APUA! Voiko jotenkin jäjittää mistä tietokoneelta viestit tulee?
siis ei ole kyse rikoksesta? eli jos cättää FB.ssä voiko selvittää mistä ne viestit tulee, onko kyseessä feikkiprofiili?
Kommentit (16)
Mitä tarkoitat feikkiprofiililla? Kyllähän sinne periaatteessa kuka vaan voi rekkautua värällä nimellä mutta miten ajattelit selvittää että kuka hlö oikeasti on? Et mitenkään.
Voi olla vaikka jonkun kirjaston tms. tietokone.
voiko sen siis tehdä itse?
ap
koska se on vain numerosarja, ikäänkuin koneen osoite.
Kyllähän ip:n perusteella pystyy selvittämään maan mistä viestit tulevat, ja jollakin tarkkuudella paikkakunnankin.
Henkilöä tai tarkkaa osoitetta et saa selville. Se on mahdollista ainoastaan rikostutkinnassa.
koskaan ei voi tietää, kenen kanssa on tekemisissä. joten terve puhumattomuus joistakin asioista on täysin paikallaan. silloin ei tartte miettiä, kuka siellä oikeasti pitää yllä profiilia. sama pätee sosiaaliseen elämään muutenkin. tämä on mun filosofia. olen joskus pahasti tällä loukannutkin, kun olen tarkoittanut viestin feikkihenkilölle ja sitten onkin ollut oikea. näitä sekaannuksia sattuu.
Kyllähän ip:n perusteella pystyy selvittämään maan mistä viestit tulevat, ja jollakin tarkkuudella paikkakunnankin. Henkilöä tai tarkkaa osoitetta et saa selville. Se on mahdollista ainoastaan rikostutkinnassa.
ap
maata ja paikkakuntaa, koska on olemassa myös vaihtuvia IP:tä ja privaatteja... Silloin IP on sen pisteen josta jaetaan käyttäjille nuo omat eli esim voisi olla jonkun yliopiston IP.
lähettäjästä, niin miksi tosi usein näkee lehtiartikkeleita ym. joissa sanotaan, että se on mahdollista suhteellisen pienellä vaivannäöllä?
Kysyn siksi, kun täällä oli yhteen aikaan niitä ihme aloituksia tyyliin "Martta kävi taas uimahallissa", "Tiina on kiinnostunut varkauksista" jne. Siis noi on keksittyjä esimerkkejä mutta vastaavia oli täällä. Mulle tuli inhottava olo, koska munkin etunimi oli yhdessä sellaisessa aloituksessa ja sattumaa tai ei, niin viestin sisältö viittasi yhteen ketjuun, jossa olin ollut keskustelemassa. Tuli fiilis, että tää tyyppi tosiaan selvitteli ihmisten henkilötietoja ja vihjaili tietävänsä ihmisten nimiä ja keskusteluja, joissa nää on olleet mukana. Olenko ihan skitso vai onko niin, että vaikka täällä anonyyminä keskustelee, niin haluatessaan on hyvinkin helppo selvittää keskustelijan henkilöllisyys? Ei mikään kovin miellyttävä ajatus.
lähettäjästä, niin miksi tosi usein näkee lehtiartikkeleita ym. joissa sanotaan, että se on mahdollista suhteellisen pienellä vaivannäöllä?
Kysyn siksi, kun täällä oli yhteen aikaan niitä ihme aloituksia tyyliin "Martta kävi taas uimahallissa", "Tiina on kiinnostunut varkauksista" jne. Siis noi on keksittyjä esimerkkejä mutta vastaavia oli täällä. Mulle tuli inhottava olo, koska munkin etunimi oli yhdessä sellaisessa aloituksessa ja sattumaa tai ei, niin viestin sisältö viittasi yhteen ketjuun, jossa olin ollut keskustelemassa. Tuli fiilis, että tää tyyppi tosiaan selvitteli ihmisten henkilötietoja ja vihjaili tietävänsä ihmisten nimiä ja keskusteluja, joissa nää on olleet mukana. Olenko ihan skitso vai onko niin, että vaikka täällä anonyyminä keskustelee, niin haluatessaan on hyvinkin helppo selvittää keskustelijan henkilöllisyys? Ei mikään kovin miellyttävä ajatus.
eli siis tohon av-asiaan? Olisi kiva jos joku vahvistaisi, että täällä voi turvallisesti luottaa siihen, että anonyymi keskustelija pysyy anonyymina
Kukaan toinen samanlainen keskustelija ei pysty selvittämään kenenkään henkilöllisyyttä.
Jos rikoksia tapahtuu (esim kunnianloukkaus, josta joku tekee rikosilmoituksen ) niin sen jälkeen rikospoliisi alkaa selvitellä historiaa operaattorin kanssa yhteistyössä. Kannattaa siis kirjoitella semmoisia, ettei ole vaarassa joutua poliisin kanssa tekemisiin.
Yleensä netissä ei pidä luottaa siihen, että henkilöllisyys pysyy täysin salassa. Ainakin jos käyttää nimimerkkiä, paljastuu vähitellen enemmän ja enemmän tietoa, kunnes lopulta joku tuttu tunnistaa.
MUTTA av:lla muutama skitso laittaa entisten ystäviensä tai tv-hahmojen (joiden kai luulee olevan ystäviään) nimiä otsikoihin. Ei siitä tarvitse huolestua.
nettihän on julkinen tai osin puolijulkinen.
kirjoittaa usein, ettei halua, että häntä tunnistetaan ja siksi kirjoittaa nimimerkillä.
Ei halua myöskään lapsen isästä antaa tietoa.
Mutta yhden kuvan alla hänellä oli tekstiä, jota muutamaan kommenttiin yhdistelemällä sai selville lapsen isän nimen ja sitä kautta tietoa isän suvusta.
Bloggaajan etunimi selviää eräästä itse blogiinsa laittamastaan linkistä ja sukunimi oli myös helppo selvittää.
Sitä kautta löytyi osto ja myynti-ilmoitus, josta selvisi jopa hänen puhelinnumeronsa.
En tosin noilla tiedoilla tee mitään, kunhan joskus aikani kuluksi googlettelin.
Tuossa vaan hyvä esimerkki siitä, että vaikka itse kuvittelisi suojaavansa itseään tiukasti, voi erinäisiä, keskenään yhdistettäviä faktoja lipsahdella.
Juuri niinkuin joku tuossa aiemmin kirjoitti, vinkkejä tulee lisää ja lopulta joku tunnistaa.
t: se joka kysyi palstan anonymiteettiasiaa
mutta en mä tiedä voiko feikkiprofiilia selvittää???