Missä vaiheessa vauvan puhkeavat hampaat kipeimmät?
Vauvalla 8kk ollut kaksi alahammasta jo n. 2kk. Nyt ollut kolme-neljä päivää tosi kärttyinen, mutta olen ajatellut olevan vaan seurankipeä / turhautuvan, kun konttaaminen ei tahdo onnistua. Viime yönä heräsi kuitenkin itkemään eikä rauhoittunut millään. Annoin kokeeksi Buranaliuosta. Nukkuminen ei silti onnistunut, mutta nyt leikkii tosi hyväntuulisena itsekseen lattialla. Suuri muutos esim. eiliseen!
Hampaita ei mielestäni ole tulossa. Ylähampaat pullottavat ikenissä, mutta ikenet eivät punoita tai mitään. Ilmeisesti joku paikka on kuitenkin ollut viime päivinä kipeänä, kun nyt on noin hyväntuulinen vähistä yöunista huolimatta.
Kysymykseni siis on: Missä vaiheessa teidän lasten puhkeavat hampaat on olleet kipeimmillään? Voiko kyse olla noista ylähampaista, vaikka ne ovat näyttäneet mielestäni jo pari kuukautta ihan samanlaisilta (ikenet pulloittavat, mutta ei punoita)? Vai onkohan vauvalla jossain muualla kipua, jota särkylääke nyt helpotti..? :/
Kommentit (4)
Meillä ainakin siinä vaiheessa kun hampaat ovat juuri puhkeamaisillaan.
Ja sitten, jos on isoista takahampaista kyse, kun hampaasta osa on näkyvillä ja sinne ikenen ja hanpaan väliin pääsee jotain ruokaa ja voi ien ihan tulehtua. Etuhampaiden itkut meillä olivat aika vähäisiä. Takahampaista on ollut enemmän vaivaa.
mutta vasta siinä vaiheessa, kun olivat selkeästi tulosa läpi. Onko kellään muulla kommenttia?
ap
nuorempi lapsista on oireillut voimakkaasti jokaisesta hampaasta, vanhempi ei oikeastaan yhdestäkään. Nuorimmaisella varsinkin kulmahampaat tuottivat tuskaa pitkään ja kyllähän noita poskihampaitakin on tuskailtu, itketty ja kiukuteltu.
Itse olen aina tajunnut tuon "hammastuskan" vähän jälkijunassa eli meillä on kanssa kärttyilty,kun ikenet on pulleat, muttei oikein muuta havaittavaa menossa. Meillä on helpottanut oikeastaan sitten,kun joku kulma hampaasta on puhjennut eli olen sitten vasta tajunnut, että kas, tämä taisikin johtua hampaasta. Mitä pienempi lapsi on ollut, sitä selkeämmin on toki tunkenut tavaroita suuhunsa ja kuolannut hampaiden tulon yhteydessä, mutta mitä isommaksi on tullut (nyt 1,5 v), niin vähemmän on ollut noitakaan oireita. Flunssa kyllä onnistutaan saamaan joka hampaan kohdalla, jonka senkin aina tajuan sitten jälkikäteen :)
Eli voi ihan hyvinkin olla teillä hampaita tulossa, meillä on ainakin ollut ihan samanlaisia oireita juurikin vain pullottavista ikenistä, ilman mitään punoituksia. Ja sitten on helpottanut, kun edes osa hampaasta on puhjennut.
Huolettaa kovasti, että jo vauva onkin jostain muualta kipeä ja mä en tajua...