Millinen on singelipyörä?
Kommentit (4)
Eli tää on mun arvaus tälle termille
http://en.wikipedia.org/wiki/Single-speed_bicycle
terv. pyöräilyfanaatikko
Mä sanoisin, että kyseess on niin sanottu sinkula, jossa on siis yksi vaihde, kuten mummopyörissä tai Jopossa, mutta samalla myös ns. vapaaratas, eli polkimet pyörii myös taaksepäin (vauhdissa voi polkea taaksepäin). tarvitaan siis käsijarru.
Eroaa niin sanotusta fiksistä siinä, fiksissä ei ole vapaaratasta, vaan kiinteä välitys. polkimilla ei voi vapaasti polkea taaksepäin. Sen sijana fiksillä voi konkreettisesti ajaa taaksepäin, koska kun polkee taaksepäin, pyörä pakittaa. vrt. lasten kolmipyöräiset. Tämä toimii myös jarruna, eli käsijarrua ei periaatteessa tarvita, mutta toki niihinkin voi käsijarrun laittaa.
t. pyöräharrastajan vaimo
Arvasinhan, että täältä saa vastauksen tähänkin ongelmaan.
On se vaan mukava välillä "tietää" näitä asioita, vaikka teini pitää ihan tyhmänä...
Tänään juuri kerroin hänelle, että sitten kun sinulla on lapsia olet maailman paras ja tiedät kaiken niin kauan suunnilleen, kun lapsi on 1-5-vuotias. Kun lapsi on päälle 10-vuotias alat tyhmistyä ja nopeaa vauhtia. Pian olet mitä tyhmin ja älyttömin jne.
Sellainen se on luonnonlaki.
15-vuotias puhuu, muttei suostu kertomaan lisää. Kiusoittelee vaan, kun minä en tiedä.