Tyttäreni, 10v leikautti poikatukan ja nyt...
Eli 10-vuotias tyttäreni leikautti tänään poikatukan (ei kauhean lyhyt, mutta ei yllä olkapäillekään) ja piti kovasti. Odotti, että miten muut ihmiset kommentoisivat uusia hienoja hiuksia. Tänään meni serkkunsa synttäreille (joissa oli paljon sukulaisia) ja ensimmäinen kommentti serkun äidiltä oli: "Voi kultapieni, mitä sinun upeille kutreillesi on tapahtunut?! Mihin lähtivät prinsessahiukset? Ne edelliset olivat niin kauniit!" Arvatkaapa, alkoiko vituttamaan? Lapsi tuli surulliseksi ja tirautti muutaman kyyneleenkin. Kukaan aikuinen juhlissa ei sanonut hiuksia hienoiksi. Kauhistelivat vain. Kukaan lapsista ei edes huomannut uusia hiuksia. Tyttäreni jotenkin pysytteli etäällä muista. Yksi poika laukaisi kommentin: "Hyi mitkä hiukset!"
Nyt on tultu kotiin ja tytöllä on todella paha mieli. Itkee ja kyselee minulta: "Äiti onhan nämä hiukset hienot?"... Miksi aikuiset osaavat olla näin paskamaisia?
Kommentit (11)
jotak nyrpeä ilme naamalla kehuu että "ompa hienot hiukset.." olis ollu parempi olla sanomatta mitään, jos oikeesti on karsean näköiset, vaikka tytön mielestä oliskin hienot?
Meillä 7 v tajusi, ettei hammaskeijua ole.
ja möläyttelevät mitä sattuu yhtään miettimättä. Sääli tytöllesi.
Sikamaista se on silti. Mutta kaikilla on tapana rangaista toisia sillä millä on itseä rangaistu, paska laitetaan valumaa alspäin. Mutta että pienelle llapselle sanotaan noin, niin en tajua. Hyi
Olipas tyhmää sakkia. Ei vissiin niin läheistä ole suku, että olisit voinut isoon ääneen sanoa, että meistä noi on hemmetin hienot ja ihan itse haluttu?
En jättäisi puolustamatta. Ja kertoisin myös vaikka nyt jälestäpäin, että paha mieli tuli ja ensi kerralla voisitte miettiä mitä lauotte.
Nih.
Muistan itse kun minä 7-vuotiaana halusin luopua pitkistä hiuksistani ja aikani maristuani äitini suostui. Lopputulos oli omasta mielestäni hieno (olen edelleen sitä mieltä nyt kun 20 vuotta myöhemmin katselen kuvia siltä ajalta), mutta muiden reaktiot aivan samanlaiset kuin ap:n kuvailemat. Ette arvaa kuinka harmitti:( Yläasteelta lähtien on tosin sitten taas ollut lyhyeet hiukset:)
Aikuisetkaan eivät osaa käyttäytyä saatikaan sitten mukulat:< Hyi että, ei voi muuta sanoa.
Poikatukka on maailman nätein hiusmalli, ja se sopii tyttätellesi varmasti kauniisti! Älä kuuntele muita, ja opeta tytöllesi sama ohjeistus. Ei muita tarvitse kuunnella, jos heillä ei ole mitään hyvää sanottavaa. Olen itse 20-vuotias ja minulla on ollut lyhyt poikatukka 13-vuotiaasta asti. Muut ikäiseni haukkuivat hiuksiani jatkuvasti ja väittivät niitä rumiksi, mutta aikuiset kehuivat. Eli jotenkin olen siis pärjännyt... :-))
Aikuiset tosiaan osaavat olla ajattelemattomia.
Itsekin juuri leikkautin hiukseni. Ulottuivat aika lailla ristiselkään, nyt nipinnapin olkapäille. Yhtään positiviista kommenttia en ole kuullut. Omasta mielestäni nämä hiukset sopivat paljon paremmin kasvoihini, tuovat ne kauniimmin esille.
Tytöillä täytyy olla pitkät hiukset, pojan syntymä on tärkeämpi kuin tytön syntymä, kaikkien tyttöjen täytyy tykätä nukeista ja hevosista, poikien täytyy pelata jalkapalloa...Poikkeavia ratkaisuja on aina erikseen perusteltava, vaikka jokaiselle vastaantulijalle kerrallaan hamaan loppuun asti.
Tsemppiä ap:lle.
Ajattelematonta tietenkin tavallaan, mutta pystyykö ihminen sit todella aina ajattelemaan mitä sanoo, käykö se elämä liian tukalaks sillä tavalla.
Tottakai jokainen tajuu sellasen kunnon loukkauksen ja tajuis myöskin et niitä ei pidä suustaan laukoo! mut oliko tuo nyt tosiaan sit sieltä pahimmasta päästä... ei, anteeksi vain. Teidänkin puolelta siis vähän ylireagointia.
Voithan sinä ottaa tämän jutun sen sukulaisen kanssa puheeksi. Mutta sekin mitä hän sanoi, niin tarkotti todellakin sitä että piti niistä hänen edellisistään hiuksista kovasti!! eikö se ole hieno asia? ja eihän hän haukkunut varsinaisesti sitä uuttakaan tukkaa? mutta ei tietenkään myöskään suoraan sanoen kehunut. Jos sukulaisesi on fiksu, uskon että hän rakastaa tytärtäsi loppujen lopuksi oli tällä millainen tukka tahansa! ja siksi kannatan hänen kanssaan reipasta keskustelua jotta tämä sukulainen voisi pyytää tytöltä sitten anteeksi...
Se mitä se poika taas tiuskas. Niin se vasta onkin sellanen kommentti mitä minä oikeasti pitäisin hirvittävänä!!!!
Enkä niinkään tuota ensimmäistä....
Mutta mitä aikuiset edellä, sitä lapset perässä, eiköhän nämä tavat oo sieltä opittu
Voin kuvitella lapsesi tunteet. Mun lapsi reakoisi varmasti juuri samalla tavalla.
Ihmiset ei aina ajattele mitä puhuu...