Ötökän purema/pisto, mikä minua on syönyt?!
Eli viikko sitten jälki oli kuin hyttysenpisto eli ajattelin että hyttynen on vain käynyt inisemässä ja olen tunkenut hyttyspuikkoa jälkeen kun on kutissut. Nyt kuitenkin huomasin että jälki on isontunut ja on n. pari senttiä halkasijaltaan ja voi pidemmältä näyttää isolta luomelta tai maksaläiskältä. Eli jälki on siis tummunut huomattavasti. Läheltä katsottuna näyttäisi siltä että jälki on tumma reunoilta ja vaalea keskeltä. Osaisikohan joku sanoa millainen ötökkä tekee tälläistä jälkeä ja mikä auttaisi pahimpaan kutinaan/syyhyämiseen?
Kommentit (5)
Ja niitä jälkiä on useampi. Montakohan punkkia mua on syönyt?!
kun sanoin että voisi olla punkki! Hänen mielestään ei muka ole, vaan joku pikku ötökkä. Silti teen tässä itseäni luulotautiseksi kuvittelemalla vaikka mitä oireita ja luulemalla että minulla on punkkeja kehoni sisällä! Mitähän nämä voivat olla? Mäkäräisiä?
AP
Tai siis borrelioosi, aiheuttaa tyypillisesti sellaisen laajenevan, rengasmaisen ihottuman. Mutta ainakin itselle alkukesästä hyttysen pistoistakin tulee ärhäkästi oireet, kun elimistö ei niihin vielä talven jäljiltä ole tottunut. Samoin lintukirput purevat tähän aikaan vuodesta ja niiden puremakohdat kutittavat pitkään. Meillä lapsilla viime viikonloppuun mökillä saadut purevat näyttävät tällä hetkellä vähän vesirokon jäljiltä.
Niin ja punkkihan ei mene ihon sisään. Jos se olisi edelleen sussa kiinni, näkisit sen ihon pinnalla.
2
Lapsilla viime viikonloppuna saadut lintukirpun puremat näyttävät tällä hetkellä vähän vesirokon jäljiltä.
2
Googleta punkki ja borrelioosi. Borrelioosin ensioireena on laajeneva, rengasmainen ihottuma. Saattaa olla syytä käydä varmuuden vuoksi lääkärissä, voit tarvita antibiootitkuurin. Muistaakseni on syytä huolestua, jos jälki laajenee ympärysmitaltaan n 5 cm kokoiseksi.