Olenko jotenkin hysteerinen, kun kiellän lapsiani menemästä rannalle ilman aikuista?
Kymmenen vuotiaat viettävät nyt ensimmäistä lomapäiväänsä keskenään kotona. Ja nyt jo alkoi se loputon puhelinrumba ja marina, kiukuttelu, tiuskiminen, itkeminen mulle töihin siitä, että haluavat mennä läheiselle rannalle keskenään kavereidensa kanssa. Mä olen se tyhmäidioottiäiti, joka kieltää sen ehdottomasti.
Lapseni ovat tosi hyviä uimareita, ovat olleet viime talvena keskenään uimahallissa, mutta se on minusta vähän eri asia. Vaikka vastuu lapsista on tietysti minulla, on uimahallissa aina muutakin porukkaa ja uimavalvojat. Tuolla syrjäisellä rannalla ei luultavasti olisi ketään muuta kuin nämä lapseni kavereineen.
Musta se on mahdoton ajatus, kuusi 9-10-vuotiasta keskenään uimassa on minusta ihan järjettömän hasardi yhdistelmä.
Olenko jotenkin ylihysteerinen ja kohtuuton? Kaikille lasten kavereiden vanhemmille tilanne tuntuu olevan ok.
Minkä ikäiset muksut te päästätte uimaan ilman aikuisen valvontaa?
Kommentit (15)
päästä edes 13v.tyttöäni kahdestaan kaverinsa kanssa rannalle.Aikuinen oltava mukana.
päästä edes 13v.tyttöäni kahdestaan kaverinsa kanssa rannalle.Aikuinen oltava mukana.
Tuo on jo ylihuolehtimista (edellyttäen, että tyttösi on normaalilapsi ja osaa uida kuten keskimääräinen 13-vuotias).
mutta kyllä tuolla rannalla nuo suunnilleen 10-vuotiaat ovat yksin, ilman aikuista. Meillä tuo ranta on siis ihan tien toisella puolella, 50 metrin päässä.
Sinne ne painelevat vaikka sitten ilman lupaa...
vaikka osaakin uida hyvin. Osasin itsekin samassa iässä uida hyvin, mutta silti olin hukkua. Sukellellessa meni suunnat ihan sekaisin ja syystä tai toisesta en päässyt tarpeeksi nopeasti ylös. Onneksi oli aikuinen mukana ja tuli hakemaan pintaan.
Mutta jossain vaiheessa kai on uskallettava päästää ja ehkä jo kaksi vuotta vanhemman lapseni päästäisin luotettavan kaverin kanssa, ei ole halunnut vielä. Katsotaan sitten uskallanko kuitenkaan kun kysyvät...
Mä kävin kaverin kanssa uimahallissa ilman aikuista 7-vuotiaana ja rannalla 8v ylöspäin. Ja päästäisin myös poikani. Eli kyllä, hysteerikkoja olette, varsinkin toi 13-vuotiaan äiti on ihan kipeä.
Ihan sama olenko hysteerikko vai en, mutta tuon ikäiset ei omikseen ui.
Kyllä muistan, että itsekin olen jo varmaan ekaluokkalaisesta käynyt itsekseni uimassa. Mutta se nyt oli sitä aikaa muutenkin, että seitsemän vanhana laitettiin avain kaulaan ja kesät pärjättiin itseksemme pihapiirin lasten kanssa. Eipä silloin ollut puhelimiakaan, joilla nyt vahdataan lasten liikkeitä. En tiedä mikä on 30 vuodessa muuttunut eniten, maailma, aikuiset vai lapset, mutta jotenkin on kyllä iso huoli lasten puuhista.
Joka kesä kuitenkin luetaan näistä hukkuneista lapsista, näistä isommistakin.
Ja niin kuin sanoin, lapseni ovat tosi hyviä ja vahvoja uimareita, mutta heidän juttujen järkevyydestä en niinkään menisi aina vannomaan. Pojat on villejä ja keksivät ties mitä aivoituksia, etenkin kun ovat isommassa porukassa. Hypitään laiturilta ties mitä pommeja, uidaan toisen selässä, mahtaillaan kuka ui pisimmälle, tolla porukalla mikä vaan voi olla mahdollista. Ja toisaalta kyse on vasta juuri kolmoselta päässeistä pojista, ei mitään aikamiehiä vielä.
En tiedä, ehkäpä mun olisi aika päivittää käsitykseni ja antaa poikien mennä itsekseen ja nauttia lomasta ja kesästä.
Ap
tosin meidän lapset ei osaa edes kunnolla uida, koska ollaan päästy niin vähän uimaan..
että lapsesi keksivät tyhmyyksiä, niin ei sitten kannata päästää. Tosin tuonikäisistä pojista en ihmettelisi, vaikka menisivät päästämättäkin :)
Totuushan on, ettei lapsia pysty loputtomiin holhoamaan, vaikka kuinka haluaisi (ja tätä itsekin pelkään tulevaisuudessa, kunhan lapseni kasvaa).
T. se joku tuolta alusta, joka sanoi, että riippuu, uskooko, että lapset osaavat siellä rannalla olla
että lapsesi keksivät tyhmyyksiä, niin ei sitten kannata päästää
... jos joku muu tekee...
En päästä omianikaan, ovat 11v ja 9v, hyviä uimareita molemmat. Riskit vain ovat porukassa veden äärellä ilman valvontaa aivan liian suuret.
Tämän jälkeen varmaan ihmetellään mikseivät lapset tee muuta kuin istuvat koneen ääressä, eivätkä kykene itsenäiseen luovaan ajatteluun. Kannattaa niitä iltisotsikkoja lukiessa muistella, että se 2 hukkunutta lasta kesässä on 2 kymmenistä tuhansista uintikerroista. Paljon todennäköisemmin lapsi kuolee autokolarissa kun sitä rahdataan minuuttiaikataulutetusti ohjattuihin harrastuksiin.
Kymmenvuotiaat pojat eivät leiki turvallisesti. Itse muistan iällä 10 - 12 v. kavereiden kanssa esim. seilasimme keskelle lampea uimapatjoilla ja vietimme siellä tunteja esim. sukeltaen mahdollisimman syvälle tai laittaen patjat riviin ja juosten niitä pitkin mahdollisimman kovaa. Silti en tosiaankaan kiellä omaa samanikäistä poikaa menemästä uimaan. Parempi kuolla vapaana (absurdin epätodennäköistä) kuin elää vangittuna!
Tämän jälkeen varmaan ihmetellään mikseivät lapset tee muuta kuin istuvat koneen ääressä, eivätkä kykene itsenäiseen luovaan ajatteluun. Kannattaa niitä iltisotsikkoja lukiessa muistella, että se 2 hukkunutta lasta kesässä on 2 kymmenistä tuhansista uintikerroista. Paljon todennäköisemmin lapsi kuolee autokolarissa kun sitä rahdataan minuuttiaikataulutetusti ohjattuihin harrastuksiin.
Kymmenvuotiaat pojat eivät leiki turvallisesti. Itse muistan iällä 10 - 12 v. kavereiden kanssa esim. seilasimme keskelle lampea uimapatjoilla ja vietimme siellä tunteja esim. sukeltaen mahdollisimman syvälle tai laittaen patjat riviin ja juosten niitä pitkin mahdollisimman kovaa. Silti en tosiaankaan kiellä omaa samanikäistä poikaa menemästä uimaan. Parempi kuolla vapaana (absurdin epätodennäköistä) kuin elää vangittuna!
Jotenkin tämä nykymaailman (tai ainakin av-palstan) höösäyskulttuuri on mennyt ihan överiksi!
mutta erittäin hyvä uimari ja kyllä silti tuntuu että en välttämättä päästäsi 10 vuotiaana rannalle kavereiden kanssa keskenään. Siinä voi tulla jotain hulluja ideoita ja sameasta vedestä on erittäin vaikea löytää toista. Kirkas vetisestä uimahallin vedestä huomaa heti missä on. Itse eikä lapsikaan juuri sen vuoksi tykkääkään käydä uimarannoilla juurikaan kun siellä ei näe mihin sukeltaa enkä valvoja aikuisena voi havaita missä kohtaa veden alla lapsi menee.
Kavereiden kans uimarannalle. Tokaluokalle menevä tyttö soitti töihin että voiko mennä kaverin kans rannalle mutta sen ikäistä en vielä uskalla päästää ilman aikuista.
kaikki tuonikäiset olivat keskenään rannalla.
Oma lapseni on vielä niin pieni, etten tiedä, kuinka rationaalisesti osaan vastaavaan tilanteeseen huoleltani suhtautua, mutta paljon se riippuu varmasti lapsistakin.
Jos tiedät, että lapsesi osaavat uida hyvin ja ovat fiksuja, niin en kyllä itse näkisi tuossa ongelmaa.