4-v sanoo, että iskä(=mun ex) juo paljon kaljaa. Mitä teen?
Erosin syksyllä miehestä, jolla alkoholiongelma, mutta ei tietenkään omasta mielestä. Pitkä tarina, jota en nyt tähän kerro. Kysykää jos on kysyttävää. Syksyllä mies lastenvalvojan sekä lastensuojeluviranomaisen luona itse myönsi, että on tullut otettua joskus liikaa. Sanoi myös ymmärtävänsä, että jos vielä mokaa, niin menettää lapset lopullisesti. Nyt on siis yhteishuoltajuus.
Syksyn ja talven aikana uskon, että mies on juonut maltillisesti ja etenkin lasten seurassa vain vähän. Hän teki jo vuosia sitten selväksi, ettei aio lopettaa juomista kokonaan, joten sitä ihmettä en odota. Lupasi vähentää, mutta sekin on nähty lukuisia kertoja, että vähentämistä on kestänyt vain joitakin kuukausia max ja sitten palataan vanhaan.
Miten tästä eteenpäin? 4-v on kahdesta lapsesta isompi, ja mielestäni ei valehtele(kuten kai jotkut sen ikäiset joskus tekee) Huumoria löytyy ja liioittelee kyllä joskus, mutta en usko,, että huijaisi, kun kysyn, että juoko iskä kaljaa, niin lapsi vastaa, että joo tosi paljon. Talvella utelin muutaman kerran, ja lapsi vastasi, että ei iskä juo kaljaa tai vähän. Nyt vähän innostuneena sanoi, että tosi monta.
Miten lastensuojeluviranomainen suhtautuisi tällaiseen? Aikuisen miehen sana 4-v lapsen sanaa vastaan. Veikkaanpa, että kysyttäessä mies kiistäisi tai vähättwlisi juomistaan, kuten suhteemme aikana teki.
Kyseon siis viikonloppujuomisesta, työt hoitaa kai kuten ennenkin eli arkena juo vähän.En ole huolissaan lapsista arkena, vaan ainoastaan pe- ja la-iltoina kun ovat exän luona.
Jos paljastuu, että mies ryyppää kaksin käsin myös niinä viikonloppuina, kun lapset on sen kanssa, niin voinko vaatia, että mies tapaisi lapsia esim vain valvotusti?
Onko jollain kokemusta tällaisesta?
En haluaisi nostaa meteliä ennenkuin minulla on todisteita lapsen sanan lisäksi.
Kommentit (23)
samanlaisia huolia on ollut minullakin.
Kun olin exän kanssa, hän otti alkoholia harvoin, mutta kun otti, ottikin sitten kunnon kännit ja saattoi pari päivää hyvinkin mennä juodessa.
Sitten erosimme ja nyt meillä molemmilla on uusi puoliso.
Asumme satojen kilometrien päässä toisistamme ja sen takia lapsi onkin isällään vain hänen loma-aikoinaan. Hän on ollut kahdestaan lapseni kanssa myös ulkomailla.
Kunnes viime Tallinnan reissun jälkeen tuli exän uudelta vaimolta kirje minulle (ensimmäinen yhteydenotto häneltä koskaan)jossa hän kertoi, että exäni juo joka kerta, kun lapsi on siellä ja nämä ulkomaan reissut ovat ylivetoja siihen, viimeksi exä oli tullut täydessä kännissä Tallinnan reissulta bussilla. Kertoi vielä, että häntä hävetti lapsen puolesta tosi paljon.
Uskon ehdottomasti tuota uutta rouvaa, en usko, että hän tuollaista paljsatusta huvikseen olisi minulle tehnyt.
Olen ajatellut, että kotimaassa annan olla heidän keskenään, mutta ulkomaille en heitä laske enää ollenkaan, riski siellä on aivan liian suuri kaikenlaisiin vaaroihin.
Lapsi meillä vähättelee isänsä juomista, ensin kielsi kaiken juomisen, mutta kun kerroin lapselle, että kuulin muualta, ettei isä ole ihan selvinpäin ollut, niin lopulta lapsikin sanoi,ettei tosiann ollutkaan.
Meillä vaan lapsi pelkää kovasti sitä, että hän ei saa tavata isäänsä enää ollenkaan, jos myöntää isäntä juomisen.
mutta tuo sossutädin kommentti on ihan paskaa. Todellakin lapset kertovat kaikenlaisia juttuja ilman syytä. Mielikuvitus on niin vilkas, että saattavat liioitella ja kuvitella juttuja hyvin helposti. Varsinkin tuollaiset 3-4-vuotiaat. Ei taida tädillä olla itsellä lapsia.
Sos.työntekijä sanoi, että ei ne lapset ilman syytä kerro tuollaisia juttuja.
Sossuntantat ei ole penaalin terävimpiä kyniä. Yleensä olisivat halunneet opiskella jotakin muuta, mutta pääsykoe oli este.
4-vuotiaan mielestä 3 kaljaakin per ilta on varmasti paljon, joten voi hyvinkin olla, että syytä huoleen ei ole. Ja kai itse huomaat, onko lapset hoidettu hyvin v-lopun jäljiltä? Jos joku on kännissä ja krapulassa, niin sen voi mahdollisesti huomata jostain.
Tuo viimeinen lause vaikutti joteniin hölmöltä... En siis haluaisi tehdä itsestäni naurunalaista utelemalla ja tonkimalla, jos mies ei ryyppääkään. En myöskään halua odottaa, että taas tulee jokin läheltäpiti-tilanne, joita lasten nähden on pari sattunutkin ennen eroamme. Haluan viisaita neuvoja. Otanko yhteyttä lastensuojeluviranomaiseen, kun mitään todisteita ei ole?
ja jutella tästä. Kysy ammatti-ihmisiltä, miten kannattaa toimia.
Asia alkoi eilen ja tänään huolestuttamaan todella. Pakko tehdä jotain. Lapset siis nyt täällä luonani, mutta tuli lasten kanssa puhe viime viikonlopusta ja epäilykseni alkoi heräämään. Täytyy maanantaina soittaa sinne lastenvalvojalle.
Ap
mutta pakko kertoa, että meidän 4v oli kertonut päiväkodissa miten isi aina juo kaljaa ja tykkää siitä tosi paljon. No, tädit päättivät sitten asiaa tarkemmin kysellä - olivat kuulemma hieman huolissaan jutusta. No, meillä ei käytetä alkoholia lainkaan, vaan lapsi luuli kokista kaljaksi... En tiedä uskoivatko ettei mies kaljan kanssa löträä mutta meillä ei tosiaan yhden yhtään kaljaa ole koskaan ostettu.
Toinen oli siskoni tyttö, joka oli täyttänyt koulussa päihdekyselyn, jossa siis kyseltiin mm. vanhempien alkoholikyselyyn. Siskontyttö oli merkinnyt että isä käyttää alkoholia harvoin (n. 2-3krt/vuosi) ja äiti säännöllisesti (!!). Tytön mielestäni nimittäin hänen äitinsä yksi vuosittain siideri juhannuksena on säännöllistä alkoholin käyttöä... Säännöllistä hyvinkin...
Ap:lle sen verran, että jos tiedossa on toisen vanhemman ongelma alkoholin suhteen ja/tai se on ollut eron syy, niin pelkän epäilyksesi ja huolesi pitäisi riittää siihen, että asiaa selvitetään tarkemmin. Selkeintä olisi saada aluksi valvotut tapaamiset sekä edellyttää mieheltä päihdeongelman hoitoa. Ex-mieheni piti osallistua AA-kokouksiin sekä käydä arvioitavana ennen kuin tapaamiset lasten kanssa muuttuivat taas "tavallisiksi".
Ap:lle sen verran, että jos tiedossa on toisen vanhemman ongelma alkoholin suhteen ja/tai se on ollut eron syy, niin pelkän epäilyksesi ja huolesi pitäisi riittää siihen, että asiaa selvitetään tarkemmin. Selkeintä olisi saada aluksi valvotut tapaamiset sekä edellyttää mieheltä päihdeongelman hoitoa. Ex-mieheni piti osallistua AA-kokouksiin sekä käydä arvioitavana ennen kuin tapaamiset lasten kanssa muuttuivat taas "tavallisiksi".
Oli siis todellakin eron syy. Haluan, että asia selvitetään. Inhottavaa laittaa viranomaiset exän perään, mutta en näe muutakaan vaihtoehtoa.
Miehelle on ehdotettu muutamalta taholta , että ottaisi yhteyttä A-klinikkaan. Minäkin ehdotin suhteemme aikana, mutta miesvain naurahti ja kysyi, olenko tosissani.
Mies siis vähättelee ongelmaa, eikä hae apua. Muutenkin on sellainen tyyppi, että "kyllä minä tämän itse osaan hoitaa" kaikissa asioissa. Kynnys myöntää ongelma ja hakea apua on liian korkea.
mutta pitää myös muistaa, että 4v voi kertoa asiasta todellakin aivan liioitellusti. Eli tosi monta kaljaa voi olla kuitenkin vaikka vaan kolme. Jos olisi juonut niin paljon, mitä me aikuiset pelkäämme, luulisi kait, että lapsi olisi myös kertonut, että isi oli pelottava, puhui outoja tms känniläisjuttuja?
määrää. Miehen normiannos yhdessäolomme aikana oli laatikollinen kaljaa +lonkero-sixpack. Ja nämä siis reilu puolet perjantains ja loput lauantaina. Joskus harvoin jäi pari yli ja ne tissuteltiin sitten jonain iltana, kunnes seuraavana perjantaina taas uusi satsi. Minä en juo kotona lasten seurassa juuri koskaan.
Täytyy kaupassa udella lapselta, että millaisen paketin iskä ostaa. Jos lapsi näyttää niitä laatikoita niin sitten olen varmempi asiasta. Uskon, että sen verran pystyn luottamaan 4-v:n sanaan. Toivon tietysti, että mies ostaa "vain" jotain sixpackeja. No, saas nåhdä kuinka käy. Mies on oieasti hyvä isä, jos tätä juomista ei lasketa.
isän luona sosiaalityöntekijän kanssa, jos on syytä epäillä, että vanhempi on siellä kykenemätön huolehtimaan lapsesta.
isän luona sosiaalityöntekijän kanssa, jos on syytä epäillä, että vanhempi on siellä kykenemätön huolehtimaan lapsesta.
Ehkä asiaa vois lähteä selvittelemään iisimmin ainakin alkuun.
Oma alkoholistimieheni on vähentänyt juomista ihan älyttömästi, ja hänen edellisestä suhteestaan oleva ala-asteikäinen lapsi saattaa jankuttaa että "isi juo joka päivä paljon kaljaa", vaikka se ei tosiaan pidä edes paikkaansa. Lapsi valitettavasti muistaa ajat jolloin tilanne todella oli tämä, ja hänelle on jäänyt isästään sellainen mielikuva. Sitä riittää ylläpitämään vaikka se että isä juo pari saunakaljaa.
Itse selittäisin ensin ihan rauhallisesti lapsen isälle että lapsi on tällaista puhunut ja tiedustelisin onko puheissa jotain perää, tietääkö isä minkä takia lapsi tällaista puhuu. Jos mies asiallisesta keskustelunavauksesta huolimatta suhtautuu kysymykseen aggressiivisesti eikä todellakaan osoita minkäänlaista yhteistyöhalua, sitten vasta kääntyisin lastenvalvojan tms. puoleen.
itse ehkäö tekisin niin, että kun lapset seuraavaksi ovat isällään. Arvioisin mikä päivä ja mihin aikaan isä olisi juonut eniten. Keksisin jonkun uskottavan tekosyyn ja soittaisin tai menisin soittamaan ovikelloa, näkisin itse tilanteen ja humalan määrän. Esim joku unohtunut tärkeä tavara tai joku muu huoli.
on myös syytä jutella virallisen tahon kanssa, mutta sanoisin myös että kyseessä on vaan epäily lapsen puheen perusteella, eikä varma tieto.
Oli siis todellakin eron syy. Haluan, että asia selvitetään. Inhottavaa laittaa viranomaiset exän perään, mutta en näe muutakaan vaihtoehtoa.
Miehelle on ehdotettu muutamalta taholta , että ottaisi yhteyttä A-klinikkaan. Minäkin ehdotin suhteemme aikana, mutta miesvain naurahti ja kysyi, olenko tosissani.
Mies siis vähättelee ongelmaa, eikä hae apua. Muutenkin on sellainen tyyppi, että "kyllä minä tämän itse osaan hoitaa" kaikissa asioissa. Kynnys myöntää ongelma ja hakea apua on liian korkea.
[/quote]
Ettei vaan olisi niin että sinä paisuttelet ongelmaa? Ei juo viikolla... Mikä alkkari ei juo viikolla? Ottaa viikonloppuisin.. Kaljaa, montako? Esim. pe-la-su 5 kaljaa per päivä vai. Se ei ole ryyppäämistä.
Ettei vaan olisi niin että sinä paisuttelet ongelmaa? Ei juo viikolla... Mikä alkkari ei juo viikolla? Ottaa viikonloppuisin.. Kaljaa, montako? Esim. pe-la-su 5 kaljaa per päivä vai. Se ei ole ryyppäämistä.
Alkoholisti on alkoholisti riippumatta siitä kuinka usein juo tai kuinka paljon. Myös kuiilla oleva alkoholisti on alkoholisti, vaikka ei siis juo ollenkaan.
Ei-alkoholistin on tosi vaikea käsittää minkälaisen työn ja tuskan takana alkoholistilla voi olla pysyä juomatta esim. viikot ja sitten pitää ne kaljat vaikkapa viidessä kappaleessa silloin kun sitä ottaa. Alkoholismista tuskin pääsee eroon, mutta sen kanssa voi opetella elämään. Alkoholismi ei siis tarkoita aina kontrolloimatonta juomista. Enemmänkin voidaan puhua alkoholismista silloin, jos juomista on jollain lailla kontrolloitava. Ei-alkkiksenhan ei tarvitse juomisilla ja juomattomuuksilla mieltään vaivatakaan.
Juttelin jokin aika sitten sosiaalityöntekijän kanssa asiasta, ja suositteli tekemään ilmoituksen. Sanoin miettiväni vielä asiaa. Epäilytti siksi, koska jos vaikka lapsen kertoma ei olekaan totta. Enkä halunnut nostaa meteliä ilman todisteita. No, vielä ei ole todisteita muutakuin 4-v:n sana. Sos.työntekijä sanoi, että ei ne lapset ilman syytä kerro tuollaisia juttuja.
Tänään soitin takaisin ja tein ilmoituksen. Haluan, että selvitetään, onko syytä olla huolissani lasteni turvallisuudesta isänsä luona, etenkin perjantaisin.
Asia etenee kuulemma ensi viilolla. Mietinkin tässä, että taidan perjantaina antaa lapset miehelle, kuten ennenkin, mutta sitten jossain vaiheessa illalla soitan sille, mukamas tärkeästä asiasta. Sitten arvioin tilanteen ja mahd. humalan. Jos kuulostaa siltä, että on ottanut, niin soitan kriisipäivystykseen, ja pyydän tarkastamaan tilanteen.
Tämä on ainoa keino, jolla saisin miehen ns.itse teosta kiinni.
Ei ehkä kuulosta kivalta, mutta haluan toimia näin. Kuten eräs läheinen ihminen sanoi: perjantai tulee olemaan rankka minulle ja lapsille (mikäli mies on kännissä) mutta tulevaisuuden kannalta se on tärkeää.
Ap
kun lapset on sillä ja sulla on epäilys liiallisesta alkoholin käytöstä. Miksi sotkea heti viranomaiset asiaan?
Oletteko muuten niin huonoissa väleissä, että puheyhteys ei toimi?
Totta maar voi aina soittaa ja toivotella vaikka hyvät yöt?
Nyt jos ex ei juokaan liikaa ja sä olet sotkea muita ihmisiä kuvioihin, on musta noloa, toki ymmärrettävää.
Mutta helpommalla olisit päässyt, jos olisit vaikka puhunut kun aikuinen aikuiselle.
Nelisen vuotta sitten ymmärsin miehen todellisen ongelman alkoholin kanssa. Silloin sattui ensimmäinen läheltä-piti -tilanne, jossa olisi voinut itse kuolla. Se ei herättänyt hänessä itsessään mitään. Muutaman kerran vuodessa sattui erilaisia ylilyöntejä, joissa valitettavadti oli myös pari vuotta sitten lapsenkin henki kyseessä. Mies ei osoita minkäänlaisräta katumusta eikä oilein häpeääkään. Ilmeisesti siksi, koska on näinä kertoina niin kännissä, ettei muista päivän/illan tapahtumia kunnolla. Tai sitten syyttää minua eri tilanteista. Yleisin syy ryyppäämiseen taisi ollaminä eri syistä, seuravaksi oli stressaava työ. Ja monia muitakin syitä. Aina oli syy juoda.
Hän siis ei omasta mielestään ole alkoholisti. Ja se on tässä se suurin ongelma. Kaikki muut läheiset (ystävät ja sukulaiset)ovat tietoisia miehen ongelmasta, ja jotkut ovat yrittäneet puhua miehen kanssa. Tuloksetta.
Eli en voi keskustella kuin aikuinen aikuisen kanssa. Tai toki voin yrittää, mutta menneisyydestä on useota esimerkkejä, että ne eivät ole johtaneet mihinkään.
anteeksi,jos mulla olisi vain noin pieni epäilys/ongelma huonosta isyydestä,ottaako isi muutaman kaljan vai ei,niin olisin tyytyväinen!!!
mutta kun ei!!
isi ei saa antaa luunappia eikä ottaa olutta, MUTTA!! isi saa haukkua,kiristää ja käyttää henkistä väkivaltaa,eikä kukaan tai mikään voi auttaa..
ei mene nallekarkit oikein laisinkaan.