Akateemiset työttömät! Kuinka työvoimatoimiston
toiminta on vastannut odotuksianne? Oletteko mielestänne saaneet asianmukaista palvelua/kohtelua suhteessa tilanteeseenne? Mitä mieltä ylipäätään olette työkkäristä?
Määräaikainen työsuhteeni päättyy heinäkuun lopussa, eikä jatkoa ole. Pelkään työvoimatoimiston laittavan minut johonkin cv:n kirjottamiskurssille, työkokeiluun tai jollekkin muulle nöyryyttävälle kurssille. Minulla ei ole kokemusta työkkärin touhuista kuin yli kymmenen vuoden takaa, kaikki nämä pelkoni ovat tulleet lukemani perusteella. Pitävätkö ne paikkansa?
Olen kiitollinen jakamistanne kokemuksista!
Kommentit (19)
useamman vuoden, eikä työkkäri ymmärrettävistä syistä laittanut minua millekään työnhakukursseille.
vaikka olen ollu työttömänä muutamia kertoja aikuisiällä (akateemisia pätkätöitä). Olen kylläkin kieli- ja viestintäalan ammattilainen, mikä tietysti on voinut vaikuttaa asiaan :)
Ylipäätään eivät kyllä vaivaa sinua suuremmin ennen kuin vasta sitten, jos työttömyytesi alkaa pitkittyä (vuosi tai yli), eikä mitään omia suunnitelmia ole esim. täydennyskoulutuksesta.
Palvelut on suunnattu ammattikoululaisilla ja vastaaville. Ei korkeakoulutuksen käyneille. Ehdotettiin jopa hakemista lähihoitajakouluun. tosin kun kerroin että olen diplomi-insinööri niin neuvoja naurahti että ei taideta vielä sitä ehdotella. Minä hain työkkäristä lupalapun matkakulujen korvauksiin. Neljän viikon työnhaun jälkeen sain töitä. Tämä oli 3 vuotta sitten. CV:n tekokurssi ei muuten ole ollenkaan huono juttu jos edellisestä työnhausta on jo vuosia. Meillä työnantajan tukitoimiin kuului sellainen.
Eivät tehneet mitään. Aivan hyödytöntä oli, mitään en saanut paikasta irti.
jossa oli yleisiä opintoja ja sai suorittaa oman alan yliopistokursseja. Tosin kurssi jäi kesken, koska sain töitä.
Mielestäni oli todella hienoa, että järjestävät myös oman tason mukaista koulutusta.
olin motivoitunut etsimään mielenkiintoista työtä ja tarkoitus oli pitää vähän "lomaakin" työsuhteiden välissä. Ilmoittauduin työnhakijaksi 2 vk ennen kuin työsuhteeni päättyi. Viimeisenä työpäivänä soittivat haastatteluun paikkaan, johon en ollut edes hakenut ja jota ei ollut ilmoitettu avoimeksi. Oman alani työtä oli kyllä, omista tietokannoistaan olivat katsoneet tietoni.
Minut sitten valittiin paikkaan ja tässä olen ollut kohta vuoden.
Nykyinen työnantajani ei siis jaksanut alkaa rekrytointiprosessia, vaan oli soittanut TE-toimistoon ja kysynyt olisiko heillä tiedossa sopivia ihmisiä.
Eli näinkin voi käydä. Ja kaiken kukkuraksi olen humanisti :)Näin Helsingissä.
siis omalla kohdallani ei valittamista TE-toimiston palvelusta. Tehokasta ja helppoa :)
(Tiedän kyllä, että säkä kävi eikä todellakaan usein tällaista tapahdu)
tai sitten joutuvat toteamaan, että et osaa työtäsi tai et osaa hakea työtä, koska olet yhä työtän.
jos oma tietosi yhteiskunnasta on noin hatara, niin epäilen vahvasti työnhakuosaamistasi.
jos oma tietosi yhteiskunnasta on noin hatara, niin epäilen vahvasti työnhakuosaamistasi.
...ja samaan kategoriaan menee termit työkkäri, opiskelija, työharjoittelu jne jne...
t. käsitekikkailun kyllästyttämä ap :oD
[quote author="Vierailija" time="28.05.2012 klo 10:34"]
Palvelut on suunnattu ammattikoululaisilla ja vastaaville. Ei korkeakoulutuksen käyneille. Ehdotettiin jopa hakemista lähihoitajakouluun. tosin kun kerroin että olen diplomi-insinööri niin neuvoja naurahti että ei taideta vielä sitä ehdotella.
[/quote]
Diplomi-insinöörit lähihoitajakoulutukseen? Jaahas...
Minäkin olen diplomi-insinööri ja olin yksi irtisanottavista suuressa yrityksessä. Työnantaja oli sitten työkkärin kanssa pistänyt viisaat päät yhteen ja tarjosivat mulle muutosturvan takia uudelleenkoulutusta palkanlaskijaksi. Jihuu. Ne palkanlaskijat olivat aiemmin kolme pykälää alempana organisaatiossa kuin minä. Vittuiluahan nuo koulutusehdotukset on monille korkeasti koulutetuille.
No työllistyin kyllä pari hakemusta lähetettyäni itselleni sopivaan hommaan, jopa vaativampaan ja paremmin palkattuun kuin entinen duuni.
Minä ainakin pääsin akat. työvoimakoulutuksen kautta pysyvään työsuhteeseen.
Mulle taas työkkärissä todettiin ennen kun kerkesin edes istumaan alas, että me ei sitten tehdä mitään sun eteesi. Siihen mä tokasin, että hyvä. Mä olenkin ihan vaan rahan takia täällä. Sitten me molemmat naurettiin räkäsesti tolle. Ja täytyy sanoa, että ne on ainakin luotettavia. Ne eivät todellakaan ole tehneet mitään mun eteeni. Edellä mainittu ei sitten ollut millään tavalla keksitty juttu, jos sitä mietitte. Täkäläinen toimisto on kuin työttömien SAK. Siellä kyllä pidetään huoli siitä, että työtön saa kaikki etunsa jne ja ettei se joudu vahingossakaan tekemään mitään mikä ei kuulu toimenkuvaan. Tarkotan tolla lähinnä töitä.
Akateemisia työttömiä on niin eri lähtöön eikä itse akateemisuus ole tae eikä mikään työpaikan saannista. Jos alalla ei ole työtä, pitää alkaa etsiä muita töitä. Tietenkin ensin saa jonkin aikaa etsiskellä omia töitä, kuten kaikki.
AP:n kannattaa nyt ainakin korjata tuo alentuva asenne. Aiot kuitenkin varmaankin hakea työttömyysturvaa, joten virastossa asiointi kuuluu pelin henkeen ja sen voi tehdä ystävällisesti, jolloin saa todennäköisesti itsekin parempaa palvelua. Itse olen asioinut useampia kertoja pätkätyöjaksojen välissä. Aina toiminta on ollut asiallista. Alastani ja koulutuksestani ei ole välttämättä tiedetty kovinkaan syvällisesti, mutta katsottu tyytyväisenä cv:tä ja sanottu, että varmasti pian työllistyt taas. Mitään kursseja ei ole ehdotettu, mutta olen aina työllistynyt viimeistään kahden kuukauden aikana. En tosin dissaisi koulutustakaan, etenkin alaan liittyvä työvoimapoliittinen koulutus saattaisi hyvinkin kiinnostaa.
Nytpä muuten huomasin, että ketju on ikivanha :)
Mun mielestä työvoimakoulutus akateemiselle on loistava juttu! Itse en ainakaan yliopistossa oppinut käyttämään Office-ohjelmia, muuta kuin perus Word-taidot. Sitten jouduin pätkätöistä työttömäksi ja minut passitettiin ansiosidonnaisen loputtua työvoimakurssille ammattiopistoon. Siellä opin asiakirjastandardit, excelin yms. ja työllistyin heti vakituiseen työsuhteeseen jossa nytkin olen. Akateemikkoja ei valiettavasti aina välttämättä arvosteta työmarkkinoilla jos ei ole ollut jo oman alan töissä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 09:59"]
Mulle taas työkkärissä todettiin ennen kun kerkesin edes istumaan alas, että me ei sitten tehdä mitään sun eteesi. Siihen mä tokasin, että hyvä. Mä olenkin ihan vaan rahan takia täällä. Sitten me molemmat naurettiin räkäsesti tolle. Ja täytyy sanoa, että ne on ainakin luotettavia. Ne eivät todellakaan ole tehneet mitään mun eteeni. Edellä mainittu ei sitten ollut millään tavalla keksitty juttu, jos sitä mietitte. Täkäläinen toimisto on kuin työttömien SAK. Siellä kyllä pidetään huoli siitä, että työtön saa kaikki etunsa jne ja ettei se joudu vahingossakaan tekemään mitään mikä ei kuulu toimenkuvaan. Tarkotan tolla lähinnä töitä.
[/quote]
Jos olet lukenut (ja tietty olet, akateemisena ihmisenä) työttömyyteen liittyvän lainsäädännön, niin TE-toimiston ei todellakaan tarvitse tehdä puolestasi yhtään sen enemmän kuin vaikka Kelankaan.
pelkäät, jos alkaa näyttää siltä että työttömyys pitkittyy esim. yli puolen vuoden, alkaa työvoimaneuvoja miettiä toimenpiteitä mutta keskustelee niistä ensin sinun kanssasi...näin ainakin meilläpäin (Joensuu)