AV-palstallekin sopivaa pohdintaa
Jos koko maailma pyörii vain verkossa ja se kaikki niin sanotusti vähempiarvoinen, arkinen puhuminen jää pois, niin miten pahalta tämä maailma mahtaakaan vaikuttaa? Ja kun seinät puristaa ympärillä, ainoa puhe, jonka löytää, on verkkokeskusteluja. Jotka eivät mielestäni ole kovinkaan kummoinen korvike oikeille ihmisille. Verkossa olevat keskustelut voivat olla hyviä, mutta pääosa keskustelusta on tasoa, joka ainakin itselleni saa päänsäryn. Lisäksi on kovin ikävää, että jopa huonoinkin, perustelematon verkkokeskustelu alkaa paistamaan läpi tosielämään. Ihankuin jossain Arnold Scwharzszerereneggerin leffassa, jossa elokuvalipulla pääsi valkokankaan läpi. Nyt siinä on vaan käymässä niin, että internetin sonta alkaa valua ruudun läpi tosimaailmaan ja aiheuttaa valuessaan vaikka mitä.
Internetin keskustelupalstat ja chatit ovat mielestäni aika julmia paikkoja. Heikkoutta rokotetaan säälittä. Vaikka meidän oikeasti pitäisi olla sen verran isoja miehiä ja naisia jo, että emme sorsi ja pilkkaa heikompiamme, niin emme kykene hillitsemään itseämme silloin, kun on huono päivä ja näemme, että jollain menee vielä huonommin. Ilmiö on mielestäni inhottava ja hyvin yleinen.
Mielikuvana minulle tulee mieleen, että ampuu häkissä olevia linnunpoikia konekiväärillä ja nauraa ampuessaan. Inhottava pilkka on juuri samanlaista, kuin em. mielikuvassa. Ammutaan suorasuuntauksella heikompia ja nauretaan heidän heikkoudelleen. Vieläpä joukolla pilkataan ja poljetaan maan rakoon. Välillä ei tee mieli lainkaan katsoa kommentointeja liittyen johonkin ikävään tapahtumaan, koska se keskustelu on yleisillä palstoilla niin ala-arvoista ja törkeää."
Kommentit (16)
kaikkineen. Lisäksi jaksan aina vain ihmetellä verkkokeskustelun väheksyntää. Ensinnäkin kaikki tänne tehty tkeskustelu on kirjoittamista, joka jo lähtökohtaisesti on kehittävää. Sen myös näkee keskustelujen tasossa, joka on korkea. Ajatelkaa sitä kaunokirjallisena dialogina. En itse näe mitään eroa laadussa suhteessa painettuun, kirjoista löytyvään dialogiin.
Hyvässä tekstissä on sävyjä, myös niitä karkeita ja täällä av:lla on sävyjä laidasta laitaan, kaikki lajissaan hyviä. Tympeimpiä ovat tämän ketjun kaltaiset hurskastelut, jolla pyritään opettamaan aikuisia ihmisiä johonkin "oikeaan" ajatteluun.
Itse olen oppinut todella paljon seuratessani av:n keskusteluja, myös silloin kuin olen eri mieltä tai ärtynyt. Enemmän täällä oppii elämästä kuin monissa tosielämän sosiaalisissa tilanteissa, joissa ei juurikaan uskalleta kertoa todellisia ajatuksia.
Vain todella keskinkertaisella älykkyydellä siunatut ihmiset eivät näe sen pintatason taakse, joka av:n karkeimmissakin keskusteluissa on. Kuten sanottu, jaksan aina äimistellä sitä.
muitakin kokemuksia kuin oma subjektiivinen kokemuksesi.
Mutta tästähän täällä jo mainittiinkin. Tuollaisen ajattelun mukaan vastuu omista sanomisista ei ole itsellä, vaan kuulija/lukija on niin keskinkertainen ettei vaan ymmärrä ettei hänelle osoitettu loukkaava viesti ole oikeasti loukkaava.
En tiedä mitä hyötyä on älykkyydestä jos sillä ei tee muuta kuin potee ylemmyydentunnetta.
kaikkineen. Lisäksi jaksan aina vain ihmetellä verkkokeskustelun väheksyntää. Ensinnäkin kaikki tänne tehty tkeskustelu on kirjoittamista, joka jo lähtökohtaisesti on kehittävää. Sen myös näkee keskustelujen tasossa, joka on korkea. Ajatelkaa sitä kaunokirjallisena dialogina. En itse näe mitään eroa laadussa suhteessa painettuun, kirjoista löytyvään dialogiin.
Hyvässä tekstissä on sävyjä, myös niitä karkeita ja täällä av:lla on sävyjä laidasta laitaan, kaikki lajissaan hyviä. Tympeimpiä ovat tämän ketjun kaltaiset hurskastelut, jolla pyritään opettamaan aikuisia ihmisiä johonkin "oikeaan" ajatteluun.
Itse olen oppinut todella paljon seuratessani av:n keskusteluja, myös silloin kuin olen eri mieltä tai ärtynyt. Enemmän täällä oppii elämästä kuin monissa tosielämän sosiaalisissa tilanteissa, joissa ei juurikaan uskalleta kertoa todellisia ajatuksia.
Vain todella keskinkertaisella älykkyydellä siunatut ihmiset eivät näe sen pintatason taakse, joka av:n karkeimmissakin keskusteluissa on. Kuten sanottu, jaksan aina äimistellä sitä.
Kyllä aikuisella ihmisellä pitäisi olla sen verran ymmärrystä, että näitä tämän palstan kommentteja ei kannata todellakaan ottaa kirjaimellisesti. Täällä kärjistetään sanomisia, provoillaan, ollaan sarkastisia jne. Tosikon ja itseensä ottavan kannattaa siirtyä muualle keskustelemaan. Joko ihan elävään elämään tuttujensa kanssa, tai sitten muille, rekisteröitymistä vaativille palstoille.
Itse tykkään av:stä juuri tämän hiukan anarkistisen, hymistelemättömän tyylin vuoksi. Jos jonain päivänä huomaan, että alan ottaa näitä asioita hieman liian tosissani, lupaan sulkea tietokoneen tai ainakin häipyä palstalta.
Kyllä aikuisella ihmisellä pitäisi olla sen verran ymmärrystä, että näitä tämän palstan kommentteja ei kannata todellakaan ottaa kirjaimellisesti. Täällä kärjistetään sanomisia, provoillaan, ollaan sarkastisia jne. Tosikon ja itseensä ottavan kannattaa siirtyä muualle keskustelemaan. Joko ihan elävään elämään tuttujensa kanssa, tai sitten muille, rekisteröitymistä vaativille palstoille.
Itse tykkään av:stä juuri tämän hiukan anarkistisen, hymistelemättömän tyylin vuoksi. Jos jonain päivänä huomaan, että alan ottaa näitä asioita hieman liian tosissani, lupaan sulkea tietokoneen tai ainakin häipyä palstalta.
Ihmisille saa puhua mitä lystää, niiden vika jos ottavat tosissaan.
Kyllä omista sanomisistaan täytyy ottaa vastuu.
Minäkin kirjoittelen nimenomaan tänne sen hymistelemättömän tyylin takia. Mutta kyllä syletyttää ne jotka käyvät raadollisimmin potkimaan henkilökohtaisista asioistaan avautuvia. Ja ne ketjut joiden tarkoitus ei ole muu kuin lyödä lyötyä, tyyliin "Masentuneet ovat laiskoja".
Tällaisesta kiusaamismentaliteetista lienee ollut kyse aloitusviestinkin hieman naiivisti kirjoitetussa tekstissä. Siinä oli silti vinha perä.
Ehkä vähän naiivi, parikymppisen kirjoitus varmaan, mutta jokaisen pitäisi kyllä miettiä, miten mollaa toista, vaikka vain netissä. Jotkut ketjut täällä ovat kieltämättä aivan hirveitä, potkitaan kunnolla kärsivää päähän, säälimättä. Vaikka suuressa osassa onkin sarkasmia ja provoa vahvasti mukana, osa on todella ilkeää tekstiä.
Välillä oksettaa, kun lukee tätäkin palstaa. Uskomatonta julmuutta ja outoa tiettyjen mittareiden palvomista.
Tuskin täällä montaakaan ihmistä kiinnostaa muiden ongelmat ja syrjäytymiset, heitetään kivillä jo valmiiksi kiusattua vaan.
Harvakseltaan käyn katsomassa, olisiko täällä jotain järkevää keskustelua, joihin voisi ottaa kantaa. Onneksi täällä ei ole pakko edes käydä ja kone on helppo sammuttaa, kun päänsärky alkaa =)
Ehkä täällä monet ovat hyvin epävarmoja itsestään, jolloin toisten pilkkaaminen pönkittää omaa epävarmaa egoa. Hyvin varmana kirjoitetaan sellaisista asioista, joista ei itsellä ole kuitenkaan kokemusta. Tahaton lapsettomuus on hyvä esimerkki, seurannut välillä ihan uskomattomia keskusteluketjuja tuosta aiheesta, mielenkiinnosta, koska läheiseni kärsii asiasta suunnattomasti ja olen yrittänyt olla hänelle tukena. Uskomatonta, miten ihmiset kenellä ei ole kokemusta lapsettomuuden tuskasta, voi sanoa, että "iha oikein, jos ei lasta tule, kun ei vaan ole tullakseen, ei ole tarkoitettu tulevaksi, niin onhan se merkki siitä että, että ihmisessä on jotain vikaa, eikä hän ole sopiva vanhemmaksi..."
No, tuo oli vaan ensimmäisenä mieleeni tullut esimerkki. Suomalaiset taitavat olla niin heikon itsetunnon omaavia ja äärettömän katellista kansaa, jotta jostakin se alkaa pursua ulos kuten näiden keskustelupalstojen kautta.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Toivottavasti opimme vielä kunnioittamaan toisiamme ja käyttäytymään ystävällisesti ja hyväntahtoisesti niin tosielämässä kuin verkossakin. Tai lapsemme oppivat aikanaan.
Tämä kirjoitus ei ole siis omani, unohtui lainausmerkki alusta, se on toki lopussa.
Mutta aivan totta mielestäni, joka sana. Siirsin sen tänne, jotta edes jotkut voisivat ajatella käytöstänsä netissä(kin).
Useille tännekin kirjoittavilla ei ole oma itsetunto, oma elämä ei ole hallussa tai sitten todellisuus on karannut käsistä.
Ylennetään itseä, haukutaan muita huonommiksi, lyödään lyötyä jne.
Kehutaan omia saavutuksia, samalla piikitellen toisia heikkouksistaan.
V*tun sairasta, suoraan sanoen.
että tämän, hyvän kirjoituksen lukeneista kiusaajista edes muutama ajattelisi käytöstään ja toimintaansa. En ihmettelisi, että huonossa tilassa oleva ihminen olisi tehnyt itsemurhan saatuaan vielä netissä, esimerkiksi av-palstalla, lisää kuraa niskaansa :(
puheenaihe.
Valloillaan on sellainen ajattelu ettei omista puhumisista tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta. Jos toinen itsensä tappaa nettikirjoittelun takia niin sehän on ihan liian heikko paska, ei ole minun asia.
Oikeasti netissä kirjoittelee _paljon_ syrjäytyneitä tai syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä. Toisilla tilanne on se että keskustelupalstat ovat ainoa ihmiskontakti.
Eikä kyse ole mistään heikoista epäonnistujista vaan jokaiselle olisi voinut sattua huonot kortit elämässä, jonka vuoksi ongelmat kasautuvat. Huonoja kausia myös kokee jokainen.
Puhun nyt kokemuksesta. Itselläni on ollut todella vaikeat ajat, oikeastaan aina, ja kaikki on viime vuosina vain kärjistynyt. Kävin jokin aika sitten todella syvällä. Sieltä pohjamudista löytyi sellainen paikka jossa yksi töykeä sanominen meinasi olla se kuuluisa pisara. Kameli paran selkä ei tällä kertaa katkennut, mutta ei yksi sanominen ollut sen viikkojen mustuuden ja itsensä vihaamisen arvoinen.
Jos minun leveillä hartioillani voidaan olla pisteessä jossa yksikin sanominen on liikaa, voin vain kuvitella mitä minua malttamattomampi siellä mustuudessa tekisi. Monikaan ei varmaan sellaista kestäisi.
Mutta tietenkään sillä ei ole sanojalle mitään merkitystä, hän sai piikkinsä ja unohtaa sanomansa taas hetkessä.
Muista ihmisistä pitää kantaa vastuuta. Tämä maailma ei ole ketään yhtä ihmistä varten.
että av ja vastaavat ovat VAIN verkkoelämää...
koulukiusaaminenkin on vain eritasoista dialogia? Mieluiten sitä tulisi harrastaa netissä niin pääsee kehittymään samalla kun kirjoittelee toista lyttyyn.
Äimistellä saa täälläkin.
Mielestäni nykymaailmassa, jos koskaan, tarvitaan kauniita sanoja ja naiiviuuta.
Ei toisten mollaaminen vuorovaikutteisessa keskustelussa, tai toisen kysymysten tai ongelmien vähättely netissä ole mitään kirjamaista dialogia, vaan monella todellista. Jos SINÄ koet asian toisin, ei se tarkoita, että toisessa tilanteessa oleva kokisi samoin.