonna -76) ja olin luokan toiseksi paras. Yhdeksännellä keskiarvo oli 9.6 ja olin luokan paras ja luokan toiseksi parhaalla keskiarvo oli 9.5. Nyt lapsillani keskiarvot ovat yhdeksännen jälkeen 9.7 (luokan paras) ja kuutosen jälkeen 9.3 (luokan toiseksi paras). Minä en ole huomannut mitään eroa nykyisen ja aiemman arvioinnin kanssa. Enemmän näiltä nykylapsilta tunnutaan koulussa vaativan kuin omassa lapsuudessani.
Se, että olit luokkasi paras keskiarvolla 8,7 voi kertoa joko tiukasta arvioinnista tai siitä, että teillä ei ollut kovin taskoas luokka.
Sama juttu, mutta oma keskiarvoni taisi olla vielä vähän alempi, jotain 8,5. Kyllä harmitti, kun juri sinä vuonna ei jaettu stipendiä jokaisen luokan parhaalle. Taso oli kieltämättä siinä luokassa heikompi, koska ryhmä oli jaettu rinnakkaisluokkiin kieli- ja tasoryhmien mukaan, ja siinä oli paljon luokallejääneitä.
Se oli tosin keskikoulu, ja ne jäivät kansa- ja kansalaiskouluun, jotka eivät halunneet, ei ollut varaa tai eivät selvinneet pääsykokeissa keskikouluun. Nyt ovat samassa kaikki huippulahjakkaat kympin oppilaat ja entisajan apukoulutasoiset.
Se, että olit luokkasi paras keskiarvolla 8,7 voi kertoa joko tiukasta arvioinnista tai siitä, että teillä ei ollut kovin taskoas luokka.