Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistisia piirteitä ihmisessä. Minä aloitan:

Vierailija
27.05.2012 |

(oman arviosi mukaan, nämä eivät ole tieteellisiä...)

Mielellään myös perustelu.

Minä aloitan:

- ei yleensä vastaa puheluihin. Soittaa takaisin jos/kun hänelle sopii tai sitten ei soita ollenkaan.

- perustelu: ei ole tavoitettavissa kun toinen tarvitsee häntä. Sitten vasta hakee yhteyden kun on OMA tarve siihen. EIkö tämä ole narsistista. Aina omat tarpeet. Ei tule mieleen vastata joskus toisenkin tarpeisiin ja olla tavoitettavissa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mielestäni narsisti. Priorisoin vaan asiat tärkeys järjestykseen.

elämäntuskan kuuntelu tai tavaranlainauspyynnöt ovat tärkeysjärjestyksessä korkeammalla kuin vauvojen vaipanvaihdot tai lapsiperheen elämän sujuminen! Aina sä vaan ajattelet omaa napaas ja omaa perhettäs!

t. narsisti

Vierailija
22/43 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väitä, että se jolla on tämä piirre on narsisti. Ainoastaan että tämä piirre on narsistinen.

Ja jokaisella meistä on yleensä jokin/joitakin narsistisia piirteitä ymmärtääkseni. Narsistilla ne vain ovat niin hallitsevia, että hänellä voidaan sanoa olevan narsistisen persoonallisuushäiriön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väitä, että se jolla on tämä piirre on narsisti. Ainoastaan että tämä piirre on narsistinen.

Ja jokaisella meistä on yleensä jokin/joitakin narsistisia piirteitä ymmärtääkseni. Narsistilla ne vain ovat niin hallitsevia, että hänellä voidaan sanoa olevan narsistisen persoonallisuushäiriön.

persoonallisuuden piirre, saati että se olisi narsistinen piirre.

Vierailija
24/43 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää teidän narsistijauhanta. Yksittäiset piirteet ei tee kenestäkään narsistia.

Olen ihan oikean narsistin uhri. Kun siihen helvettiin joudut niin lakkaa tällaiset lapselliset spekulaatiot. Ihminen ei välttämättä ole narsisti vaikka on töykeä ja itsekeskeinen. Kusipäitä on monenlaisia.

Persoonallisuushäiriöisen vaikutuspiirissä sinua pannaan halvalla joka reikään joka ikisessä yhteydenotossa ja vielä siinä välissäkin. Usein senkin tajuaa vasta jälkikäteen. Eikä minua piinannut ihmishirviö ollut oma mies tai edes sukulainen. Eli ei tarvitse olla narsistille "velvollinen" joutuakseen uhriksi. En osaa edes kuvitella millaiseen helvettiin lähinarsistin kanssa joutuu.

Että jos joku nyt ei sun puheluihis vastaile ja tuntuu siltä että sinä annat enemmän kuin otat niin kannattaisiko ottaa käyttöön kaveriseula eikä ihmetellä täällä netissä muita narsisteiksi.

Vierailija
25/43 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan oikean narsistin uhri. Kun siihen helvettiin joudut niin lakkaa tällaiset lapselliset spekulaatiot. Ihminen ei välttämättä ole narsisti vaikka on töykeä ja itsekeskeinen. Kusipäitä on monenlaisia.

Persoonallisuushäiriöisen vaikutuspiirissä sinua pannaan halvalla joka reikään joka ikisessä yhteydenotossa ja vielä siinä välissäkin. Usein senkin tajuaa vasta jälkikäteen. Eikä minua piinannut ihmishirviö ollut oma mies tai edes sukulainen. Eli ei tarvitse olla narsistille "velvollinen" joutuakseen uhriksi. En osaa edes kuvitella millaiseen helvettiin lähinarsistin kanssa joutuu.

Että jos joku nyt ei sun puheluihis vastaile ja tuntuu siltä että sinä annat enemmän kuin otat niin kannattaisiko ottaa käyttöön kaveriseula eikä ihmetellä täällä netissä muita narsisteiksi.

kaikki kertomani on yhden ja saman ihmisen tekemiä juttuja. Ja esimerkkejä olisi vielä paljon lisää.

On sukulaiseni ja on tosiaan muille ties mitä selittämällä saanut meidän perheen asiat täysin sekaisin, jopa niin, ettei meillä ole enää perhe kasassa.

Toimii täysin omien itsekkäiden motiiviensa perusteella, pohtimatta vaikutusta muihin.

Ja välejä ei pysty katkaisemaan, koska hän menee lasten kouluun tapaamaan heitä minun tietämättäni tai ostaa lapsille puhelimia, joiden numeroa minulle ei anneta, koska olen niin "ilkeä, etten ansaitse sitä tietää". Haloo, olen lasten huoltaja ja kaikenlisäksi vielä äitikin. :)

Vierailija
26/43 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n pointin. Itse olen joutunut tällaisen "puhelinkäytöksen" omaavan narsistin uhriksi, mutta kyllä tässä kyseisessä narsistissa on miljoona muutakin piirrettä, jotka ovat narsistille tyypillisiä. Eli en puhelimeen vastaamattomuuden perusteella ole häntä "diagnosoinut".

Mutta siis, sanoi, että on aina tukenani ja hänelle voin soittaa vaikka ympäri vuorokauden! Todellisuudessa ei vastannut koskaan puheluihini, mutta itse kyllä soitteli minulle keskellä yötä herättäen, kun hänelle sopi ja halusi hehkuttaa omaa elämäänsä.

- puhuu aina vain itsestään, omasta "paremmuudestaan", saavutuksistaan, jne... esittää olevansa kiinnostunut toisesta, mutta kääntää keskustelun heti takaisin itseensä ja haluaa vain kehua itseään.

perustelu: - itsensä loputon ihailu ja yksinkertaisesti täysi välinpitämättömyys muita kohtaan...

Vierailija
27/43 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelimeensa tai tekstaile, mitäköhän varten hän on ollenkaan hankkinut puhelimen? Ei se vastaamattomuus kyllä tee kenestäkään narsistia. Vähän epäkohteliaan ja pöhkön vain...

Vierailija
28/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei suurimmalla osalla näytä olevan minkäänlaista ymmärrystä siitä mikä on narsista ja mitä narsistin uhri oikeasti kokee.

Ihan oikeasti naiset, ei ole narsismia jos joku ei viitsi vastata puheluihinne.

Narsismia voisi olla se, jos te soittaisitte hänelle ja tarvitsisitte apua ja tukea - ja hän sen tuen antamisen sijaan saisi teidät tuntemaan olevanne maan matosia ja täysin väärässä ja että ainostaan hänellä on (ja saa olla) ongelmia. Vaikka tietenkään narsistilla ei ole mitään ongelmia, joten ei hänen lähipiirilläkään niitä voi olla.

t. toinen narsistin uhri

Vierailija
29/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sen autosta menee rengas puhki, niin sekin on mun syytä. samoin kaikki mahdolliset vastoinkäymiset.

Vierailija
30/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei suurimmalla osalla näytä olevan minkäänlaista ymmärrystä siitä mikä on narsista ja mitä narsistin uhri oikeasti kokee.

Narsismia voisi olla se, jos te soittaisitte hänelle ja tarvitsisitte apua ja tukea - ja hän sen tuen antamisen sijaan saisi teidät tuntemaan olevanne maan matosia ja täysin väärässä ja että ainostaan hänellä on (ja saa olla) ongelmia. Vaikka tietenkään narsistilla ei ole mitään ongelmia, joten ei hänen lähipiirilläkään niitä voi olla.

t. toinen narsistin uhri

t. toinen narsistin uhri

ja kuule, olen minä sellaisenkin tyypin kanssa elänyt, joka katosi, kun piti mennä ostamaan kastemalja ja oli sitten ristiäistenkin aikaan juopottelemassa.

Baarissa oli myös yhden lapsensa syntymän aikaan. Kun kaverit ilmoittivat hänelle, että vauva on syntynyt, hän ei tullut sairaalaan, koska ajatteli, että ei se vielä voi syntyä.

Dokasi kaikki rahansa heti tilin tultua, koska ne on "hänen rahoja". jonkun se "perhe" sitten kuitenkin oli elätettävä ja sinne meni sitten iso perintöni.

Ei koskaan ostanut kenellekään mitään lahjaa, äitienpäivä kuitattiin. "et sinä ole minun äitini" -lauseella.

Lupausten pitäminen ei tarkoittanut hänelle mitään.

Kun sain raskaana ollessa kovan kuumeen ja soitin hänelle, että käy kaupassa, hän katosi. Ei sitten ollut ruokaa. Selitys: "Ahdistuin siitä että olet kipeä."

ja vaikka mitä muuta.

turha tulla sanomaan, että joidenkin kokemukset on vääriä.

Etenkin kun otsikko on "piirteitä"

Vierailija
31/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä te olette heikkoja ihmisinä ja riippujia. Ette osaa juuri mitään ja aiheutatte vain muille ongelmia.

Vierailija
32/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. toinen narsistin uhri

t. toinen narsistin uhri

ja kuule, olen minä sellaisenkin tyypin kanssa elänyt, joka katosi, kun piti mennä ostamaan kastemalja ja oli sitten ristiäistenkin aikaan juopottelemassa.

Baarissa oli myös yhden lapsensa syntymän aikaan. Kun kaverit ilmoittivat hänelle, että vauva on syntynyt, hän ei tullut sairaalaan, koska ajatteli, että ei se vielä voi syntyä.

Dokasi kaikki rahansa heti tilin tultua, koska ne on "hänen rahoja". jonkun se "perhe" sitten kuitenkin oli elätettävä ja sinne meni sitten iso perintöni.

Ei koskaan ostanut kenellekään mitään lahjaa, äitienpäivä kuitattiin. "et sinä ole minun äitini" -lauseella.

Lupausten pitäminen ei tarkoittanut hänelle mitään.

Kun sain raskaana ollessa kovan kuumeen ja soitin hänelle, että käy kaupassa, hän katosi. Ei sitten ollut ruokaa. Selitys: "Ahdistuin siitä että olet kipeä."

ja vaikka mitä muuta.

turha tulla sanomaan, että joidenkin kokemukset on vääriä.

Etenkin kun otsikko on "piirteitä"

Ei puhelimeen vastaamattomuus ole sitä. Eikä miltei mikään muukaan noista selittämistäsi jutuista. Muutama liippaa läheltä narsistista piirrettä.

Vierailija
33/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismille on määritelty yhdeksän diagnoosikriteeriä. Narsismin diagnoosi edellyttää. että vähintään viisi niistä toteutuu. Seuraavassa ne ovat Sam Vakninin esittämässä muodossa:

1.Tuntee itsensä mahtavaksi, suureksi ja hyvin tärkeäksi (esimerkiksi liioittelee saavutuksia, kykyjä, taitoja, kontakteja ja persoonallisuuden piirteitä valehteluun asti, ja vaatii tulla tunnustetuksi ylemmänasteisena ilman vertailukelpoisia todellisia saavutuksia);

2.Pakonomaisia fantasioita rajattomasta menestyksestä: maine, pelottava voima tai kaikkivaltius, vertaansa vailla oleva loistokkuus (älyllinen narsisti), ruumiillinen kauneus tai seksuaalinen kyky (ruumiillinen narsisti), tai ideaalinen, loputtomiin kestävä rakkaus tai intohimo;

3.On syvästi vakuuttunut omasta ainutlaatuisuudestaan, minkä tähden vain erityiset tai ainutlaatuiset ihmiset (tai instituutiot) voivat ymmärtää häntä, kohdella häntä oikein, tai ovat hänen seuransa arvoisia;

4.Vaatii ylenpalttista ihailua, palvontaa, huomiota ja mielenkiintoa - tai sen puuttuessa vaatii olla pelottava ja pahamaineinen (Narsistinen Lähde);

5.Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;

6."Riistää" ihmissuhteita, toisin sanoen käyttää muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen;

7.Vailla empatiaa. On kykenemätön tai haluton tunnustamaan tai hyväksymään muiden tunteita, tarpeita, tärkeysjärjestyksiä ja valintoja sekä samaistumaan niihin;

8.On jatkuvasti kateellinen muille ja etsii keinoja loukata tai tuhota turhautumisensa kohteita. Kärsii vainoharhaisista mielikuvista, koska uskoo, että muut kokevat hänet samoin ja todennäköisesti toimivat samalla tavalla;

9.Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina.

Vierailija
34/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhelimeen vastaamattomuus ole sitä. Eikä miltei mikään muukaan noista selittämistäsi jutuista. Muutama liippaa läheltä narsistista piirrettä.

ehkä sitä ei täällä kuitenkaan kaikkea viitsi kertoa, koska asiat on kipeitä.

Ehkä se, joka ilmoittaa, ettei nuo ole mitään oikeita narsistijuttuja, onkin itse narsisti, koska "sinun helvettisi ei ole mitään minun helvettini rinnalla". ;)

Vierailija
35/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Tuntee itsensä mahtavaksi, suureksi ja hyvin tärkeäksi (esimerkiksi liioittelee saavutuksia, kykyjä, taitoja, kontakteja ja persoonallisuuden piirteitä valehteluun asti, ja vaatii tulla tunnustetuksi ylemmänasteisena ilman vertailukelpoisia todellisia saavutuksia);

6."Riistää" ihmissuhteita, toisin sanoen käyttää muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen;

7.Vailla empatiaa. On kykenemätön tai haluton tunnustamaan tai hyväksymään muiden tunteita, tarpeita, tärkeysjärjestyksiä ja valintoja sekä samaistumaan niihin;

9.Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina.

1. Järjesti itselleen yöpaikan selittämällä kohtaamalleen naiselle olevansa koditon rocktähti.

Sopi menevänsä "huomenna" jonkun vuosia aiemmin festareilla tapaavansa tytön luokse monen sadan kilometrin päähän, vaikka oli perheellinen ja sillä hetkellä rahaton!

6. Kyllä. Rajoitti elämän täysin.

7. "Sinä vain teeskentelet, tuo on tekoitkua" jopa tilanteessa kun isoäitini oli kuollut.

9. Näytti ruokaravintolassa keskisormea kun hänen päälleen lensi pöydältä leivänmuruja. Iski nyrkin taulusta ja ovesta läpi, kun "joutui" aamulla klo 6 heräämään ehtiäkseen työvuoroonsa.

Kun oli sakkoja kertynyt, ilmoitti:"en minä vankilaan mene."

Jos tuli puhetta hänen tekemistään asioista, yritti mm. heittää koripallolla, onneksi lipesi.

Piilotti asunnon avaimia kiusallaan ym ym.

Nautti siitä, kun kaverinsa selittivät, että voi kun sulla on se kamala akka, joka ei anna sun juoda, vaikka oikeasti kärsi päihdeongelmasta joka sotki koko arjen ja elämän.

Montako kohtaa pitää täyttyä, että saa diagnoosin?

Vierailija
36/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on Empaattisen vastakohta

Vierailija
37/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on Empaattisen vastakohta

Vierailija
38/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin ihmettelin hieman, miksi narsimia ollaan suunnittelemassa poistettavaksi DSM:n seuraavasta versiosta mutta tämän foorumin perseääliöiden naurettavaa jokaisen epämiellyttävän ihmisen narsistiksi luokittelua alan lämmetä ajatukselle.

Vierailija
39/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on perseääliö?

Vierailija
40/43 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnevikainen narsisti on jotain ihan täysin muuta kuin tuo mitä kuvailit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän