Mistä lyhytoppi talon oikeaoppisesta rakenteesta kun omaa ostamassa?
Ollaan taloostoksilla ja kaivattaisiin jotain perusmateriaalia talon rakenteesta. Että mitä kannattaisi ostovaiheessa tarkistaa, katto, yläpohjan tuuletukset ym. Oon sen verran tarkka että haluisin itekin tietää että missä mennään.
Onko mitään yleistajuista opusta josta ilmenis miten voi itse selvittää edes alkeellisella tasolla miten kunnossa rakenteet on. Liian paljon saa kuulla hometaloista ja uusistakin jossa "kaikki" on pielessä. En ite edes tiedä mikä kaikki voi olla pielessä...
Kommentit (4)
Lähtökohtaisesti kannattaa muistaa, että esimerkiksi 50-60 vuotta on pitkä aika puutalolle ja fakta on, että vaurioita on syntynyt. Paljonko? Sitä voi yrittää kartoittaa. Olen monesti miettinyt, että täällä meidän kaupungissa ainakin ylihintaisimpia on vanhat talot. Tuossa on myynnissä 240 000 Euroa rintamiestalo remonttikunnossa. Remonttiin menee hurjat rahat, tilat on edelleen matalat, eristeet mitä on ja tilat epäkäytännölliset. Sitten myynnissä on "hurjan" kallis uusi kivitalo 420 000 Euroa. Todellisuudessa sen kivitalon hinta on ihan paikallaan ja se rintsikka romanttisuudestaan huolimatta ylihintainen. Rintamamiestalon täydellinen uusiminen maksaa kepeästi 150 000 Euroa ja siltikään se ei ole uusi ja tarpeeksi tilava. Ongelma on vaan siinä, että tuossa halvemmassa hintaluokassa on enemmän ostajia ja suurimmalla osalla ei rahat riitä. Siksi nuo halvemmat talot on paljon ylihintaisempia.
Ei olla mitään hirveän vanhaa ostamassa. Korkeintaan ehkä 80-luvulta, joku 90-00-luku voisi olla hyvä vuosikerta? Tuntuu että niissä ihan uusissa vasta virheitä onkin...
Riippuu siitä minkä ikäistä taloa ajattelet. Rakennustavat ja rakenteiden tyypilliset ongelmat eroaa eri vuosikymmenten taloissa ja näitä käsitellään eri kirjoissa.