Yleinen säästövinkki on käydä kaupassa kerran viikossa
Mitä ideaa tuossa nyt on?
Mun säästövinkki olis käydä kaupassa joka päivä. Joka päivä kun on tarjouksia ja niitä viimsen päivän tuotteita. Ja ruokaa ostetaan sitä mukaa kun sitä tarvii. Jos ostaa koko viikoksi, niin jotain saattaaa mennä vanhanksi, jos vaikka toista ruokaa riittääkin vielä.
Kommentit (13)
kaupassa käynti on huomattavasti pienentänyt ruokalaskua. Nyt ruokalasku on noin 20-40€/viikko 1 aikuinen ja 1 lapsi. Ennen se oli noin 60-80€. Jos käyn kaupassa ostamassa vain maitoa niin helposti mukaan tarttuu myös jotain muuta tarjoustuotetta. Viimeksi kun en oikeasti tarvinnut kuin maitoa niin mukaan tarttui myös jäätelöä ym. herkkuja. Ei ehkä kaikilla toimi, mutta minulla toimii.
kun käy kerraa viikossa kaupassa, välttyy heräteostoksilta
esim. kannataa ostaa maito lidlistä hylana 65 senttiä/ litra- niin maitoakin tulee ostettua kerralla eikä joka päivä
juuri tuo suunnitelmallisuus. Kannattaa suunnitella viikon ruokalista ja hankkia siihen raaka-aineet. Sitten voi kerran viikossa lisäksi käydä tekemässä täydennyksiä, juuri niitä tuoretuotteita. Itselläni on isot varastotilat ja käyn kaupassa joskus harvemminkin kuin kerran viikossa. Ei mitään ongelmaa, se on tottumiskysymys.
Nytkin mulla on tomaatteja ja kurkkuja, jotka on olleet mulla kolme viikkoa ja ne on vielä ihan hyviä.
Mitä ideaa tuossa nyt on?
Mun säästövinkki olis käydä kaupassa joka päivä. Joka päivä kun on tarjouksia ja niitä viimsen päivän tuotteita. Ja ruokaa ostetaan sitä mukaa kun sitä tarvii. Jos ostaa koko viikoksi, niin jotain saattaaa mennä vanhanksi, jos vaikka toista ruokaa riittääkin vielä.
Jos käyn joka päivä, ostan just sen verran ku käytän ja tarvitsen. Jos käyn supermarketissa kerran viikkoon, ostan kaikkea sellaistakin, mitä ei tarvitsisi. Pikkukaupassa nuukailen eikä ole niin ostettavaakaan.
kun käy kerraa viikossa kaupassa, välttyy heräteostoksilta
esim. kannataa ostaa maito lidlistä hylana 65 senttiä/ litra- niin maitoakin tulee ostettua kerralla eikä joka päivä
Maitoa kannetaan aina 5l kerrallaan ja sitä saa joka toinen päivä tuon satsin ostaa.
vain kerran viikossa. Meillä suurin ostosryhmä on tuoreet vihannekset ja hedelmät ja minä haluan syödäkin ne tuoreina enkä viikon jo kotonakin vanhentuneina. Sama koskee maitoja, lihoja ja kaloja. Käyn yleensä kaupassa joka toinen päivä ja ostan vain sen mitä tarvitaan välittömästi seuraavina päivinä. Eipä mene roskiin sitten vanhentunutta tai "varmuuden vuoksi" ostettua.
Itsellä vaan ei toimi, autottomana en tosiaan kanna kerralla kotiin kolmihenkisen perheen viikon ostoksia. Mutta sen verran tulee kotona mietittyä miten taas tuli ostettua kaikkea mukaan tarttunutta, että sitä halvemmaksi tulisi varmasti mitä harvemmin kaupassa käy. Minulla ongelmana ovat juuri tarjoustuotteet, joista tulee ostettua kaikkea sellaista mitä en muuten olisi ostanut ollenkaan.
Tein kompromisissin ja laitoin mainoslehtien kieltokyltin postilaatikkoon, jos ei tulisi haettua ihan jokaista tarjousta...
juuri tuo suunnitelmallisuus. Kannattaa suunnitella viikon ruokalista ja hankkia siihen raaka-aineet. Sitten voi kerran viikossa lisäksi käydä tekemässä täydennyksiä, juuri niitä tuoretuotteita. Itselläni on isot varastotilat ja käyn kaupassa joskus harvemminkin kuin kerran viikossa. Ei mitään ongelmaa, se on tottumiskysymys.
Nytkin mulla on tomaatteja ja kurkkuja, jotka on olleet mulla kolme viikkoa ja ne on vielä ihan hyviä.
Ja meidän päivämme saattaa muuttua. En halua tehdä ruokalistaa viikoksi, vaan teen fiiliksen mukaan 2-3 päivää eteenpäin.
kerralla 20 litraa ja se kestää ja säilyy hyvin noin viikon.
Täytyy tietysti olla tila, mihin kaiken ostamansa säilöö, mutta harvemmat ostokerrat helpottaa meillä kyllä arkea huomattavasti.
kaipa sekin jonkun päivän ruuaksi kelpaa, vai ostattko te jotain ylimääristä, mitä ei kuitenkaan tule syötyä?
TUolloin ongelma ei ole siinä miten usein käy kaupassa.
Jos kävisin vain kerran viikossa kaupassa, ostaisin varoiksi kaikenlaista, joka sitten pahimmassa tapauksessa menisi pilaantuneena roskiin.
Antakaapa esimerkkejä heräteostoksista, jotka jäisi ostamatta jos käy harvoin kaupassa?
Itse käy kaupassa joka päivä kävellen, reppu selkään ja menoksi. Säästyy heräte ostoksilta ja sääsää bensakuluissa. Ja pysyy kunnossa.
Ruokailijoiden määrä ei ole aina vakio, eikä se menekkikään, välillä lapset syö enemmän ja välillä taas vähemmän, ennalta suunnittelu on tosi vaikeeta.
Kerran viikossa edellyttä suunnitelmallisuutta, pakastinta ja sitä, ettei käytetä kovin paljon maitoa ja muuta tuoretavaraa. Se on liian vähän, jos maitoa ja muita tuotetuotteita menee paljon ja todella vaarana on pilaantuminen. Säilytystilaa tarvitaan myös paljon pienellekin perheelle.
Kaksi kertaa riittäisi, mutta silloinkin ostetaan vain listan mukaan, jossa on tietenkin huomioitu tarjoukset ja ainoat "heräteostokset" ovat halpoja päiväystuotteita.
suunnitelmallisuutta, ettei tule ostettua turhaa ja liikaa. Mutta olen samaa mieltä, hyviä löytöjä tekee tarjouksista ja kerta viikossa on liian vähän, jos on pilaantuvaa tavaraa.