Tuttavan lapset käyvät sääliksi
isukki on opettaja ammatiltaan ja kesäloma siis melkoisen pitkä mutta 2 pientä lasta jatkavat vaan hoidossa. Mies siis aloitti lomailun nyt mutta lapset ovat kuulemma koko kesäkuun vielä hoidossa jotta iskä saa levätä rauhassa. Vaimonsa on yrittänyt puhua miehelle mutta tuloksetta...:(
Kommentit (46)
etttä isä "lepää" kotona, eikä esimerkiksi ole koululla suunnittelemassa seuraavaa lukukautta tms? Katsos toiset meistä opettajista tekevät tosiaan töitä opetusajan ulkopuolellakin...
Juupasen juu, joutaa ne miehetkin ottamaan vastuun perheestä, se nyt vain on tosiasia, että joskus voi väsyttää. Mutta kun on perheen pistänyt alulle, se pitää vain kestää.
Tuskinpa tämä opettajamies on niin väsynyt, että tarttee lomaa koko kuukauden.
Onko niin, että nainen vie lapset hoitoon ja hakee? Ja vielä hoitaakin siihen päälle kotona? Jotenkin näin voisi kuvitella...
Jaa ja meidän loman ajan missäkö on lapset? o.O
Lapset ovat kyllä loman perheen kanssa, ei missään ulkoistetussa hoidossa...
Me reissaamme yhden viikon, loppuajan vietämme kotona ja käymme uimassa :) Normaalia meininkiä perheen kanssa.
Alkaako porukka vieraantumaan omista lapsistaan, kun eivät tiedä miten viettävät aikaa lomalla niiden kanssa? o.O
pidemmän päälle työstä, vaikka kuinka rakastaisi lapsiaan. Pitäisi saada lakisääteinen loma kotiäideillekin, jos yhteiskuntamme arvomaailman mukaan edettäisiin? Yhteiskunta työurineen on vienyt suvun turvan, joten saisi antaa jotain takaisinkin. Tai arvomaailmaan olisi muokattava enempi laajennetun perhekäsityksen suuntaan. On rikollista, että lapsista kannettava yhteisvastuu on hävinnyt. Isovanhemmat ym elävät vain itselleen.
Sehän on valinta, he sanovat :)
Kuten jokaisella on vapaus päättää, tekeekö lapsia vai ei. Jos tekee, sitoutuu myös pitämään heistä huolta.
Toiselle opelle, ihan koko kuukaudenko te käytte töitä vielä tekemässä?
parempi se sitten lasten on ollakin hoidossa kuin isän kanssa, jota ei kiinnosta yhtään.
Mun tuttu miesope on ihan kypsä lomistaan. Rouva kadehtii ja olisi niin mielellään kotona, mutta ei ole kuin 5 viikkoa lomaa. Miehelle se taas on pakkopulla. Monesti nauravat, että heillä on ammatit väärinpäin. Miehen ruhtinaalliset lomat menee miehen mukaan lasten kanssa päivystämiseen ja kokee töissä olemisen helpompana, vaikka opettaa murkkuikäisiä eli aika vaikeassa iässä olevia.
Mutta eilen olin töissä paperitöissä eli laittamassa papereita, monisteita ja kalvoja mappeihin ja hyllyihin ja niputtamassa kokeita yms. Jäi hommat pahasti kesken ja jatkan taas huomenna.
Missä ovat lapset? Anoppini otti heidät hoiviinsa eilen. Tänään pesen pyykkiä, siivoan ja tiskaan, kun en rehellisesti koko toukokuun aikana viettänyt ainuttakaan koti-iltaa enkä siis ehtinyt kuin silloin tällöin näitä perustarpeita tehdä. Esim. vessa on rehellisesti ollut pesemättä koko toukokuun, joskus vähän harjalla hutaisin, että näytti siistimmältä. Vaihdan lakanoita, jotka on vaihdettu joskus huhtikuussa. Imuroin, järjestän puhtaita pyykkejä kaappiin, kun niitä on koko olohuoneen iso pöytä täynnä.
Kun on kiireinen, kotitöitä ei vain ehdi tehtdä, ja lapset elävät kammottavan sotkun keskellä. Haen tänään lapset iltapäivästä siistiin ja puhtaaseen kotiin. Huomenna mennään koko konkkaronkka äidin työpaikalle, äiti järjestelee papereita ja lapset saavat katsoa dvd:tä. Fiksumpana olisin ehkä antanut lasten olla kavereiden kanssa päiväkodissa ekan viikon, mutta kun en raaskinut...
Olin huhtikuussa vähällä palaa loppuun. Tein siitä tännekin aloituksia, kun vain itkin. Töitä oli jo tuolloin valtavasti. Kävin työterveyshoitajalla ja -lääkärillä,sinnittelin ja sinnittelin, ja tässä sitä ollaan. Sain kuulla ihan ammattilaisilta, että en saa hämmästyä, jos en rentoudu ennen heinäkuun loppua.
Tätä taustaa vasten tajuan, miten joku isä ehkä haluaa levätä sen kesäkuun. Minä äitinä en pysty, mutta isillä ei ole taakkana muiden äitien paheksunta, se ei ulotu heihin. Heillä on jäljellä (tervettä?) itsekkyyttä, jolla he saavat itsensä kuntoon seuraavaa lukuvuotta varten.
Saas nähdä, missä kunnossa minä olen ensi syksynä. Jos taas itkeä tihrutan kaikki illat, niin joku fiksu voi ottaa tämän ketjun esiin ja todeta, että miehet nyt vaan ovat viisaampia.
Toisaalta epäilen, että tämä opeisä hoitaa työnsäkin aivan toisella tavalla kuin minä. Sitä itsekkyyttä kun löytyy joistakin miesopettajista roimasti, ja hommat hoidetaan niin kuin ne on hoidettu 10 vuotta sitten. Itsekin tunnen tällaisen "luistelijan". Silloin harmittaa, kun teen itse tunnollisesti töitä enkä sysää hommia toisten vaivoille ja saan palkakseni työuupumuksen,jonka vallassa todennäköisesti vietän kesänikin.
Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä, niin kuin tämä tuttuni sanoo.
kuulu olla sellaista, että itket väsymystäsi, ja pidät vähemmän työtä tekevinä luistelijoina. Ei opettajankaan työn. Kyllä sinun pitää itse katsoa peiliin, ja muuttaa toimintatapojasi. Open työtä voi tehdä loputtomiin, jos oma järki ei sano, mikä työ on turhaa, ja missä asettaa itselleen rajat. Eikä se ole laiskuutta, vaan pitkällä tähtäimellä tuo paremman sadon.
Tottakai itsellänikin on toukokuun loppupuolella aina vähän pää sekaisin suuresta työmäärästä, mutta näitä tiettyjä jaksoja lukuunottamatta pidän open työtä antoisana ja kohtuullisen helppona. On kiva miettiä välillä uutta ja suunnitella vähän enemmän, mutta kyllä omaan ammattitaitoonsa voi välillä nojatakin, ja tehdä asioita samoinkin kuin edellisinä vuosina.
Älä ota liikaa ylitunteja, itse olen aina pyrkinyt mahdollisimman tasan opetusvelvollisuuteen, meillä on kaksi palkansaajaa, joten kyllä me toimeentulemme peruspalkalla ikälisineen. Ja sitten jaksan hyvillä mielin kesälläkin olla lasten kanssa :)
vaikka itse hoitavat toista lasta kotona. Mun lapsi oli yleensä kaksi viikkoa tarhassa, tosin lyhyemmän aikaa, mieheni loman alussa. Mutta silloin mieheni teki osin vielä koululla töitä, esim tilausten tekoa, siivoamista, järhestämistä tai hoiti muita juoksevia asioita. Olihan sitten sitä yhteistä lomaa vielä 2 kuukautta.
Millainen vanhempi sellainen on joka lomallaankin sysää omat lapset yhteiskunnalle ja itse vetää lonkkaa kotona? Itse teen raskasta työtä mutta nytkin kun olen itse 3pvn lomalla niin lapset ovat kanssani kotona. Varmasti lapsi nauttii oman vanhemman seurasta kesällä enemmän kuin tarhassa olemisesta ihan turhaa mussuttaa muuta.
Laiskan ja huonon vanhemman merkki se on jos 1kk ajan lapset kiikutetaan muuaalle jotta saadaan itse maata kotona :(
Jos ei omia lapsiaa jaksa niin pitäis miettiä että miten voisi omaa elämäänsä muuttaa!
mutta lapset vain sen max 1kk? 1 vkon vielä voisin jotenkin tajuta mutta en todellakaan 1 kuukautta!
Miten joku edes kehtaa?
niin johan olisivat palstakotkot kimpussa mutta isukille ymmärrystä löytyy :(
Ei tarvi tehdä lapsia jos niitä ei jaksa. Meistä useimmat käyvät töissä mutta emme sillä varjolla pidä lapsiamme yhteiskunnan rattaissa pyörimässä sillä välin kun itse lomailemme kotona.
Lapsiparat ei tähän muuta voi sanoa!
minulla on jo minimitunnit. Olen ollut virassa yli 10 vuotta, ja tiedän toki työn luonteesta paljon.
Syy uupumukseeni on varmasti osittain siinä, kuinka tunnollisesti teen työni. Toisaalta en ole ihan aloittelija alalla, ja itsekin käytän materiaaleja ja suunnitelmia, joita olen tehnyt 10 vuotta sitten. Silti oppituntini eivät noudata samaa kaavaa kuin silloin. On vaihtunut oppikirjat, on erilaisia luokkia jne. Ihan samalla kaavalla ei voi vain toimia, vaikka kuinka yrittäisikin minimoida ylimääräisen vaivan. Minusta tämä on osa opettajan työtä ja myös osa hyväksi opettajaksi kasvamista. Kritiikkini siis kohdistui niihin opettajiin, jotka vuodesta toiseen vetävät tunnit läpi samalla kaavalla välittämättä luokista ja erilaisista oppijoista, uusista kirjoista ja uudesta tiedosta, jolla voisi täydentää asioita.
Se, miksi uuvuin nyt, johtuu epäonnesta. En erittele tarkemmin, koska olen helposti tunnistettavissa, mutta minulle on käynyt huono tuuri eikä asialle oikein voi tehdä mitään muuta kuin hampaat irvessä sinnitellä.
Olen 10 vuotta nauttinut työstäni. Tämä vuosi on siksikin ollut niin rankka. On vaikeaa myöntää, että ei enää nauti, että ei enää jaksa. En ole myöntänyt sitä itselleni vieläkään. Oletan, että syksyllä on helpompaa. Asian eteen on tehty järjestelyjä. Ehkä omassa asenteessanikin on parantamisen varaa. Uupumuksen syövereissä otin pienetkin lisätyöt isoina taakkoina, ja jo nyt tajuan, että se vain lisäsi sitä uupumusta, kun en osannut laittaa asioita mittasuhteisiin. Toivon siis, että järjestelyjen ja lepäämisen ansiosta jaksan työni taas syksyllä. Mutta varma en siitä voi olla. Työuupumus on pelottava juttu, jota ei osaa kuvitella ennen kuin se osuu kohdalle.
Kokemukseni takia olen valmis siis armahtamaan ap:n tunteman miesopen, jos hän jaksaa porskuttaa syksyllä energisenä ja minä laahustan kuin haamu.Silloin hän on tehnyt oikeat ratkaisut ja minä väärät.
Voi hyvänen aika! Tämä on ihan uskomaton palsta, hämmästyttää joka kerta tämä kivityksen määrä.
Ei ne lapset mene rikki, vaikka olisivat vielä muutaman viikon siellä pk:ssa kavereidensa kanssa, kun isä palautuu työvuodesta tehden ehkä juuri niitä asioita, jotka ovat kiireisessä arjessa jääneet tekemättä. Siis vaikkapa niitä, jotka toinen uupunut opettaja tuossa listasi. Tai tekee vaikka remonttia kotona. Opettajilla on lomaa 10 viikkoa, joten hyvin ehtii koko perhekin lomailla vieläpä pidempään kuin meidän perhe, jossa molemmilla vanhemmilla on vain se tavallinen 4 viikon kesäloma.
Miten meidän lasten tässä elämässä käykään, kun kesälomaa on vain 4 vkoa? Traumatisoituvat varmaan.
Ai niin, unohdin: kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.
Niin paljon puhutaan lasten ja nuorten pahasta olosta ja yksinäisyyden tunteesta. Maalaisjärkikin sanoo että syy siihen ovat tällaiset uravanhemmat joilla ei riitä aika eikä jaksaminen lapsilleen edes loma-aikaan :(
Ei tarvi kauan miettiä missä vika kun lapsilla paha olla! Varmasti se lapsi kärsii siitä ettei saa olla rauhassa kotona edes vanhempien loma-aikaan vaan aamulla riivitään sängystä suoraan sinne tarhaan aamupalalle ja isukki palaa kotiin löhöilemään. JÄRKYTTÄVÄÄ!
jos muka työ niin rankkaa että yli 2kk lomasta täytyy kokonainen 1kk kuluttaa sellaiseen lepäämiseen mikä ei lasten kanssa onnistu. OIKEASTI!
Kysehän on oikeasti vain isukin laiskuudesta eikä mistään henkisestä hyvinvoinnista.Hän vaan ei halua olla lastensa kanssa...turhaa sellaista on puolustella.
Jokaisella lapsella on oikeus aina lomaan silloin kun se on mahdollista!
että ensimmäinen lomakuukausi menee pelkkään palautumiseen. Kevättä kohden kouluvuosi on yksinkertaisesti niin rankkaa.
Älkää olko niin tuomitsevia. Onpahan lapsella levänneet vanhemmat, kun he tulevat hoidosta. Ihmettelen myös, miksi lapset tarvitsevat "lomaa" hoidosta: eihän hoitopaikassa käyminen ole mitään työtä. Ja onhan heillä edelleen se yksi kuukausi vanhempien kanssa.
niin siellä oleminen on raskasta lapselle! Säälittää noin välinpitämätön ja kylmä vanhempi.Eikö sillä lapsella olisi oikeus olla kotona oman perheen keskuudesssa aina kun mahdollista? Miten joku edes kehtaa viedä lapsenbsa 1kk ajan hoitoon kun itse makaa kotona?
Ja jos lapset viihtyvät paremmin tarhoissa ym kuin kotona niin on varmasti kotona huono ilmapiiri eikä kotona oleva vanhempi välitä lapsistaan tarpeeksi.
Näitä ihmisiä on jotka luulevat lastensa tarvitsevan viihdykettä aamusta iltaan. Kamalaa lapsille jos ollaan kotosalla ihan rauhassa vaan, silloin pakko panna pelit ja videot päälle etteivät lapset vaan tylsisty.