painan 110kg ja olen raskaana! apua!
Olen aika paljonkin paniikissa. Olen mielettömän ylipainoinen, 110kg, ja juuri tein positiivisen raskaustestin. Miten ihmeessä voin edes tulla raskaaksi.. tämä on varmasti tosi haitallista vauvallekin!
Raskausaikana ei kai kannattaisi laihduttaa, mutta kai se koskee vaan normaalipainoisia. pakkohan tässä on laihduttaa.
onko joku muu yhtä lihava raskaana? miten sujuu? laihdutitko raskausaikana? nousiko paino? Mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä?!
Kommentit (20)
sun tarvii nyt tehdä todella tarkka suunnitelma, ettei pano nouse. Sun pitää kahlata läpi mitä syöt ja milloin ja miten :)
Ise en ollut noin painava kun tulin raskaaksi, mutta huomattavasti ylipainoinen kuitenkin. Alkuun paino putosi koska en pahoinvoinnin takia pystynyt syömään paljoa ja lopussa lapsi oli niin iso ettei vatsalaukkuun mahtunut ruokaa. Olen siit tosi lyhyt. Lapsi oli 4,5kg syntyessään.
Toivotaan että sulla on kiva terkka joka kannustaa sua.
olimme ehkä vähän pöhköjä miehen kanssa, mutta ajateltiin ettei näin ylipainoisena varmaan kovin helposti raskaudu.. olen 4 kiloa laihtunut ja piti jatkaa tätä, kunnes olen normaalipainoinen tai raskaudun. No, se tapahtuikin ekasta kierrosta ilman ehkäisyä, vaikkei edes mitenkään yritetty ajoittaa sopivasti..
Vauva on siis iloinen ja toivottu asia, mutta olen kauhuissani tästä painostani. miten edes kehtaan mennä neuvolaan..
ajateltiin jotenkin, että tuleva perheenlisäys motivoisi hyvin tässä painonpudotuksessa.. kai näin ylipainoisena voi raskausaikanakin maltillisesti laihduttaa? se on varmaan vaan vähän hankalampaa..
-ap
ei se laihduttaminen ole sen raskaamaa raskaana tai ei. Mutta mitään jättilaihdutustahan sä et voi raskaana yrittää... eli maltillista kyllä.
Kyllä se laihduttaminen lähtee sieltä korvienvälistä ja se on vaikeaa. Ei raskaus lisää ruokahalua.
on se sääli,että aikuisenihmisen pitää arastella painoaan ja pelätä terkkarin toruja! ei varmaan kauheasti kannusta laihtumaan tai mitään muutakaan. itselläni oli rasittava terkkari joka nalkutti,vaikka en edes kamalan ylipainoinen ollut. nyt olen,mutta onneksi ei tarvitse enää raskaaksi tullakkaan.
Painoni oli siinä 108kg paikkeilla kun aloin toista odottamaan ja 3-4kg on viime neuvolasta tullut.. Vaikka painoa on noin paljon peruskunto ja kaikki on ihan hyvät.. JAksan jumppailla ja pyöräillä monia kilometrejä ja vaikka mitä mutta jostain kumman syystä tota painoa on niin pirusti :D Mutta eniten harmittaa se kun ei pääse niin kovin nauttimaan vaavimahasta kun omat läskit tuntuu peittävän suurimman osan. Ekassa raskaudessa oli ihanana ihailla omaa mahaa kun kasvoi ja potkut näkyi mutta nyt on toista.. Ei auta kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa kunnon tsemppaus, ja onnea muillekkin samassa tilassa oleville
Olen aika paljonkin paniikissa. Olen mielettömän ylipainoinen, 110kg, ja juuri tein positiivisen raskaustestin. Miten ihmeessä voin edes tulla raskaaksi.. tämä on varmasti tosi haitallista vauvallekin!
Raskausaikana ei kai kannattaisi laihduttaa, mutta kai se koskee vaan normaalipainoisia. pakkohan tässä on laihduttaa.
onko joku muu yhtä lihava raskaana? miten sujuu? laihdutitko raskausaikana? nousiko paino? Mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä?!
Ota nyt ihan rauhallisesti. Älä ala laihduttamaan, mutta syö paljon kasviksia, kuitua yms. terveellistä ja hillitse herkkujen syömistä!
Olin itse 120 kg kun tulin raskaaksi. Synnyttämään mennessä painoin 145 kg koska minulle tuli raskausmyrkytys ja hirveä turvotus. Mutta lapsi oli terve ja synnytys meni hyvin. Lapsi oli normaalikokoinen, vajaat neljä kiloa. Minulla ei ollut raskausdiabetesta ja kaikki arvot olivat hyvät. Synnytin alateitse.
Ei syytä paniikkiin!
Raskausdiabetes sulle saattaa tulla, mutta tulee se monelle hoikallekin.
Tsemppiä!
Soita neuvolaan, neuvovat siellä. :) Syö perusterveellisesti, esimerkiksi raskausdiabeetikon ohjeilla (löytyy googlettamalla "raskausdiabetes ruokavalio"), se ei haittaa ketään. Lihavuus ei ole suora syy saada sokerivauva tai mitään sellaista.
Turha huoli pois, ja onnea raskauteen!
Kyllä me neuvolassa olemme nähneet muitakin hyvinkin ylipainoisia äitejä. Useimmilla raskaus menee ihan hyvin, vaikka sinulla onkin kohonnut tilastollinen riski moniin raskauskomplikaatioihin (raskausmyrkytys ja -diabetes nyt ainakin).
Ultraäänitutkimukset (ja dopplerilla sydänäänten kuuntelu) sekä s/f -mitan (kohdun koko) mittaaminen voi olla hankalaa kun rasvakerros on vatsan kohdalla paksu, mutta kyllä niistäkin selvitään ja ilmankin tulisi toimeen.
Raskaus ja pikkulapsiaika on monelle tosi hyvä motivaattori muuttaa elämäntapoja paljon terveellisempään suuntaan. Toivottavasti sinullekin näin. Tsemppiä, soita neuvolaan!
t. neuvolan terveydenhoitaja
täysin yllätys oli myös meillä kun oltiin vuosia "yritetty" ja jo luovuttu ajatuksesta.
Kun odotin ensimmäistä lastani nuorena, oli alkupaino 88kg ja yksi sokeriarvo oli koholla, niin käskettiin olla "dieetillä" eli syödä terveellisesti, välttää sokeria ym. lihottavaa. Paino nousi muutaman kilon, eli vain lapsen, istukan ja lapsiveden verran, synnytyksen jälkeen oli paino samassa 88kg.
Nyt kaksosraskauden aikana oli kyllä kroppa kovilla, ylipainon takia, ja olin jo 34v. Pahoinvointia oli koko ajan ensimmäiset kuukaudet, ja paino laski tasaisesti, lääkäri sanoi että kun vaan syön terveellisesti niin ei ole yhtään haitaksi jos paino putoaa kun sitä on niin reilusti. Lapset syntyivät keskosina, ja minulle annettiin leikkauksen yhteydessä paljon nestettä suoneen, kun nesteet lähti pois kehosta, kävin puntarilla ja olin laihtunut raskausaikana n. 15kg. (Tulivat kyllä vuodessa takaisin.) Tuntuu että kroppa ei ole kolmessa vuodessa vieläkään toipunut kunnolla, tai sitten on jotain muuta vikaa kun on kauhea uupumus, yritän laihduttaa kun tuntuu että ei jaksa tätä ylipainoa enää kantaa, kuitenkin 40v lähestyy uhkaavasti.
Sori tämä sekava sepustus, mutta idea on se että terveellisesti kun syö, että saa varmasti kaikki vitamiinit yms. ei ole mitään haittaa jos vähän laihtuu raskausaikana, sittenhän siitä on helppo jatkaa kunnon laihdutuskuurilla kun vauva on syntynyt, eikä tarvi edes sitäkään jos pystyy hyvin imettämään, laihtuu ihan itsestään.
Missään nimessä ei saa alkaa laihduttamaan, vaan siirtyy terveellisempään ruokavalioon. Kyllä ne neuvolassa sitten sanovat jos alkaa painoa tulla liikaa.
on se sääli,että aikuisenihmisen pitää arastella painoaan ja pelätä terkkarin toruja! ei varmaan kauheasti kannusta laihtumaan tai mitään muutakaan. itselläni oli rasittava terkkari joka nalkutti,vaikka en edes kamalan ylipainoinen ollut. nyt olen,mutta onneksi ei tarvitse enää raskaaksi tullakkaan.
onhan se niinkin.. pitäisi oppia olemaan tyytyväinen itseensä ja lakata häpeämästä. on se vaan vaikeaa silti. Toivottavasti terkkari olisi enemmän kannustava ja antaisi käytännön neuvoja, kun nalkuttava, rasittava "kyttääjä".
Noh, ehkä sitten ensi viikolla tai seuraavalla uskallan soittaa neuvolaan. Ei kai tässä nyt mitään kiirettä ole.. jos saisi vielä muutaman kilon painoa pudotettu ennen neuvolaan menoa..
-ap
ehkä sairaalaan sisälle.Paljon reipasta perusliikuntaa.
Viimeisin raskauteni oli 130 kiloisena ja 41 veenä ja hienosti meni =)
Eikö ole niin, että kuonat ja ympäristömyrkyt kerääntyvät juuri rasvakudokseen? Eli laihduttaessa kököt lähtevät liikkelle. Raskausaikana en siis laihduttaisi, ettei lapseni altistuisi myrkyille.
Tunnen ap monia kokoisiasi odottajia/äitejä. Hyvin heillä ovat raskaudet sujuneet :)
tuntuu jotenkin hassulta, kun lähipiirissä ja puolituttujen kanssa kun juttelee, että nykyisin ei oikein kukaan "anna" itselleen tulla raskauskiloja. Juuri puhuin erään tulevan äidin kanssa, joka on painanut 48kg ennen raskautta ja nyt 2 viikkoa ennen laskettua aikaa painaa 53kg. Hän käy edelleen joka päivä juoksulenkillä ja syö puuroaamiaisen, hedelmävälipalan (jos jaksaa), salaatti/keittopäivällisen ja joskus iltaisin vielä luonnonjogurttia marjojen kanssa tai sitten ei.
Tuntuu ettei painoon enää suhtauduta oikein tavallisesti.. siitä tehdään numero..
sinä olet ylipainoinen, mutta selvästi kehosi on toimii toivotusti, kun tulit raskaaksi. Terveellinen syöminen on tietenkin erityisen tärkeää raskaana. Pitää saada tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita, sopivasti energiaa ja vauvalle hyvät lähtökohdat elämään.
en oikein osaa sanoa onko vauvalle haitallisempaa äiti, joka on aluksi ylipainoinen, mutta raskausajan syö terveellisesti ja jopa hieman laihtuu, vai valmiiksi alipainoinen äiti, joka yrittää kaikin tavoin välttyä painonnousulta ja rajoittaa syömistään voimakkaasti.
Itse painoin synnytyssairaalaan mennessä 70kg, sain noin 10 kg painoa lisää raskausaikana, joten en osaa oikein ajatella millaista raskaus on noin suurella ylipainolla.
rohkeasti vaan neuvolaan ja pyydät niitä konkreettisia neuvoja! Itse ainakin näin perhevalmennuksessa ja äitipolilla monenkokoista äitiä ja mahaa.
Ylipainoisena ehkä raskaus ei näy niin helposti, joten voit halutessasi olla kertomatta siitä aluksi. Itsellä työkaveritkin jo arvasivat raskauden rv 9, enkä olisi silloin vielä halunnut kaikille kertoa, mutta selvä alapömppö oli jo näkyvissä.. Niin ja vaikka itse erottaisit raskausmahan näkyvänkin, monet saattavat vain ajatella, että olet lihava tai lihonnut ja pitävät raskausutelut omana tietonaan. Jos nyt jotain positiivistakin voisi ylipainoraskaudesta keksiä.
niin ja saatat päästä tarkempaan sokeriarvotestaukseen ylipainon takia. Monella normaalipainoisella tutullani on ollut raskausdiabetes ja tullut iso vauva, mutta on huomattu vasta aika myöhään, kun ei ole testattu.
Komplikaatioita voi siis tulla oli minkäpainoinen tahansa.
Onnea raskaudesta ja rohkeasti vaan neuvolaan!
130kg! hirveä syöttösika. ihan oikeasti....
kun aloin odottamaan esikoistani vuosi sitten. En varsinaisesti laihduttanut raskausaikana, mutta aloin syömään terveellisemmin. Painoa tuli raskauden aikana yhteensä n. 10kg, kaikki vasta kolmen viimeisen kuukauden aikana. Raskaus meni hyvin, ainoastaan selän ja liitoskipujen kanssa oli ongelmia. Sokerirasitukset ja sokeriseurannat kotona olivat puhtaita.
Neuvolan terkka suhtautui koko raskauden ajan painooni hyvin. Jouduin käymään äitipolilla seurannassa koska vauvan epäiltiin olevan isokokoinen, siellä sain välillä kurjia kommentteja ylipainoni takia. Meille syntyi pari kuukautta sitten terve vauva 14päivää yli lasketun ajan 4,1kg:n painoisena, ei siis edes minään jättiläisenä :)
Kolme viikkoa synnytyksen jälkeen kaikki raskauskilot olivat lähteneet. Nyt olen jättänyt kaikki herkut pois ja alkanut syömään vieläkin terveellisemmin. Ruokavaliomuutoksen, vauvan kanssa vaunuilun ja imetyksen myötä paino on kahdessa kuukaudessa lähtenyt putoamaan pikkuhiljaa, nyt painan 105kg. Vielä on paaaljon pudotettavaa, olemme mieheni kanssa sopineet, että alamme yrittämään toista lasta vasta kun vaa`an lukema alkaa 8:lla :) siinä motivaatiota.
Iloitse raskaudestasi, äläkä turhaa mieti neuvolantätien mielipiteitä! Turha sinun on kilojasi ja niiden haitallisuutta nyt raskauduttuasi miettiä kun et enää pysty asialle suuremmin mitään tekemään. Otat itseäsi kunnolla niskasta kiinni sitten kun vauva on syntynyt.
Onneksi olkoon uudesta elämästä, yhtä lailla me lihavat raskautemme ja vauvamme "ansaitsemme" kuin normaalipainoisetkin :)
ja 140 kg kun aloin odottaa kolmosta.