Erityisluokalla normaali oppimäärä?
Voiko kuitenkaan verrata normaaliluokan normaaliin oppimäärään vai onko taso heikompi? Pärjääkö erityisluokalta tuleva yhtä hyvin jatkokoulutuksessa?
Kommentit (14)
Kuulostaapa monimutkaiselta. Eihän se silloin ole ollenkaan saman tasoista kuin tavallisella luokalla?
mennä erityisluokalle, saa vähän pöpin/erikoisen leiman loppuiäkseen eikä pääse opiskelemaan kuitenkaan.
tunnen nuoren, joka kävi koko peruskoulun autismiluokalla ja on nyt normaalissa lukiossa
ei kannata mennä erityisluokalle, saa vähän pöpin/erikoisen leiman loppuiäkseen eikä pääse opiskelemaan kuitenkaan.
tavallisessa luokassa?
Joillain erityisluokilla ei edes voi opiskella normaalia oppimäärää. TOisilla taas voi. Näistä, joissa muodollisesti voi opiskella normaalin oppimäärän, osassa se on oikeasti normaali ja joskus ylikin - ja toisissa taas ei.
Minulla on ollut valitettava tilaisuus tutustua lapseni kautta yhteen tämmäiseen jälkimmäiseen tapaukseen-. oman lapsen oli paperien mukaan tarkoitus opiskella normaali oppimäärä, mutta kun vähän seurasi, mitä siellä oikeasti tehtiin ja vertasi sitä yleiseen opetussuunnitelmaan, ne eivät olleet lähelläkään toisiaan. Opettajakin totesi varovasti, että jos on lukiosuunnitelmia, kannattaisi vaihtaa koulua. EN kyllä oikeasti ymmärräkään, miten esim englannista olisi siellä voinut suorittaa normaalin oppimäärän, kun toisilla ryhmässä oli niin pahoja oppimisvaikeuksia että esim. pariharjoituksista (oleellisia suulliselle kielitaidolle) ei tulut mitään. Pahinta, mitä olisi voinut tapahtua, olisi ollut saada hyviä numeroita tuolta luokalta ja mennä sitten lukioon kuvitellen, että ne heijastavat todellisuutta. Olisi tullut aika kova isku naamalle siinä vaiheessa.
Mutta hyviäkin erityisluokkkia on kuulemma olemassa. Jossain.
Ihan sama oppimäärä ja vaatimukset.
Poika kävi yläkoulun noin, oli niin kiusattu, ja selviää helposti nyt lukiossa.
ja muissa "tärkeissä aineissa" , mutta ei kuitenkaan tarvi olla koko aikaa siellä isossa luokassa, koska se olisi lapselle liian rankkaa.
Joillain erityisluokilla ei edes voi opiskella normaalia oppimäärää. TOisilla taas voi. Näistä, joissa muodollisesti voi opiskella normaalin oppimäärän, osassa se on oikeasti normaali ja joskus ylikin - ja toisissa taas ei.
Minulla on ollut valitettava tilaisuus tutustua lapseni kautta yhteen tämmäiseen jälkimmäiseen tapaukseen-. oman lapsen oli paperien mukaan tarkoitus opiskella normaali oppimäärä, mutta kun vähän seurasi, mitä siellä oikeasti tehtiin ja vertasi sitä yleiseen opetussuunnitelmaan, ne eivät olleet lähelläkään toisiaan. Opettajakin totesi varovasti, että jos on lukiosuunnitelmia, kannattaisi vaihtaa koulua. EN kyllä oikeasti ymmärräkään, miten esim englannista olisi siellä voinut suorittaa normaalin oppimäärän, kun toisilla ryhmässä oli niin pahoja oppimisvaikeuksia että esim. pariharjoituksista (oleellisia suulliselle kielitaidolle) ei tulut mitään. Pahinta, mitä olisi voinut tapahtua, olisi ollut saada hyviä numeroita tuolta luokalta ja mennä sitten lukioon kuvitellen, että ne heijastavat todellisuutta. Olisi tullut aika kova isku naamalle siinä vaiheessa.
Mutta hyviäkin erityisluokkkia on kuulemma olemassa. Jossain.
ainakin pojan luokalla on ihan sama, opetus menee lapsen tahdissa. Kirja vaihtuu seuraavaan kun edellinen on valmis. Kolmannelle luokalle menee ns. Normaaliluokkaan englannintunneille, on tosin kaksikielinen.
Meillä on ollut onnea, opettaja on hyvä ja poika viihtyy luokassa. Ei varmaan isossa luokassa jaksaisi keskittyä, on todella häiriöaltis.
mennä erityisluokalle, saa vähän pöpin/erikoisen leiman loppuiäkseen eikä pääse opiskelemaan kuitenkaan.
Meidän koulussa oli onneksi EVY jossa opiskelevista suurin osa meni lukioon.
ESYT olivat tarkkislaisia.
Oli myös kolmas E-luokka jossa oli mukautettu oppimäärä niille, jotka eivät pystyneet normaalioppimäärään. Eli vähän kuin apukoulu ennen.
toisille joutuu. Ne on sit pelkkiä varastoja, joissa lapsia varastoidaan posisa muiden tieltä. Surullisinta on se, että ihmiset ei tajua tätä ja niitäkin markkinoidaan "ihanina yksilöllisinä ympäristöinä". Yksi vaarallisimmista koodisanoista on tuo "jokaisen omaan tahtiin eteneminen". Tarkoittaa, että ketään ei kiinnosta, kun ne vuositavoitteet jää oikeasti saavuttamatta.
Esim monet asperger lapset ovat hyviä matikassa ja normaalitahti tylsistää
toisille joutuu. Ne on sit pelkkiä varastoja, joissa lapsia varastoidaan posisa muiden tieltä. Surullisinta on se, että ihmiset ei tajua tätä ja niitäkin markkinoidaan "ihanina yksilöllisinä ympäristöinä". Yksi vaarallisimmista koodisanoista on tuo "jokaisen omaan tahtiin eteneminen". Tarkoittaa, että ketään ei kiinnosta, kun ne vuositavoitteet jää oikeasti saavuttamatta.
Omaan tahtiin eteneminen voi tarkoittaa myös nopeampaa etenemistä. Esim monet asperger lapset ovat hyviä matikassa ja normaalitahti tylsistää
raahata perässään niitä, joille se on hidasta. Vaikka niitä erityisluokalla on vähemmän kuin tavisluokalla, heidän ongelmansa ovat sitten sitäkin syvempiä, joten opettajalla on käytännössä vähemmän aikaa sille joukon yhdelle "hyvälle". Nimimerkillä munkin poika on asperger, testatusti lahjakas matikassa ja karvaasti tämänkin kokenut.
joten opettajalle on ihan normaalia, että tekevät eri asioita.
Ja toisaalta lapsi onkin pystynyt imemään oppia nelosen matikasta, vaikka on vasta kolmosella
Omaan tahtiin eteneminen voi tarkoittaa myös nopeampaa etenemistä. Esim monet asperger lapset ovat hyviä matikassa ja normaalitahti tylsistää
raahata perässään niitä, joille se on hidasta. Vaikka niitä erityisluokalla on vähemmän kuin tavisluokalla, heidän ongelmansa ovat sitten sitäkin syvempiä, joten opettajalla on käytännössä vähemmän aikaa sille joukon yhdelle "hyvälle". Nimimerkillä munkin poika on asperger, testatusti lahjakas matikassa ja karvaasti tämänkin kokenut.
ja niiden tilalla äidinkieltä.
Riippuu myös mikä erityisluokka, jos vaikka kuurojen luokka, niin älyllisesti ei välttämättä mitään eroa.