Jos ihminen "menee sekaisin", niin mitä se käytännössä tarkoittaa?
Lopetin hiljattain mielialalääkkeen (Venlafaxin). Olen nyt ollut ilman lääkettä yli 2vk ja se on siis poistunut elimistöstä kokonaan. Olen siis oma itseni.
Nyt kun mietin menneitä vuosia mielialalääkkeen turvin, niin... huh huh. Olen tehnyt typeryyksiä joita kadun syvästi enkä TOD nyt tekisi sellaisia (johtuneet siis lääkityksestä), ja mulla on tavallaan "mennyt lujaa" lääkkeen kans.
No, tämä vähän meni asian vierestä.. mutta jos ihminen on sekaisin oikeasti, niin mistä sen tietää? Voiko sen salata toisilta, tajuaako sitä itse, mitkä on ne oireet?
Kommentit (13)
kun tiedän puhuttaneen aika monestakin ihmisestä että "hän meni sekaisin" ja silti olen aina nähnyt ko. henkilön ihan normaalina. Entä voimakkaat mielialavaihtelut ja mielenmuutokset? Missä menee sekoamisen raja?
ap
eli psykoottinen, näkee, kuulee tai muuten aistii tai ajattelee olemattomia asioita. Ei pysty tunnistamaan niitä epätosiksi.
Mieti jotain ääntä, minkä kuulet esim. nyt (autojen ääniä kadulta, radion äänen) ja ajattele, että ne eivät oikeasti kuuluisi. Ensikertalainen ei osaa tunnistaa näitä ja usein salaa ne ulkopuolisilta ja on sairaudentunnoton eli tunnista aistimuksia/ ajatuksia epätosiksi.
Viisaammat sanoo, että se on se hinta, mikä me maksetaan mielikuvituksestamme ja ajattelukyvystämme.
Mutta miksi monesti nämä äänet käskevät esim. tappamaan tai muuten aistimukset ovat ahdistavia. Miksi ne eivät voisi olla hyviä?
Jos sulla on mennyt lujaa venlaflaksiinin kanssa niin kehottaisin kertomaan lääkärille ja keskustelemaan, oletko mahdollisesti kärsinyt kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, jonka maanista (tai hypomaanista) vaihetta tuo lääke on vauhdittanut. Ei lainkaan harvinaista.
Mania on siitä paha, että siinä tuntee voivansa mainiosti, mikään ei rajoita.
Harhaisuus on myös vaikea juttu, koska muiden on vaikea havaita, vaikka toisella olisi pahojakin harhoja, jos niitä ei tuo avoimesti julki.
Nyky-yhteiskunnassa "sekaisin" meneminen tarkoittaa sitä että ihminen on tullut järkiinsä
Kun alkaa kannattamaan vihervasuli sakkia niin siitä tietää että ihminen on mennyt sekaisin.
Vierailija wrote:
Kun alkaa kannattamaan vihervasuli sakkia niin siitä tietää että ihminen on mennyt sekaisin.
Saman asian hokeminen ketjussa moneen kertaan on merkki muistihäiriöstä. Ja trollaaminen on merkki onnettomasta ihmisestä.
Vierailija wrote:
Eikö tämä vitsi ole jo käynyt vanhaksi. Olet varmasti ihan saakelin tylsä ihminen.
Eihän tuohon ole mitään yhtä vastausta. Sekaisin oleminen lienee jatkumo ja sillä tarkoitetaan eri tilanteissa eri asioita. Tervekin ihminen voi esimerkiksi "mennä rakkaudesta sekaisin" eli vaikkapa jättää perheensä ja muuttaa yhtäkkiä toiselle puolelle maapalloa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikö tämä vitsi ole jo käynyt vanhaksi. Olet varmasti ihan saakelin tylsä ihminen.
Niin, mutta en kärsi siitä itse niin kuin joku vihreä henkilö.
Eikös sekin ole merkki sekaisin menosta, jos ei itse koe kärsivänsä, mutta pistää muut kärsimään trollaamalla typerällä tavalla.
Sanotaanko näin, että huomaat sen kyllä kun se omalle kohdalle osuu. Ei aina tietysti.
Olen nähnyt ja kokenut läheltä ex-mieheni sekaisin menemisen. Parin kuukauden ajan oli jotain merkkejä, että jokin on vialla, mutta romahdus tuli kuitenkin yllätyksenä. Asuimme Ruotsissa ja ehkä kielitaidottomuus edisti tilanteen kriisiytymistä. Olin rupeamassa nukkumaan 2,5-vuotiaan poikani kanssa ja kotonamme oli myös serkkuni, joka hoiti poikaa ollessani töissä. Porraskäytävästä kuului kova räsähdys ja mieheni ilmestyi ovelle humalassa särjetty pullo kädessään. Hän hyökkäsi päälleni sänkyyn ja yritti nirhata kaulavaltimoani pullolla. Poika kirkui sängyssään ja sain nousta ottamaan hänet sängystä. Kuiskasin, että mene H:n luokse ja onneksi hän totteli ja juoksi pois. Taistelu jatkui sängyllä, sain haavan käteeni ja sain jostain myös voimaa puolustaa itseäni. Sillä aikaa serkku ja poikani pakenivat naapuriin, jossa asui lääkäri. Minun onnekseni ovi oli jäänyt auki ja lääkäri lankonsa kanssa tuli sisään. Silloin mieheni huomio kiinnittyi heihin ja lääkäri näytti päällään, pakene. Lääkäri yritti puhua miehelleni, mutta hän ei ymmärtänyt ruotsia ja oli muutenkin tilassa, jossa sanat eivät häntä tavoittaneet. Jouduttiin kutsumaan poliisit ja tulikin 7 poliisia. He piirittivät miestäni noin tunnin, kunnes onnistuivat lyömään häntä pampulla silmän lähelle ja ottamaan kiinni. Selvisi, että hän sairastui kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja oli psykoosissa. Hän olisi joutunut vankilaan murhayrityksestä, ellei olisi ollut syyntakeeton. Myöhemmin selvisi, että hän oli tavallista vaikeammanasteisesti sairas ja maniat sekä depressiot tulivat joka vuosi.
Ihminen on harhainen.