Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään kellä kohonneet maksa-arvot alkuraskaudessa??

30.05.2012 |

Siis, kävin tänään lääkärineuvolassa ja kerroin ohimennen kämmenten kutiamisesta (viikon aikana noin 4kertaa tullut kohtaus)ja sain ajan samalle päivälle labraan.. viikkoja vasta 15+1.

Iltapäivällä lääkäri soitti ja kertoi maksa-arvojen olevan koholla, sappi-arvojen vastausta ei vielä ole. Onko kellään vastaavanlaista ollut? raskaushepatoosihan ilmenee vasta viimeisellä kolmanneksella, siksi olen ihmeissäni tästä. Arvoja seurataan ja ylävatsa ultrataan ensi viikolla. Epäolläänköhän nyt sitten sappikiviä vaikkei mulla mitään oireita ole ollutkaan. Ylimääräinen huoli nyt sitten tähän väliin.:(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei esikoisen kohdalla tommosia arvoja noin alkuraskaudessa otettu, mutta itselläni oli selittämättömiä ylävatsakipuja, jotka todennäköisesti johtuivat kohdun painamisesta sappeen, viimeiset kivut olivat hyvin sappikipujen kaltaisia, vaikka semmoisia ei minulla ole ennen ollut, mutta oireet mätsäsivät. Ja maksa-arvot olivat rv 39+2 niin koholla, että 39+3 synnytyskäynnistettiin. Tai no synnytys kännistettiin kutinoiden ja ylävatsakipujen takia, mutta kutinat johtuivat maksa-arvoista ja ylävatsakivut todennäköisesti sapesta, mutta sitä ei keritty koskaan tutkimaan, kun esikoinen syntyi "liian nopeasti".

Itse kävin sairaalassa päivystyksessä silloin esikoisen kohdalla niistä maha kivuista rv19+3, mutta sairaalassa itselleni iski kamala migreeni niin ketään ei sen jälkeen enää kiinnostanut se minkä takia tulin sinne, koska se vatsakipu meni ohitse litalginilla.

Nyt odotan pikku kakkosta rv 20+2 ja maksa-arvoja aletaan seuraamaan 32+ joka toinen viikko, kun arvot koholla ekassa raskaudessa ja ilmeisesti meillä on niihin maksa-arvojen kohoamiseen sukurasitetta. Ja siinä ei väliä kutisiko vai ei niitä seurataan ilmeisesti koko loppu raskaus.

Tämä ei sinänsä vastannut kysymykseesi mitenkään, mutta jos yhtään lohduttaa niin et ole ainoa jota kutittaa (itseäni on kutittanut mahaa, käsiä ja tosi harvoin välillä jalkopohjia jo nyt) ja mitä sappeen tulee niin uskoisin, että siellä ei välttämättä mitään ole, mutta kipuja voi ilmetä ihan kohdun painamisesta siihen ilmeisestikkin. En toki varma ole, en ole lääkäri tai kätilö, mutta tämmöinen mutu tuntuma itselläni on, koska semmoiset maha kivut hävisi välittömästi kun lapsi syntyi ja pysyi poissa niin kauan, kunnes raskauduin uudestaan..

Sinua varmasti huolettaa tommonen tieto, mutta ole onnellinen, että sitä aletaan seuraamaan ja tutkitaan sinut on otettu tosissaan eikä jätetty ihmettelemään sitä kutinaa! Itsekin silloin esikoista odottaessa neuvolassa siitä kerroin, mutta minulle vain todettiin, että ei kuulosta vakavalta!

Sori tilitin suuresta omaa kokemusta, mutta tsemppiä sinulle nyt ja loppu raskauteen toivottavasti menee hyvin loppuun asti!

S rv 20+2

Vierailija
2/5 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen kyllä tyytyväinen että neuvolassa heti puututtiin asiaan.. lääkäri totesi vain että todella harvinaista että maksa-arvot olisivat koholla näin alkuraskaudesta mutta voidaanhan ne kertaalleen katsoa. Onneksi sain heti vastauksenkin, vaikka en kyllä osannut olla asiasta kovin huolissaan! nyt kyllä huolettaa kovastikin, varmasti siihen asti kunnes jotain selviää. Lääkärikin sanoi soittaessaan vastauksista että syy tälle täytyy löytyä.. kyseli luontaistuotteiden ja panadolin käytöstä, ne nostavat maksa-arvoja kuulemma. Päänsärkyyn olen jonkin verran syönyt panadolia ja sen joudunkin jättämään nyt kokonaan, että nähdään lähteekö arvot laskemaan. Luontaistuotteita en ole koskaan käyttänyt. Nyt ei auta kun odotella et pääseen siihen ylävatsaultraan ja peukuttaa et kaikki olis turhaa huolta. Masukin sydän äänet kuuluivat hienosto päivällä joten kyllä siellä voimissaan ollaan. Kiitos tsempeistä ja mukavaa odotusta sinnekin! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä oo minäkään kuullut, että alkuraskaudessa maksa-arvot kohollaan olisi... Mutta kyllä tämä naisen keho on niin ihmeellinen, että tässähän voi tapahtua ihan mitä vaan. Mutta hyvähän se vain on, että tutkivat ja tarkkailevat, kyllä ne varmasti jossakin kohtaa laskee ja voi loppu raskaudesta nousta uudestaan, mutta eiköhän myös laskekin. Kyllä ne aika tarkkoja on vauvan hyvin voinnista, jos nuo arvot kohollaan liikaakin.

Mutta toivottavasti pian alat tuntemaan vauvan liikkeitä päivittäin niin se helpottaa huolta ja jos liikkeitä ei tunnu etkä pysty kotona sydänääniä kuuntelemaan niin onneksi neuvolassa ne kuuntelevat ne, kun soittaa ja pyytää sitä. Ainakin täällä päin!

Ja sitten kun asia ratkeaa niin minusta olisi mukavaa kuulla, missä syy oli mahdollisesti, että käyhän sitten tänne tuntojasi purkamassa! :)

S rv 20+3

4/5 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli kutinaa viikolla 18 ja maksa-arvot oli ihan katossa (jotain 800 pahimmillaan) ja sappiarvotkin lähellä 100. Mullakin ultrattiin ylävatsa, mutta ei sappikiviä löytynyt. Sain lääkityksen (adursal), joka auttoi kutinaan ja arvotkin laski. sain myös ataraxia (allergialääke kai) kutinaan, sekin auttoi. Jonkinlainen raskaushepatoosi siis mullakin oli ja olivat kyllä vähän ihmeissään, kun niin aikaisin on alkanut.

Hyvin kuitenkin sujui, terve vauva syntyi. Nyt jännään tämän toisen raskauden kanssa, että tuleeko samanlaista vaivaa... suurin vaiva taisi olla se, että piti käydä jatkuvasti verikokeissa ja ultrassa, mutta oli se ihan hauskaakin nähdä vauvaa ja todeta että siellä se sätkyttelee iloisesti.

Vierailija
5/5 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noniin, nyt mennään jo viikolla 37+3. Alkuraskaudessa ei syytä kohonneisiin maksa-arvoihin löytynyt ja ne lähtikin laskuun ihan itsestään.. ylävatsa ultrassa kaikki oli keväällä normaalisti.. kutina alkoi 31 viikolla uudestaan, entistä pahempana ja lukematkin oli korkeammat. Äitipolille lähetettiin ja päätettiin aloittaa adursal lääkitys.. se tehosi, kutina lakkasi ja lukematkin normalisoitui. Raskautta ei päästetä loppuun asti, vaan ens viikolla (rv38) käynnistys. Jännittää :) onneksi tilanne oli jo edennyt niin hyväksi et kohdunsuu 3cm auki ja kanavakin yli puoleen lyhentynyt.. lääkäri meinas et helpolla käynnistyy kun jotain on jo tapahtunut. Ihana saada pieni jo pian kainaloon. :) jonkin verran supistelee päivittäin, toivoisin niin että synnytys lähtisi käyntiin omien supistusten voimin, ne kun on mulla ainakin aivan eri lempeitä. (kokemus käynnistyksestä ja normaali synnytyksestä) pitäkää peukkuja et kaikki menis hyvin!