Minkä ikäisenä jouduitte ekan kerran juurihoitoon?
Jos juurihoidetaan jo ennen kolmekymppisiä, onko viisikymppisenä enää hampaita laisinkaan?
Nimimerkki "kauhuissaan"
Kommentit (27)
Taisinpa olla 15-vuotias. Ennen 20 ikävuotta oli jo useampi hammas juurihoidettu. Hampaani ovat vialliset, takahampaat olivat jo puhjetessaan mätiä. Nyt 36-vuotiaana on useita paikattuja hampaita ja yksi aukko takana.
43v
(Ei reikiä, ei paikkoja, koko ikänä, vielä.)
Pari vuotta sitten se hammas sitten jouduttiin lopullisesti poistamaan, nyt on tilalla implantti.
Onhan noita juurihoidettuja hampaita muitakin, mutta siis tuota implanttia lukuunottamatta on mulla kyllä omat hampaat suussa.
On ollut yksi juurihoito yläasteella, kun vanha paikka oli porattu huonosti (mätää oli jäänyt muhimaan hampaaseen), mutta sen jälkeen ei ole tarkastuksissa reikiä juurikaan ollut.
ei myöskään ainuttakaan reikää tms. hampaissa.. Eikä myöskään miehelläni tai lapsillamme.
Mulla ikää 31v, miehellä 33v ja lapsilla 6v ja 1v3kk.
Mulla oli mikrohalkeama takahampaan muovipaikassa, sellainen ihan minimaalinen, täysin näkymätön halkeama joka teki vuosikausia tuhojaan salakavalasti paikan alla.
Kun paikka sitten alkoi vihdoin omia aikojaan murtua ja hammas ympärillä lohjeta, ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tehdä juurihoito. Olin 34-v. Muuten hampaani on olleet aina hyvät, ei montakaan paikkaa, ei edes hammaskiveä muodostu.
Eli 32v olin kun hoidot aloitettiin helmikuussa, huhtikuun lopussa vika kerta ja olin täyttänyt 33v.
Olen ollut elämäni ainoassa - ja toivottavasti viimeisessä! - juurihoidossa. Muuten mulla on hammaslääkärinikin mukaan oikein hyvät hampaat, paikkoja suussa on yhteensä kaksi.
Kaaduin pahasti ja toinen etuhammas meni sököksi. Nyt olen 21v ja taidan poistattaa kohta koko hampaan. Hoidoista huolimatta hampaan juuri on kai osittain kuollut ja siksi hammas on asteen tummempi kuin muut hampaat. Vähän heiluukin ja joskus juureen vihloo/sattuu. Parempi olis ottaa pois ja laittaa nätti leego tilalle :) Hymyilen kuitenkin todella paljon ja hymyni on melko suuri ja kauniskin vaikka itse sanonkin :)
Just tuli telkkarista ohjelmaa hammaslääkäreitten hinnoista ja sekä mies että minä pohdittiin ääneen, mitä se juurihoito tarkoittaa, kun ei ole hajuakaan. Minä 39 v. ja mies 43. (Ja noin 10-vuotiaaksi olin muuten tooosi laiska pesemään hampaita, ihan hävettää näin jälkikäteen. Pari reikää on paikattu kersana, mutta sen jälkeen kun aloin huolehtia suuhygieniasta vähän normaalimmin, ei reikiäkään enää ole tullut. Vissiin hyvät geenit sattuneet.)
Kaaduin pahasti ja toinen etuhammas meni sököksi. Nyt olen 21v ja taidan poistattaa kohta koko hampaan. Hoidoista huolimatta hampaan juuri on kai osittain kuollut ja siksi hammas on asteen tummempi kuin muut hampaat. Vähän heiluukin ja joskus juureen vihloo/sattuu. Parempi olis ottaa pois ja laittaa nätti leego tilalle :) Hymyilen kuitenkin todella paljon ja hymyni on melko suuri ja kauniskin vaikka itse sanonkin :)
Kukaan ei korvaa sitä, että juurihoidetut etuhampaat ovat tummempia kuin muut hampaat. Jos olisi rahaa, ottaisin laminaatit.
ei myöskään ainuttakaan reikää tms. hampaissa.. Eikä myöskään miehelläni tai lapsillamme.
Mulla ikää 31v, miehellä 33v ja lapsilla 6v ja 1v3kk.
Kun tullaan vastaamaan "ei ole ikinä ollut, eikä kenelläkään muulla meidän perheessä kun on niin helvetin hyvät hampaat ja hyvät geenit." Kysyiköhän ap onko ihmisillä ollut reikää hampaassa vai ei, vai olisiko kysymys sittenkin ollut siitä, että minkä ikäisenä juurihoito on tehty? Kysymys on siis osoitettu heille, kenelle on se juurihoito tehty, get it? Kuka hyötyy sun vastauksesta, että teillä ei ole reikiä? Kiinnostaa aivan helvetisti!
se hammashan kuolee, kun juurihoito tehdään. Siihen kai se tummuminenkin liittyy.
Mulla on juurihoidettu kai 3 tai 4 hammasta, oliskohan eka ollut jotain 27-vuotiaana.
Ja aina ollut huonot hampaat.
Mulla tehtiin eka juurihoito 11-vuotiaana:(
Minulle tehtiin 43-vuotiaana. Kysymyksessä oli hammas, joka murtui virheellisen purennan aiheuttaman rasituksen takia. Kun olin lapsi, oikomishoitoja tehtiin vain todella vaikeisiin purentavirheisiin.
Nyt 11 vuotta myöhemmin juurihoidettu hammas on edelleen paikallaan eikä ole aiheuttanut ongelmia.
13-vuotiaana. Olen nyt 56-vuotias, ja 28 omaa hammasta suussa (viisaudenhampaat on poistettu).
En älynnyt lapsena hoitaa hampaita, kun luulin, että kaikilla aikuisilla kuitenkin on tekohampaat, kuten vanhemmillani kummallakin. Reikiintyihän ne sitten. Nyt myöhemmin harmittaa. Tuo juurihoito sattui ihan kamalasti, mutta se hyöty siitä oli että hampaiden harjaus alkoi kiinnostaa ihan uudella tavalla. Ja sen jälkeen ei uusia reikiä paljon ole tullut.
Eka ja toistaiseksi ainoa 10v. Sekä yks viisaudenhammas revitty.. Ikää 38
Lapsena mulla oli huonot ja reikiintyvät hampaat, jotka vielä kaupan päälle mureni. Eka juurihoito tehtiin parikymppisenä. Nyt olen 31 vuotta ja tilanne on rauhoittunut (hoidan myös hampaita hyvin) ja viimeksi tarkastuksessa oli yksi alkava reikä. Eli tilanne voi parantua.
Olen saanut lapsena sen kariesbakteerin ja lisäksi hammasluusto on huonoa. Helppo niiden on huudella, jotka harjaamattakin selviää ilman reikiä. Tietysti huolellisella hoidolla voi vaikuttaa tilanteeseen paljon. :)
voivoi, mulla tais olla siinä 12v. Kun ala-asteen ammattitaidottomat hammaslääkärit jättivät paikan alle reikää ja siellä kasvoi vuosia..samoin kävi kahdelle muulle reijälle myöhemmin.