Työpaikan haku pitkän hoitovapaan jälkeen
Onko muilla kokemuksia vaikeudesta saada työpaikka pitkän hoitovapaan jälkeen? Itse olen lähettänyt n. 50 hakemusta (joista 1 on poikinut haastattelun). Olen muutama vuosi sitten valmistunut tradenomi ja aikasemmalta koulutukseltani olen markkinointimerkonomi. Minulla on lisäksi n. 10 vuoden työkokemus asiakaspalvelutyöstä lisäksi olen tehnyt sihteerin töitä.
Olen hakenut erilaisia sihteerin ja assistentin töitä, mutta tuloksetta!
Ilmeisesti koulutuksella ja työkokemuksella ei ole merkitystä, kun on ollut näinkin pitkään kotona. Onko kenelläkään kokemuksia?
Kommentit (10)
Itse palasin työelämään kolmen kotiäitivuoden jälkeen ja sain töitä kolmen viikon työnhaun jälkeen. Lähes jokaiseen hakemaani paikkaan kutsuttiin myös haastatteluun. Eli se pelkkä kotonaolo ei vaikuta, kannattaa tarkistaa omaa työnhakustrategiaa.
Ei ole apua ollut niistäkään (Manpower, Adecco, Poolia, Businesslike, Tip Top, Barona jne.).
Mutta kiitos kuitenkin kannustuksesta! Eiköhän se aurinko paista vielä risukasaankin...
Mä kun hain uutta työtä ekan lapsen jälkeen niin tosi monessa haastattelussa mulle sanottiin suoraan päin naamaa että " sä teet kohta kuitenkin toisen lapsen ja jäät äitiyslomalle, ei me tervita äitiyslomalaisia" . Arvaa vaan v***tuttiko! Sukupuolista sortamista, mutta eihän siinä tilanteessa mitään voi. Nyt tiedän ainakin mihin firmoihin ei kannata hakeutua (pääasiassa ne firmat missä noin mulle sanottiin oli suuria suomalaisia konserneja, joissa keski-ikä on varmaan 45-50 vuotta).
Joten vinkiksi: älä mainitse hakemuksessa lasten lukumäärää, jos sinulla on vain yksi. Älä mainosta lapsia haastattelussa. Ja voit ihan hyvin puhua itseäsi puoltavia asioita haastattelussa, vaikka ne eivät olisi totta (esim. Sanot, että teidän lapsiluku on täysi vaikka ei olisikaan. Sanot, että lapset menee perhepäivähoitajalle (=vähemmän sairastelua) ja isovanhemmat toimii varahoitajina niiden sairastuessa vaikka lapset tosiasiassa menisivät päiväkotiin ja isovanhemmat asuisivatkin toisella puolella Suomea. Ja sanot, että teidän lapset ei ole taipuvaisia sairasteluun. Jne) Raakaa taistelua tuo työpaikkajahti, ja pienten lasten äidit ovat valitettavasti vähän huonossa valossa työnantajan näkökulmasta.
Lapsia ei välttämättä kannata hirveästi mainostaa työhaastattelussa, mutta minä en lähtisi kauheasti muuttelemaan totuutta/valehtelemaan. Jos sitten työpaikan saat vääristeltyäsi totuttaa, millainen fiilis siitä työnantajalle jää, kun totuus paljastuu? Entä kuka meistä lapsiperheellisistä haluaisi edes sellaiseen työyhteisöön, jossa lasten olemassaolo koettaisiin vain heikkoutena?
Totta varmasti on, että työnhakua saattaa vaikeuttaa, jos on vasta yksi lapsi. Mutta ei se sentään täysin mahdotonta ole. Kyllähä minä itsekin töitä löysin, vaikka olin 2-vuotiaan yhden lapsen äitinä varmasti työantajan silmissä erittäin potentiaalinen toisen lapsen hankkija. Ja jos tosiaan olisi noin mustavalkoista (siis ettei työnantajat uskaltaisi rekrytoida yhden lapsen vanhempia) ei tässä maassa yksikään nuori nainen saisi töitä. Kyllähän ne lapsettomatkin nuoret naiset joskus ä-lomalle jäävät.
Itse olin 4 vuotta kotona lastenkanssa ja sen jälkeen aloin hakea töitä. Ja sainkin yllättävän nopeasti tosin vain sijaisuus mutta kuitenkin Hakemuksia tosin tu7li väsättyä varmaan 100,elle enmmänkin.Työkokemusta minulla oli aika vähän ja sekin pätkätöistä kerättyä. Mutta tietenkin ala vaikuttaa.Itse olen hoitoalalla ja se että olin omien lasten kanssa kotona katsottiin eduksi.
Muttei kannata heittää toivoaan,kyllä se työpaika osuu kohdalleen kun ahkerasti etsii..
Minulla on 2 tyttöä Vera 7v. ja Venla 2,5 v.
Kiitos kaikille teille kommenteista ja kannustuksesta. Se on tuntunut tosi hyvältä! Samaa ei voi kyllä sanoa seuraavista kommenteista, joita sain asian tiimoilta suomi24 sivuilta (en kyllä kirjottele sinne enää koskaan!):
" Mitäs läksit työttömäksi. Niin ja mitäs opiskelit ammattiin jossa riittää työttömiä vaika lampaat söisi.
Kyseisillä ...nomipapereilla ei nykyään tee yhtään mitään. Niillä voit huoletta pyyhkiä p***ttä sillä töitä ei heru" .
Nimim. aina työtön
" joten olet työtön. 2,5v työttömänä, ei sellasta kukaan palkkaa. olet vieraantunut työnteosta, sinun pitää opetella uudestaan tekemään työtä. ei kukaan halua töihin mitäänä opetettavaksi vaan tehokkaan työntekijän joka heti osaa kaiken. jos sinun lisäksesi on 30 hakijaa joista 29 ei ole viimeiset 2,5v ollut työtön, totta kai niistä otetaan joku, sinä olet viimeinen vaihtoehto. sama asia myös vaikka hakijoita olisi 1 sinun lisäksi. joutaisit eläkkeelle heidän puolesta. ehkä sinulla on suhteita joilla saisit töitä? muuten työnsaantisi ei ole realistista. paitsi ehkä voit päästä työkkärin kautta harjoittelijaksi ilman palkkaa, peruspäivärahalla. näin ne asiat nyt vaan on, hyväksyt tai et" .
Nimim. työnantaja
työkokemukseksi.
tansku74:
Onko muilla kokemuksia vaikeudesta saada työpaikka pitkän hoitovapaan jälkeen? Itse olen lähettänyt n. 50 hakemusta (joista 1 on poikinut haastattelun). Olen muutama vuosi sitten valmistunut tradenomi ja aikasemmalta koulutukseltani olen markkinointimerkonomi. Minulla on lisäksi n. 10 vuoden työkokemus asiakaspalvelutyöstä lisäksi olen tehnyt sihteerin töitä.
helppoa ei ole, mutta kaikki on mahdollista! Tärkeää on ensinnäkin se, että osaat markkinoida omaa osaamistasi oikein. Ja toinen tärkeä asia on se, että yrität löytää ns. piilotyöpaikkoja (seuraa lehtiä, selaile nettisivuja). Suurin osa ihmisistä työllistyy jonkun muun kun suoran työpaikkailmoittelun kautta. Mieti myös verkostoasi; tuttavia, aikaisempia työnantajia?
Mitkä olisivat mielestäsi kiinnostavia yrityksiä olla työssä? Soittele rohkeasti yrityksiin ja laita avoimia hakemuksia, samalla saat arvokasta tietoa, kokemusta ja rohkeutta. Opit paljon siitä, mitä taitoja sinulla on ja mitä taitoja mahdollisesti puuttuu. Kaikki lähtee siitä, että mietit, millaisia tehtäviä haluat tehdä ja missä yrityksissä näitä tehtäviä voisi olla tarjolla.
Itse työllistyin avoimen työnhaun kautta aluksi lyhyeen työsuhteeseen ja nyt etsin toiveekkaana uutta työpaikkaa. Minulla on takana useita pätkiä hoitovapaalla lasten kanssa. Minä uskon edelleen, että on paljon sellaisia työyhteisöjä, joissa äitiys ei ole vain negatiivinen asia. Kotiäitinä oppii paljon sellaisia taitoja, joista on hyötyä lähes jokaisessa työtehtävässä.
Olen soitellut moniin yrityksiin ja pääsääntöisesti vastaanotto on ollut positiivinen. Suosittelen, mutta kannattaa huolellisesti tutustua yritykseen ja siellä mahdollisiin työpaikkoihin / työtehtäviin.
Lisäksi työvoimapoliittista koulutusta on tarjolla monenlaista ja oppisopimuskin voi olla yksi vaihtoehto saada taas jalkansa työelämään.
Onnea meille kaikille työnhakuun;)
vaan siitä, että työttämiä työnhakijoita on niin paljon ja kilpailu avoimista työpaikoista veristä. Yhtä työpaikaa saattaa hakea jopa 300 hakijaa (pk-seudulla)!! Minä hain itse vuosi sitten töitä (oltuani kaksi vuotta hoitovapaalla). Työkokemusta noin 10 vuotta takana, tradenomin koulutus (+ aiemmin suoritettu yo-merkonomin tutkinto). Lähetin hakemuksia useita kymmeniä, joista vain kolme poiki haastattelun. Lopulta hakeuduin työmarkkinoille toimialapalvelun kautta, olin heidän listoilla nelisen kuukautta, jonka jälkeen minut vakinaistettiin.
Älä lannistu! Kokeile muitakin keinoja, esim. juuri noita toimialapalvelu-yrityksiä!