Yksityisen päivähoidon tuki, toinen vanhempi kotona ov
Hei!
3-vuotias lapseni aloittaa syksyllä yksityisessä päiväkodissa ... yllätyksekseni sain kuulla, ettei kela maksa yksityisen päivähoidon tukea kuin 10 päivältä kuussa, koska itse jään toistaiseksi kotiin. Meillä on kaksi vanhempaa lasta (jo koululaisia) ja pienimmän lapsen on tarkoitus olla päivähoidossa noin 15 päivää kuussa, eli 3-4 päivää viikossa.
Mistä ihmeestä tuo 10 päivän sääntö tulee, sellaista en kelan sivuilta löydä? Päivähoitomaksu meiltä menee suurin mahdollinen, mutta tuli kyllä yllätyksenä, että joudumme maksamaan siihen vielä loppuosan kelan yksityisen hoidon tuesta, jota päiväkoti ei nyt sitten muka saa kelalta. 15 päivän hoito tulee siis maksamaan kuussa non 360 euroa.
Kunnallisella puolellahan ei ole merkitystä, onko toinen tai jopa molemmat vanhemmat kotona, jos lapsi on päivähoidossa. Miten yksityinen päiväkoti voi olla noin paljon kalliimpi vaihtoehto meille?
Onko päiväkoti oikeassa vai minä? Minusta meiltä menisi max päivähoitomaksu (noin 260 euroa) + 45 euroa päiväkodin omaa lisää.
Kommentit (24)
että Kelan yksityisen tuen hoitoraha maksetaan siis täysimääräisenä, jos lapsi kokoaikaisessa hoidossa. Nyt kun muistelin tarkemmin, niin meillä taisi kunnassa olla sääntönä, että kuntalisää saa vain täysipäiväisessä hoidossa oleva lapsi. Niinpä yksityisessä kielipainotteisessa päiväkodissa olikin sitten paljon lapsia kokopäiväpaikalla, mutta jotka kävivät useimmiten vain osan viikkoa tai haettiin hyvissä ajoi iltapäivällä pois. Ei täällä päiväkodissa kukaan niitä toteutuneita hoitoaikoja mitenkään kommentoi (siis jos haetaan aikaisin...).
Mutta älyttömältähän se tuntuu, että verovaroin tuetaan hyvätuloisten perheiden lasten kielipainotteista päiväkotia, kun toinen vanhempi on kotona. Ja päiväkotihan tuosta nettoaa hyvän summan...
päiväkoti päivähoitomaksun väärin.
ap
Kelan sivuilta kopsattua:
"Yksityisen hoidon tuen määrä ja maksaminenYksityisen hoidon tuen hoitoraha on 166,71 e/kk/lapsi. Hoitolisä maksetaan perheen bruttotulojen perusteella, ja se on enintään 140,19 e/kk/lapsi. Hoitoraha ja -lisä maksetaan erikseen jokaisesta lapsesta, jolla on oikeus tukeen. Tuesta ei tarvitse maksaa veroa. Lisäksi sinun kannattaa tiedustella kotikunnastasi kuntalisää."
Eli Kela maksaa tuota yksityisen tuen hoitorahaa käsittääkseni täysimääräisesti (166,71 e/kk/lapsi) sinunkin tapauksessasi. Tuloillasi et ole Kelan hoitolisään oikeutettu. Kunnilla on noiden Kelan tukien lisäksi kuntakohtaisia tukia, ja niiden ehdot vaihtelevat kuntakohtaisesti. Teillä kunta on voinut päättää kymmenen päivän rajasta.
Itse olen saanut Kelan tuen lisäksi kunnan varsin anteliasta yksityisen hoidon tukea, vaikka en ollut kodin ulkopuolella töissä. Hieman kyllä ihmettelin kunnanmaksupolitiikkaa... Nykyään täälläkin on saatettu ehtoja kiristää.
Jos oikeasti työskentelet kotona (etkä siis ole "vain" kotiäiti), niin kyllähän lapsen silloin luulisi olevan oikeutettu yksityisen hoidon tukeen. Tietysti, jos omia rahojasi sijoittelet, on sitä ehkä vaikea perustella ansiotyöksi...
en tiedä vastausta ko. probleemaan, mutta jos tienaisin 7000€/kk ja hoidossa kävisi vain yksi lapsi, en niin hirveesti jaksaisi hintaa miettiä.
Tämän asenteen takia en ehkä koskaan rikastu, mutta se ei olekaan minun päämääräni number 1.
TOki itselle kuuluvat etuudet on oikeus käyttää, kuten esim. opintotuki ja suomalainen halpa, verovaroin tuettu päivähoito. Mikset nostanut opintotukea? Ja hoidosta 300-400€/kk on suht halpa, jos rupee tuntihintaa laskemaan, sillä saa myös ruuat ja pienet retket jne. 15 pv, noin 6h= 90h sisältäen ruuat ym. Ei ole kallis.
että "olet kotona". Et kirjoittanut, että "työskentelisit" kotona tms.
Joten miksi se lapsi pitäisi hoidattaa muualla, jos kerran olet kotona tekemättä mitään?
Kelan sivuilta kopsattua:
"Yksityisen hoidon tuen määrä ja maksaminen
Yksityisen hoidon tuen hoitoraha on 166,71 e/kk/lapsi. Hoitolisä maksetaan perheen bruttotulojen perusteella, ja se on enintään 140,19 e/kk/lapsi. Hoitoraha ja -lisä maksetaan erikseen jokaisesta lapsesta, jolla on oikeus tukeen. Tuesta ei tarvitse maksaa veroa. Lisäksi sinun kannattaa tiedustella kotikunnastasi kuntalisää."
Eli Kela maksaa tuota yksityisen tuen hoitorahaa käsittääkseni täysimääräisesti (166,71 e/kk/lapsi) sinunkin tapauksessasi. Tuloillasi et ole Kelan hoitolisään oikeutettu. Kunnilla on noiden Kelan tukien lisäksi kuntakohtaisia tukia, ja niiden ehdot vaihtelevat kuntakohtaisesti. Teillä kunta on voinut päättää kymmenen päivän rajasta.
Itse olen saanut Kelan tuen lisäksi kunnan varsin anteliasta yksityisen hoidon tukea, vaikka en ollut kodin ulkopuolella töissä. Hieman kyllä ihmettelin kunnanmaksupolitiikkaa... Nykyään täälläkin on saatettu ehtoja kiristää.
Jos oikeasti työskentelet kotona (etkä siis ole "vain" kotiäiti), niin kyllähän lapsen silloin luulisi olevan oikeutettu yksityisen hoidon tukeen. Tietysti, jos omia rahojasi sijoittelet, on sitä ehkä vaikea perustella ansiotyöksi...