Itseommellut vaatteet vrs. kaupasta ostetut vaatteet
Ompeletteko itse vaatteitanne? Tuleeko edullisemmaksi? Mitä muita hyötyjä?
Kiinnostaisi alkaa opettelemaan ompelemista, varsinkin kun pidän värikkäimmistä vaatteista kuin ihan perusbeige-harmaa-musta-suomalaisesta-pukeutumisesta. Toisaalta sitten, vaatteita saa tosi edullisesti kaupastakin, maksaako tuo vaivan?
Kommentit (30)
ai saat kivempia vanhoista pöytäliinoista ja lakanoista väsäten... ihanaa.
En tiedä säästänkö siinä yhtään, kun tulee tehtyä niin paljon vaatteita, mutta ainakin minulla on aina sopivan kokoiset ja juuri sen väriset vaatteet kuin haluan. Eurokankaastakin saa edullisesti kankaita. En ole koskaan käyttänyt vanhoja kankaita, vaikka minulla ei mitään niitä vastaan olekaan. Eurokankaasta on saanut viime aikoina muotitalojen kankaita. Tytölläni on aidosta Burberryn kankaasta liivimekko ja minulla hame. Enpä usko, että kukaan katsoo nokan varttansa pitkin meidän vaatteita.
Ne istuvat paremmin ja saa uniikkia.
Trikoo-ja muut arkivaatteet ostan, tulee niin halvemmaksi. Vauvan vaatteita ompelen omista yöpuvuista tai trikoopaidoista joissa on jossain joku reikä tms. mutta muuten kangas kunnossa ja kiva printti.
Ompelijan koulutus on, joten jakkupuvut esim eivät todellakaan ole halvannäköisiä lumppuja!
oon niin kade! Mulla on kaapit täynnä ihania kankaita, mutta en saa mitään aikaiseksi. Ottobren lehdet on täynnä ihanuuksia, mutta taito loppuu kesken. Laitoin viestiä kansalaisopistoon, mutta tuskin ne täällä mitään kurssia järjestää. Usein lastenvaatteden kankaat on niin huonoja, että menevät rikki, ennenkun lapsi kasvaa "niistä ulos". Siksi suosin ompelemista.
säästää, välillä ei. Enemmän teen kyllä harrastamisen ilosta kuin säästämisen takia, vaikka juhlavaatteiden kohdalla säästöä tulee reilusti. Ja tietysti sen takia, että saan minulle istuvia, persoonallisia vaatteita joita ei ole muilla.
Jonkun verran teen myös sukulaisille ja tuttaville vaatteita, sisustusompelua yms. mutta harvakseltaan kuitenkin. Eikä ne tekeleet ole tainneet ihan kamalia olla, kun usein on sitten muut ihmiset sukulaisilta ja tuttavilta kyselleet että "mistä ostit, minäkin haluaisin tuollaisen".
Tässä voisikin nyt kesäksi ommella jotain kivaa, kankaita onkin jo kaapillinen valmiina odottamassa.
oon niin kade! Mulla on kaapit täynnä ihania kankaita, mutta en saa mitään aikaiseksi. Ottobren lehdet on täynnä ihanuuksia, mutta taito loppuu kesken. Laitoin viestiä kansalaisopistoon, mutta tuskin ne täällä mitään kurssia järjestää. Usein lastenvaatteden kankaat on niin huonoja, että menevät rikki, ennenkun lapsi kasvaa "niistä ulos". Siksi suosin ompelemista.
on opistojen lehtisissä vaateompelukurssejakin.
T.26
[quote author="Vierailija" time="30.05.2012 klo 13:46"]
löytyisi netistä ilmaisia kaavoja aikuisille, vai löytyykö?
[/quote]
Kannattaa mielestäni ostaa aluksi yksi kunnon kaava jossa ohjeet suomenkieliset.
Harvoin käy niin hyvä mäsis että yhdestä kaavalehdestä saa monta itselle sopivaa, kun sellaisen löytää voi käyttää monta kertaa.
Itse tehdyt vaatteet ovat melkein istuvampia kuin ostetut ja on mahdollisuus korjata ennen lopullista valmistumista.
En ole laskenut ennenkuin nyt menoja näin tarkasti erotellen,
väitän ettei tällä rahalla saa enää valmisvaatetta:
Pitkät housut Moda 31,80 e , villasekoite
Kaksi paitaa Still 15,75 e , puuvillapalakangas
Pyjama http://aijaa.com/liaKmS
Kiitos tiedosta!