Ostaisitko 5 vuotiaalle Braz-nuken, jos hän toivoo??Eikö ne ole 2000-luvun barbeja?
Tuttuni vastustaa niitä, ja sanoo että johonkin pitää raja vetää, eli ei ikinä brazejä hänen tytöilleen 6 ja 5 vuotta.
Kommentit (32)
jopa kalliimpia kuin Barbiet. Oma 5v on silti aivan hullaantunut ja hänellä onkin kaksi Bratz-nukkea, sai viime jouluna ensimmäisensä ja oli aivan haltioissaan. Nyt toivelistalla on Bratz oheistavaraa mm. pussilakanasetti ja pyyheliina, jotka hänelle onkin hankittu. Hirvittävän hintaisia olivat nekin, vaikka olin ajatellut, että koko Bratz-buumi olisi jo ohi!?!? Ilmeisesti ei...
Mun tyttö on 4,5-vuotias, eikä barbie-leikit kiinnosta. Leikkii vauvanukeilla ja saikin sellaisen uuden. En aio ostaa bratzeja vaikka pyytäisikin. Mutta tämä varmaan osasyy... lapseni siirrettiin päiväkodissa pienten ryhmään. Varmaan siis osittain siksi, ettei bratzit kiinnosta, leikkii mieluummin duploilla, tekee palapeliä ja leikkii poneilla/vauvanukeilla.
Itse leikin nukeilla 13-vuotiaaksi asti. Ihan hyvin sitä kuitenkin ehti vielä tehdä nuorten juttuja, käydä diskossa jne.
Omalle tytölle ostin vasta sitten, kun hän oli niistä useamman kerran pitkän ajan kuluessa puhunut - en halunnut ostaa jotain muotijuttua, joka jää kaappiin pölyttymään. Nyt niitä on muistaakseni 4 kpl ja niillä leikitään kovasti.
Barbihan on oikein " ihannenaisen irvikuva" mutta en muista lapsena barbilla leikkiessä ajatelleeni, että pitäisi itse näyttää samalta vaan olin iloinen, että sain leikkiä kauniilla nukella - tuskin lapset ajattelevat bratzejäkään miksikään roolimalleiksi elleivät vanhemmat ja muut tahot tuollaisia ajatuksia heidän päähänsä syötä...
ei lapsesta huoraa tule, jos se leikkii lyhythameisella nukella :D
barbeilla on muuten myös tosi lyhyitä hameita.
Mun tyttöni (6v) sanoi että barbiet näyttää oikeilta ihmisiltä, mut bratzit on ihan vaan nukkeja koska niillä on NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN VALTAVAN ISO PÄÄ ja kamalan pieni vartalo :) . Ja hänellä on 4 tyttöä, 1poika ja vauvabratz. Samat leikit on niilläkin kuin barbeilla ja mysceneillä.
Nuorimmainen on vasta 3v, mutta ei leiki millään muulla kuin isosiskon bratzeillä, joten nyt pukki tuo oman bratzin.
Itseasiassa tyttö ei ole toivonut etes muuta kuin omaa bratz-nukkea. Ja kyllä ne nukkeleikit aina on samanlaisia onpa kyseessä bratz tai barbi tai baby born.
Meillä ei enää oikein ole innostunut leikkimään vauvanukella ja nyt olen huomannut että 2v kuopuskin leikkii niillä bratzeillä. Nuorempi tyttö yleensä kiskoo kengät pois ja leikkii niillä jalattomana mikä näyttää hassulta.
Kun kuuntelee isomman tytön leikkimistä kavereidensa kanssa, niin ne bratzit ovat ihan samanlaisia pikkutyttöjä kuin leikkijät, kiukuttelevat eskariin menemisestä ja pahasta ruuasta. :) Yhden kaverin luona tyttö on nähnyt sen elokuvan mutta sitä en ostaisi kyllä meille.
Tyttö täytti juuri 4 ja haluaa joululahjaksi oman tietokoneen... En tosin osta sitäkään, koska meillä on 3, silloin tällöin jopa 4 konetta, joten niitä riittää.
En halua tukea suurten yritysten järjettömiä ja turhia muoviviritelmiä saati yritystä taloudellisesti. Ei tule meille moisia.
Oman pojan lahjatoiveiden kanssa olen enemmän pulassa, niihin kun kuuluvat taisteluhahmot jne.
Itse vedän rajan pyssyihin, oikeastaan kaikki muut lelut ok. Ei siitä nyt haittaa ole jos lapsuuden toiveista jotkut toteutuvat. Kyllä se aikuisuus sieltä joskus lyö kasvoille. Luulen, että enemmän haittaa on siitä, jos lapsi ei saa ikinä sitä mitä toivoo.
Jos lapsi sillä haluaa leikkiä... Ei lapsi ajattele että se on jotenkin seksistinen. Lapselle se on puhtaasti kiva leikkikalu ilman hölmöjä sivuajatuksia...
Vauvanukkejakin on, mutta ne eivät kelpaa. Bratzit nukkuu vaunuissa. Eihän niille tietenkään vaippoja vaihdeta, eikä muitakaan vauvojen juttuja tehdä!
Vierailija:
Kuule, jos olet yhtään lastenpsykologisiin leikkitutkimuksiin perehtynyt, niin sun pitäisi tietää, että lapset käyttävät tuollaisia leluja hyvin luovasti. Aivan riippumatta siitä, miltä nuket näyttävät, niillä leikitään seikkailuleikkejä, kotia jnejnejne, joita lapset joka tapauksessa leikkivät. Eli Bratzeilla, barbeilla ja legonukeilla leikitään siinä missä muillakin.
Bratzit eivät sitä paitsi ole lapsia ja lapsikin sen tietää. Bratzit ovat " isoja tyttöjä" tai aikuisia ja sellaisessa roolissa ne ovat myös leikeissä. Eivät siis lapsia, joita lapset itse kopioisivat.
Paljon huolestuneempi " ammattikasvattajan" kannattaa olla kaikesta muusta mediamaailmasta, joka esiintyy lapsen silmissä reaalitodellisuutena. Mainoksista, tv-ohjelmista, lehdistä, kauppojen näyteikkunoista. Nuken lapsikin ymmärtää satuolennoksi, mutta ei välttämättä lehtimainoksessa vähäpukeisena keikistelevää naista.