Jättäisitkö 5- ja 8-vuotiaat kahdestaan...
... kotipihalle leikkimään?
... 200 m päässä olevaan leikkipuistoon leikkimään, isommalla puhelin mukana ja matkalla ei autoteitä?
... kahdestaan kotiin äidin noin puolen tunnin kauppareissun/lenkin tms. ajaksi?
Kommentit (13)
Silloinkin voi ton ikäset lähteä ulos ilman lupaa, tai vaan se nuorempi kun isompi tekee jotain yksinään. Vaikka sanoisit että olkaa nätisti niin keksii jotain riitaa tai isompi pelaa kokoajan.
Pihalla ne saattaa lähteä sieltä puistosta ja päätyä jonnekin tielle. Tai ajautuu riitaan, tai toinen tippuu jostain.
Kotipihassa saattaa tapahtua joku onnettomuus tai sieltä lähdetään.
Silloinkin voi ton ikäset lähteä ulos ilman lupaa, tai vaan se nuorempi kun isompi tekee jotain yksinään. Vaikka sanoisit että olkaa nätisti niin keksii jotain riitaa tai isompi pelaa kokoajan.
Pihalla ne saattaa lähteä sieltä puistosta ja päätyä jonnekin tielle. Tai ajautuu riitaan, tai toinen tippuu jostain.
Kotipihassa saattaa tapahtua joku onnettomuus tai sieltä lähdetään.
Aika huonosti kasvatettuja lapsia jos tällainen uhka on todellinen. Omani ovat villejä, vilkkaita jne mutta uskovat puhetta ja ymmärtävät mikä on vaarallista ja tyhmää. Saisivat siis mennä noihin kaikkiin.
Ja? Omani ei ole villejä muttei 5- vuotias ole ulkona noin nuoren vastuulla. Aikuinen mukaan.
3
Ei isomman vastuulla. Isompi on turvana ja seurana, mutta vastuu on aina minun. Valintoja tehdään ja niiden kanssa eletään. Eikö niitä lapsia kuole kotonakin onnettomuuksissa?
Meillä isompi ulkoilut yksin/kaverin kanssa jo 5-vuotiaana, mutta en tiedä saako nuorempi tehdä samaa. Ainakin nyt vajaa 4-vuotiaan sääntöjen noudattaminen on toivotonta.
Ja? Omani ei ole villejä muttei 5- vuotias ole ulkona noin nuoren vastuulla. Aikuinen mukaan.
3
Minulla 10v ja 5v. ja noilla mennään.
Olin läsnä kun tapahtui mutta koskaan ei ole meillä lapset ole seikkailleet ulkona yksin alle kouluikäsenä.
Jos lapsillesi tapahtuu jotain kun et ole paikalla niin ei siinä olekaan muuta mahdollisuutta kuin elää sen valinnan kanssa. Mikä elämä se on isommalle jos pienempi kuolee kun on yksinään paikalla?
3
Olin läsnä kun tapahtui mutta koskaan ei ole meillä lapset ole seikkailleet ulkona yksin alle kouluikäsenä.
Jos lapsillesi tapahtuu jotain kun et ole paikalla niin ei siinä olekaan muuta mahdollisuutta kuin elää sen valinnan kanssa. Mikä elämä se on isommalle jos pienempi kuolee kun on yksinään paikalla?
3
niin todennäköisenä että sen takia kannattaa kieltää lapsia elämästä normaalia lapsen elämää?
Kun meiltä on lapsi kuollut niin on kuollut.
Onneksi se ei tapahtunut kun en ollut paikalla. Mikä on vaikeaa tajuta?
Jos 5- vuotiaasi kuolee niin se kuolee ja sitten sä olet ollut jossain muualla silloin.
5- vuotiaan paikka ei ole tuolla ulkona seikkailla yksin tai kaverin kanssa.
Normaalia lapsen elämää meillä lapset viettää eikä siihen kuulu liiallinen vastuu isommille lapsille.
3
5- vuotiaan paikka ei ole tuolla ulkona seikkailla yksin tai kaverin kanssa. Normaalia lapsen elämää meillä lapset viettää eikä siihen kuulu liiallinen vastuu isommille lapsille. 3
Samaa mieltä! Eikä minulta edes ole lapsi kuollut.
Kun meiltä on lapsi kuollut niin on kuollut.
Onneksi se ei tapahtunut kun en ollut paikalla. Mikä on vaikeaa tajuta?Jos 5- vuotiaasi kuolee niin se kuolee ja sitten sä olet ollut jossain muualla silloin.
5- vuotiaan paikka ei ole tuolla ulkona seikkailla yksin tai kaverin kanssa.
Normaalia lapsen elämää meillä lapset viettää eikä siihen kuulu liiallinen vastuu isommille lapsille.
3
elämä ole sulle jo opettanut, että se lapsi voi kuolla vaikka seisoisit vieressä? Eikös teidän tapauksessa ollut niin?
Mä annan lapsen elää sellaista elämää, mihin uskon hänen valmiuksiensa riittävän. Musta olisi outoa, jos 8 v ei saa mennä puistoon pienemmän sisaruksen kanssa, kun sen 8v:n pitää jo pärjätä koulun jälkeenkin itsekseen. Ja pienempi sisarus ei tosiaan ole isomman vastuulla, vaan omalla vastuullani, minä sen luvan sinne puistoon menemiseen antaisin tai olisin antamatta.
Mutta paljon riippuu lapsen luonteestakin. Meidän kaksi isompaa ovat tosi fiksuja ja rauhallisia, ja heidät voi oikein hyvillä mielin jättää keskenään ( 9 v ja 7v) Pienin 4v on tosi jääräpäinen ja impulsiivinen, joten hänen kanssaan menee huomattavasti pidempään, ennen kuin häntä uskaltaa jättää minnekään kenenkään kanssa saati yksin.
ja niin olen tehnytkin. Tosin puolta tuntia ei mennyt kauppareissulla vaan vähän vähemmän.
Isommalla puhelin vieressä. Mielellään jäivät piirrettyjä katsomaan ja samassa asennossa istua tapittivat kun tulin kotiin takaisin.
Juu, ja se vahvistaa vaan sitä ettei lapset ole pienenä keskenään!!
Olisi ollut kamalempaa kaikille jos olisi käynyt lapsille kahdestaan niin. Meillä oli lapset ihan täydessä paniikissa kun onnettomuus tuli.
Meillä esikoinen on fiksu ja rauhallinen mutta kun sisarus kuolee viereen niin se oli liikaa. Hänkin tarvitsi siinä apua ja ohjaamista.
Aikuisetkin voi lamaantua tosi tilanteessa.
3
Omani siis kun tunnen ja luotan. Aina voi sattua jotain mutta ei sitä tarvitse hysteerisesti kuitenkaan täysijärkisten lasten kohdalla pelätä.