Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisluokalla normaali oppimäärä?

Vierailija
31.05.2012 |

Voiko kuitenkaan verrata normaaliluokan normaaliin oppimäärään vai onko taso heikompi? Pärjääkö erityisluokalta tuleva yhtä hyvin jatkokoulutuksessa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niiden tilalla äidinkieltä.

Riippuu myös mikä erityisluokka, jos vaikka kuurojen luokka, niin älyllisesti ei välttämättä mitään eroa.

Vierailija
2/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa monimutkaiselta. Eihän se silloin ole ollenkaan saman tasoista kuin tavallisella luokalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä erityisluokalle, saa vähän pöpin/erikoisen leiman loppuiäkseen eikä pääse opiskelemaan kuitenkaan.

Vierailija
4/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen nuoren, joka kävi koko peruskoulun autismiluokalla ja on nyt normaalissa lukiossa

Vierailija
5/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata mennä erityisluokalle, saa vähän pöpin/erikoisen leiman loppuiäkseen eikä pääse opiskelemaan kuitenkaan.


tavallisessa luokassa?

Vierailija
6/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain erityisluokilla ei edes voi opiskella normaalia oppimäärää. TOisilla taas voi. Näistä, joissa muodollisesti voi opiskella normaalin oppimäärän, osassa se on oikeasti normaali ja joskus ylikin - ja toisissa taas ei.



Minulla on ollut valitettava tilaisuus tutustua lapseni kautta yhteen tämmäiseen jälkimmäiseen tapaukseen-. oman lapsen oli paperien mukaan tarkoitus opiskella normaali oppimäärä, mutta kun vähän seurasi, mitä siellä oikeasti tehtiin ja vertasi sitä yleiseen opetussuunnitelmaan, ne eivät olleet lähelläkään toisiaan. Opettajakin totesi varovasti, että jos on lukiosuunnitelmia, kannattaisi vaihtaa koulua. EN kyllä oikeasti ymmärräkään, miten esim englannista olisi siellä voinut suorittaa normaalin oppimäärän, kun toisilla ryhmässä oli niin pahoja oppimisvaikeuksia että esim. pariharjoituksista (oleellisia suulliselle kielitaidolle) ei tulut mitään. Pahinta, mitä olisi voinut tapahtua, olisi ollut saada hyviä numeroita tuolta luokalta ja mennä sitten lukioon kuvitellen, että ne heijastavat todellisuutta. Olisi tullut aika kova isku naamalle siinä vaiheessa.



Mutta hyviäkin erityisluokkkia on kuulemma olemassa. Jossain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama oppimäärä ja vaatimukset.

Poika kävi yläkoulun noin, oli niin kiusattu, ja selviää helposti nyt lukiossa.

Vierailija
8/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muissa "tärkeissä aineissa" , mutta ei kuitenkaan tarvi olla koko aikaa siellä isossa luokassa, koska se olisi lapselle liian rankkaa.

Joillain erityisluokilla ei edes voi opiskella normaalia oppimäärää. TOisilla taas voi. Näistä, joissa muodollisesti voi opiskella normaalin oppimäärän, osassa se on oikeasti normaali ja joskus ylikin - ja toisissa taas ei.

Minulla on ollut valitettava tilaisuus tutustua lapseni kautta yhteen tämmäiseen jälkimmäiseen tapaukseen-. oman lapsen oli paperien mukaan tarkoitus opiskella normaali oppimäärä, mutta kun vähän seurasi, mitä siellä oikeasti tehtiin ja vertasi sitä yleiseen opetussuunnitelmaan, ne eivät olleet lähelläkään toisiaan. Opettajakin totesi varovasti, että jos on lukiosuunnitelmia, kannattaisi vaihtaa koulua. EN kyllä oikeasti ymmärräkään, miten esim englannista olisi siellä voinut suorittaa normaalin oppimäärän, kun toisilla ryhmässä oli niin pahoja oppimisvaikeuksia että esim. pariharjoituksista (oleellisia suulliselle kielitaidolle) ei tulut mitään. Pahinta, mitä olisi voinut tapahtua, olisi ollut saada hyviä numeroita tuolta luokalta ja mennä sitten lukioon kuvitellen, että ne heijastavat todellisuutta. Olisi tullut aika kova isku naamalle siinä vaiheessa.

Mutta hyviäkin erityisluokkkia on kuulemma olemassa. Jossain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin pojan luokalla on ihan sama, opetus menee lapsen tahdissa. Kirja vaihtuu seuraavaan kun edellinen on valmis. Kolmannelle luokalle menee ns. Normaaliluokkaan englannintunneille, on tosin kaksikielinen.



Meillä on ollut onnea, opettaja on hyvä ja poika viihtyy luokassa. Ei varmaan isossa luokassa jaksaisi keskittyä, on todella häiriöaltis.

Vierailija
10/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä erityisluokalle, saa vähän pöpin/erikoisen leiman loppuiäkseen eikä pääse opiskelemaan kuitenkaan.

Meidän koulussa oli onneksi EVY jossa opiskelevista suurin osa meni lukioon.

ESYT olivat tarkkislaisia.

Oli myös kolmas E-luokka jossa oli mukautettu oppimäärä niille, jotka eivät pystyneet normaalioppimäärään. Eli vähän kuin apukoulu ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisille joutuu. Ne on sit pelkkiä varastoja, joissa lapsia varastoidaan posisa muiden tieltä. Surullisinta on se, että ihmiset ei tajua tätä ja niitäkin markkinoidaan "ihanina yksilöllisinä ympäristöinä". Yksi vaarallisimmista koodisanoista on tuo "jokaisen omaan tahtiin eteneminen". Tarkoittaa, että ketään ei kiinnosta, kun ne vuositavoitteet jää oikeasti saavuttamatta.

Vierailija
12/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim monet asperger lapset ovat hyviä matikassa ja normaalitahti tylsistää

toisille joutuu. Ne on sit pelkkiä varastoja, joissa lapsia varastoidaan posisa muiden tieltä. Surullisinta on se, että ihmiset ei tajua tätä ja niitäkin markkinoidaan "ihanina yksilöllisinä ympäristöinä". Yksi vaarallisimmista koodisanoista on tuo "jokaisen omaan tahtiin eteneminen". Tarkoittaa, että ketään ei kiinnosta, kun ne vuositavoitteet jää oikeasti saavuttamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan tahtiin eteneminen voi tarkoittaa myös nopeampaa etenemistä. Esim monet asperger lapset ovat hyviä matikassa ja normaalitahti tylsistää

raahata perässään niitä, joille se on hidasta. Vaikka niitä erityisluokalla on vähemmän kuin tavisluokalla, heidän ongelmansa ovat sitten sitäkin syvempiä, joten opettajalla on käytännössä vähemmän aikaa sille joukon yhdelle "hyvälle". Nimimerkillä munkin poika on asperger, testatusti lahjakas matikassa ja karvaasti tämänkin kokenut.

Vierailija
14/14 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten opettajalle on ihan normaalia, että tekevät eri asioita.

Ja toisaalta lapsi onkin pystynyt imemään oppia nelosen matikasta, vaikka on vasta kolmosella

Omaan tahtiin eteneminen voi tarkoittaa myös nopeampaa etenemistä. Esim monet asperger lapset ovat hyviä matikassa ja normaalitahti tylsistää

raahata perässään niitä, joille se on hidasta. Vaikka niitä erityisluokalla on vähemmän kuin tavisluokalla, heidän ongelmansa ovat sitten sitäkin syvempiä, joten opettajalla on käytännössä vähemmän aikaa sille joukon yhdelle "hyvälle". Nimimerkillä munkin poika on asperger, testatusti lahjakas matikassa ja karvaasti tämänkin kokenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan