Minkä ikäinen voi ulkoiluttaa koiria?
Olen ihan ymmälläni.
Asun omakotialueella ja täällä lähes kaikki koulu-ikäiset lapset joutuvat viemään koiran ulos koulun jälkeen (jos koira on suht pieni).
Meillä on kaksi pientä kääpiövillakoiraa ja lasten homma on ollut ensimmäisestä luokasta lähtien viedä koira ulos heti kun saapuvat koulusta. Itse tulen 1-2 tuntia myöhemmin.
Nyt luin jostain että edes pientä koiraa ei saisi alle 15 vuotias ulkoiluttaa.
Meidän lapset on 12v ja 9v.
Kun nyt olen isommalle vaahdonnut vuosia että koira pitää viedä pissalle ja pienemmälle vuoden verran, niin nytko sanonkin että sori, äiti on ollut väärässä., ei tarvitse enäää viedä koiraa pissalle. Äiti hoitaa kun tulee töistä!
Mielipiteitä?
Kommentit (2)
Tästä on tapeltu lasten kanssa monta kertaa. Tunnen itseni nyt ihan kurjaksi äidiksi:(
Olen ollut siinä luulossa että kun kerran muidenkin täytyy niin meidänkin lasten. ja samalla ollut tyytyväinen kun ei ole tarvinnut töiden jälkeen koiria viedä ulos..
Taitaa olla itsemietiskelyn aika ja lapsille puhumisen aika.
Kiitos herätyksestä!
AP
Lapsen on osattava:
* hallita koira kaikissa tilanteissa (se ei saa rynnätä haistelemaan ketään, ihmistä tai lasta)
* lapsen on kyettävä puolustumaan koiraansa mahdollista hyökkääjää vastaan eli erottelemaan mahdolliset riitapukarit
* lapsen on tunnettava koiran elekieli hyvin (koiramaailma ei kokoa katso, jos pieni koira räksyy rotikalle joka nielaisee minin suupalana niin vika on sodanjulistajaräkyttäjän eikä nielaisijan)
* lapsella on oltava pelisilmää (kyettävä ennakoimaan tilanteita)
* osattava myös kunnioittaa koiraa (nähty monta tapausta jossa koiraa retuutetaan ja sillä mahtaillaan kavereille koiran hyvinvoinnin kustannuksella)
Omalla pihalla ihan sama kuka lenkittää - julkisilla paikoilla ei.