Minkä ikäinen saa päättää hiuksistaan?
Saako teidän lapset leikkuuttaa hiuksensa ihan sellaisiksi kuin tahtovat vai vaikuttaako siihen vanhempien tahto? Esim.annatteko leikkuuttaa pitkän tukan tuosta noin vaan?
Kommentit (9)
Lapsi menossa huomenna tukan leikkuuseen ja olemme eri mieltä...
vitos-kutosluokkalaisen antaisin jo itse päättää. Senikäinen on varhaisteini ja alkaa tulla nämä ihastumis- ja itsetuntojutut kuvioihin. Parasta antaa muksun olla sellaisella kampauksella kuin miltä itsestä tuntuu hyvältä.
Värjätä en antaisi. Jonkun sävytyksen voisi ottaa, mutta en sallisi silloinkaan mitään turkoosia valkoiseen päähän. Yök.
aina kummasti hikookin niin paljon enemmän kuin tyttöjen päät.
Minulla on tosi paksu tukka, ja lapsena se ulottui alaselkään asti. Se oli kesällä tukalan kuuma, talvella hikinen pipon alla, ja painonsa takia se aiheutti minulle päivittäisiä niskaväsymisiä. Teini-iässä leikkautin sen siihen olkapäille asti (äiti antoi luvan, mutta rakas pappani pillahti melkein itkuun sen nähdessään), ja muutaman viikon pääni keikkui kuin vieterin nokassa, niin paljon kevyemmältä pääni tuntui. Sen jälkeen en ole koskaan antanut tukkani kasvaa pitkäksi. Niskavaivat ovat loppuneet.
Ehkä tämä näkökohta olisi hyvä sinun ottaa huomioon - lyhyt tukka on myös kevyt ja viileä tukka.
tuntemani pojat liikkuvat, siis pelaavat fudista, hippaa jne paljon, nyt lomallakin lähes tauotta kohta 8h. Naapuruston tytöt näyttävät istuvan jonku terassilla tai istuvan puiston keinuissa. Ei puhettakaan "liikunnasta".
Toiseksi ihan tutkistusti pojat hikoilee enemmän, se on fyysinen ominaisuus.
kun omaa tukkaani on leikelty vasten tahtoani että olen päättänyt että lapsi päättää ihan itse omasta tukastaan, iästä viis. Ja asiasta on kyselty ja lapsi on päättänyt tähän asti visusti olla leikkaamatta tukkaansa, ja en aio kyseenalaistaa lapsen päätöstä tukkansa suhteen vaikka päätös olisi toisenkin suuntainen. Tasoittaa on saatu ja kerran on leikattu kerroksittain. Etuhiukset ovat olleet tähän asti, nyt on päättänyt ettei niitäkään enää leikata.
Mutta kampaajalle neiti pääsee heti jos pyytää, ja kampaus on sellainen kuin tahtoo. Ja aktiivisesti olen kysellyt ihan siitä asti kun on oppinut puhumaan että miten tukkansa haluaa laittaa. Väriä ei tietenkään terveyssyistä saa ihan vielä, eikä noin nuori nyt osaa halutakaan. Mutta sitäkään en aio äärimmäisyyksiin asti kieltää, raidat ja kevytvärit alkaa olla yli 10-vuotiaalle ihan ok mielestäni. JOS niitä haluaa.
Ja tytöllä on nyt ikää 4½v.
Kuten tekstistä saattaa päätellä suhtaudun asiaan jonkinmoisella kiihkeydellä, ja minun tukkaani ei esimerkiksi koske kukaan muu kuin yksi tietty luottokampaaja, ja häntä ennen ei vuosikausiin koskenut KUKAAN muu kuin minä. Alan vasta pikkuhiljaa päästä pelostani että joku pätkäisee tukkani liian lyhyeksi... :D
Meidän tukan leikkaava on 8-vuotias poika. Suren jo etukäteen ihanan tukan menoa, mutta minkäs teet. On kasvattanut sitä ihan pienestä lähtien, koskaan ei ole ollut lyhyt. Poika on kuitenkin kokenut inhottavana muiden ihmisten kommenoinnit pitkästä tukasta ja luulot "tytöstä".
En tarkoituksella kertonut, että kyseessä on poika sillä arvasin, mitä siitä ajatellaan. Mielestäni tässä ei kuitenkaan pitäisi olla väliä sukupuolella.
t. ap
kyseessä 10v poika. leikkauttaisin lyhyeksi, mutta poika haluaa pitää pidempää nk surffitukkaa ja annan hänen päättää siitä tuon ikäisenä. ulkonäkökysymykset on jo niin henkilökohtaisia ja persoonaan vaikuttavia. Eri asia, että komennan kyllä hoitamaan ja pesemään hiuksia.
Tehköön aikuisena mitä lystää, mutta tuo liikkuva koululainen hikoilee lippiksen alla päästä niin paljon, että tukan sais pestä 2x päivässä ettei ois hikinen liiskaliimaletti ja toiseksi, se on hamppuroikkuvana oksettavan ruma, joten tuskin innostuis kun pitäisi kammata pari kertaa päivässä ja pitää se kiinni.