Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puheterapeutille on niin pitkät jonot?

Vierailija
30.05.2012 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puheterapiaa tarvitsevia, vähän puheterapeutteja?

Vierailija
2/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet tulokkaat sukurutsamaista eivät opi puhumaan ja kirjaimissa on opettelemista:

http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/2010/08/the-individual-social-ri…

Joten ongelmia tulee jatkossa olemaan siellä täällä ja kehitysvammaisten määrä räjähtää käsiin kuten on käynyt esim UK:ssa. Suomen luku muuten tuossa on 0,3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat pitkillä jonoilla? Me pääsimme puheterapeutille kahden viikon kuluttua ekasta yhteydenotosta. Olisi saanut ajan jo viikon päähän, mutta meidän vanhempien työesteiden takia ei onnistunut.

Vierailija
4/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ole hakijoita.

Vierailija
5/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat pitkillä jonoilla? Me pääsimme puheterapeutille kahden viikon kuluttua ekasta yhteydenotosta. Olisi saanut ajan jo viikon päähän, mutta meidän vanhempien työesteiden takia ei onnistunut.

Me oltiin jonossa puoli vuotta, kunnes soitin ja kysyin, mikä on tilanne. Oltiin siinä vaiheessa jonotuslistalla sijalla 14. Poika oli 3,5v.

Vierailija
6/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne sukurutsan tuotokset tulee kyllä Lapin ja Kainuun syrjäkylistä.

Vierailija
7/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne sukurutsan tuotokset tulee kyllä Lapin ja Kainuun syrjäkylistä.

sijalla 14 jonotuslistalla. Asumme n 100 000 asukkaan kaupungissa Etelä-Suomessa. Mieheni ja minä emme ole myöskään sukua keskenämme. Pojallamme silti puheenviivästymä. Friikki mikä friikki.

Vierailija
8/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä onkin riittävästi, joissain kunnissa ei yhtään.

Me käytiin 3 vuotta puheterapiassa toisessa kaupungissa 100km päässä.

Vierailija
9/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia lapsia jotka eivät sitä puheterapiaa tarvitse.

2½-vuotias, muutamia sanoja osaava, normaali lapsi ei tarvitse mitäänn erityis apua. Pitäisivät ne terapeutit sellaisille jotka sitä apua tarvitsevat ihan oikeasti.

Vierailija
10/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun molemmat lapset kävivät puheterapiassa. Toinen ärrän takia. Poika oppi sen sitten 6-vuotiaana.

Huippu oli toinen poika, joka lähetettiin sinne ällän takia. Kaikki ymmärsivät puhetta hyvin, vaikka ällä vääntyikin lieväksi v:ksi.

Poika ei oppinut ällää sinä aikana. Lopetin itse terapian, koska se vei niin paljon aikaa eikä antanut mitään. Hän Sanoi jälkikäteen, että hänelle oli neuvottu väärin, missä kielen pitää olla.

Vierailija
11/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia lapsia jotka eivät sitä puheterapiaa tarvitse.

2½-vuotias, muutamia sanoja osaava, normaali lapsi ei tarvitse mitäänn erityis apua. Pitäisivät ne terapeutit sellaisille jotka sitä apua tarvitsevat ihan oikeasti.

meilläkään ei todettu tarvetta puheterapialle. Itse olin sitä mieltä alusta asti, samaten neuvolan terveydenhoitaja, mutta päiväkodista jankkasivat asiasta, joten käytiin tutkimuksissa. No, jatkossa ei kannata minulle valitella kunnan resursseista yhtään mitään...

4

Vierailija
12/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun pitäisi saada vammaiselle lapselle Kelan maksamaa kuntouttavaa terapiaa, niin esim Porissa ei ole YHTÄÄN terapeuttia. Ihan kade olen, kun jossin Helsingissä erityiskoulussa saattaa olla 8 puheterapeuttia, siis yhdessä koulussa! Ja meillä ei ole koko kaupungissa.

Vierailija
13/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomarkussa ja Kankaanpäässä on ja Ulvilassa.

Kelan sivuilla on kuntoutus kohdassa haku palvelun tuottajista. Lapsi menee Kelan kustantamana taksilla puheterapiaan, maksatte vain omavastuuosuuden.

Vierailija
14/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on jakautunut epätasaisesti, eikä moni vuosia opiskelupaikkakunnallaan opiskellut ole enää valmis muuttamaan kauemmas. Puheterapeuttien kokonaismäärä on muutenkin vain noin 1/3 siitä mitä Suomen kokoisessa maassa tarvittaisiin.

Toinen syy on varmasti ammatin vaativuus. Kollegojen apu on monesti tarpeen, mutta pienillä paikkakunnilla voi olla ainoastaan yksi puheterapeutin toimi/virka. Se käy helposti liian raskaaksi.

Myös palkat laahaavat jäljessä.

Vierailija
15/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraava aika viikon päähän

Vierailija
16/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomarkussa ja Kankaanpäässä on ja Ulvilassa. Kelan sivuilla on kuntoutus kohdassa haku palvelun tuottajista. Lapsi menee Kelan kustantamana taksilla puheterapiaan, maksatte vain omavastuuosuuden.

Näille terapeuteille on mahdoton päästä, koska heillä on pitkät jonot, eivätkä ota edes jonoon. (juu olen soittaut kaikki läpi, myös raumalaiset ja kaikki Satakunnan alueen terapeutit). Joten käymme Tampereella kuten moni muukin porilainen. Kaikille ei vaan ole mahdollista käydä noin pitkän matkan takana.

Vierailija
17/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat lähetteet eivät ainakaan täällä Pirkanmaalla ole oman kokemukseni mukaan syynä jonoihin. Sen sijaan kunnissa ei joko ole terapeutteja tai niitä on liian vähän suhteessa asukaslukuun. Lisäksi jonoihin on erityisesti syynä kaksi seikkaa:

1) Koulutettavien määrä ei vastaa valtakunnallista tarvetta

2) Puheterapeutit (niinkuin useimmat muutkin korkeakoulutetut) jäävät koulutuspaikkakunnilleen töihin.

Tämän vuoksi onkin älytöntä, että Tampereelta puheterapeuttien koulutus on siirtymässä Helsinkiin, jossa on muuhun Suomeen verrattuna hyvä puheterapiatilanne.

t. puheterapeutti

Vierailija
18/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te taksilla menette...

matka kestää 1h20min per suunta ja terapia 45min. Tarkoittaa, että olen puoli päivää töistä pois kerran viikossa. Ei vammaista lasta laiteta ilman saattajaa taksin kyytiin, eikä taksikuski toimi saattajana, pue ja riisu, käytä vessassa jne.

Vierailija
19/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsellasi puhetulkki mukana? tai

henkilökohtainen avustaja...

tai siis mahdollisuus jos et itse pääsisi mukaan..

Vierailija
20/20 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsellasi puhetulkki mukana? tai henkilökohtainen avustaja... tai siis mahdollisuus jos et itse pääsisi mukaan..

mutta koska terapeutin kanssa vaihdetaan muutama sananen myös tykkään olla itse mukana ja lisäksi lapseni on melko haastava pitkillä automatkoilla ja minä osaan hanskata tilanteen parhaiten. Terapiasta ei ole mitään hyötyä, jos lapsi menee sinne kiukkuavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan