tunnen sääliä sitä ampujaa kohtaan, koska on noin nuori.
eihän sillä ole ollut asiat hyvin, koska ei kukaan normaalijärkinen/ normaalisti tee tuollaisia tekoja.
säälin, koska nuori mies on ollut jotain apua vailla, eikä ole kukaan auttanut, ollut kiinnostunut. millainen koti mahtaa poikaparalla olla??
en ajattelisi näin, jos ampuja olisi ollut esim. 30v, vaan juurikin siksi, koska on noin nuori, ja elämän lähtökohdat ovat olleet huonot aikuisuuden kynnyksellä. tietty ketään ei saa tappaa, mutta en voi olla ajattelematta asiaa myös nuoren miehen kannalta.
Kommentit (19)
tunteettomasti vaatimassa päätä vadille, mutta nyt en vaan pysty.
tietty saa rangaistuksensa kärsiä, mutta en muuten ole "vihoissani" erityisesti, koska jokin ei ole ollut kunnossa.
ap
eihän sillä ole ollut asiat hyvin, koska ei kukaan normaalijärkinen/ normaalisti tee tuollaisia tekoja.
säälin, koska nuori mies on ollut jotain apua vailla, eikä ole kukaan auttanut, ollut kiinnostunut. millainen koti mahtaa poikaparalla olla??
en ajattelisi näin, jos ampuja olisi ollut esim. 30v, vaan juurikin siksi, koska on noin nuori, ja elämän lähtökohdat ovat olleet huonot aikuisuuden kynnyksellä. tietty ketään ei saa tappaa, mutta en voi olla ajattelematta asiaa myös nuoren miehen kannalta.
saati sitten että vapaaehtoisesti sitä pyytäisivät vaan peittelevät ongelmiaan viimeiseen asti koska eivät tajua itse olevansa päävikaisia.
Onhan noissa kouluampumisissakin tullut esille ettei haettua apua saa noin vain.
Eihän terve tuollaista tee. Ja vaikka katsottaisiin terveeksi, ei elämä enää koskaan ole kunnollista. Toivottavasti saa hoitoa ja apua ongelmiinsa, samoin kuin perheensä. Ja kuolleiden perheet ja loukkaantuneet ja heidän perheensä.
Olisipa päässyt hoitoon ajoissa, laitetty vaikka väkisin :(
merkillistä ulkopuolista tahoa "kun ei ottanut hoitoon". Hohhoijaa, syyllinen ja vastuullinen on vain ja ainoastaan ampuja ja toivottavasti joutuu sataprosenttisesti kantamaan vastuunsa eikä ala venkoilla asianajajineen mielenhäiriöistä ja muistikatkoksista.
Toivottavasti jonakin kauniina päivänä joku "uhri" tappaa jonkun läheisenne. Muistakaa silloin surra vähintään yhtä paljon tappajaa kuin läheistänne sillä molemmathan uhreja.
Miten te kukkahattulässyttäjät saatte kaiken aina kääntymään jonkin abstraktin tahon kuten koululaitoksen tai yhteiskunnan syyksi?
Mun mielestä tän vuosituhannen pahin ongelma on henkilökohtaisen vastuunkannon katoaminen. "Hei mä oon uhri, nyt mä meen ja tapan noi kadulla kävelevät ihmiset. Kun mulla on paha olo. Niin kärsiköön muutkin. Mä olen hei uhri."
Ehkä te ymmärtäjät joskus saatte oppia kantapään kautta, millaista on kokea ystävän tai perheenjäsenen menetys, kun jollakin vaan "naksahti päässä." Veikkaanpa, että ymmärryksenne loppuisi siihen paikkaan.
Olette noloja, häpeän puolestanne.
Ompa ihana että joku muukin ajattelee näin. Ei kukaan nuori tuollaista tahallaan tee. Täällä suomessa ei niin vaan hoitoon pääse. Parhaimmillaan odotat monta kuukautta, eikä kukaan sinulle kotiin soita että tarvitset apua. Kokemusta on. Toivottavasti vielä tälläkin ko.ampujalla/pojalla/jonkun lapsella on joskus vielä elämä paremmassa reilassa. Ps.Kaikille, yritetään huolehtia myös muiden lapsista jossain määrin.
saati sitten että vapaaehtoisesti sitä pyytäisivät vaan peittelevät ongelmiaan viimeiseen asti koska eivät tajua itse olevansa päävikaisia.
Varmasti on ollut varottavia merkkejä, mutta asialle ei ole tehty mitään.
Sitten olis kyllä stna irti plaaplaaplaaa
Ihan turhaa vedota aina tuohon ankeaan lapsuuteen yms... itsellä ollut lapsuus helvetistä (hyväksikäyttöä, väkivaltaa, alkoholismia, nälkää... you name it) ja silti ole ikinä tullut mieleenkään muita syyttömiä satuttaa. Ja juu masennusta ja ahdistusta on hoidettu jopa sairaassa. Se on itsekäs valinta, satuttaa muita. Joa on niin perkeleen paha olla, niin tykki omalle ohimolle ja bang.
Toi ampuja on todellakin kaikkea muuta kuin uhri!
Tällä apn logiikalla esim 18.v jos raiskaa pikku lapsen niin , ei se oikeestaan ole sen vika?
Jonkun lapsi hänkin on, ja menettivät nekin vanhemmat tätä kautta poikansa. Mutta erona on, että media ja ihmiset eivät anna ampujan perheelle mitään rauhaa tai edes oikeutta surra omalla kohdallaan, vaan syyllistäminen on taatusti päällimäisin asia.
Ihan turhaa vedota aina tuohon ankeaan lapsuuteen yms... itsellä ollut lapsuus helvetistä (hyväksikäyttöä, väkivaltaa, alkoholismia, nälkää... you name it) ja silti ole ikinä tullut mieleenkään muita syyttömiä satuttaa. Ja juu masennusta ja ahdistusta on hoidettu jopa sairaassa. Se on itsekäs valinta, satuttaa muita. Joa on niin perkeleen paha olla, niin tykki omalle ohimolle ja bang.
Toi ampuja on todellakin kaikkea muuta kuin uhri!
Tällä apn logiikalla esim 18.v jos raiskaa pikku lapsen niin , ei se oikeestaan ole sen vika?
Yksilön vastuuta omasta elämästään ja tekemisistään ei ole enää olemassa. Ihan pieni ja yksinkertainen esimerkki, jossa tätä lapsille aletaan opettaa löytyy vaikka nyt sanotaan koulusta. Tulee koe, johon lapsi ei lue ja saa tietysti huonon numeron, mutta vika ei olekaan lapsen vaan koulun ja opettajan jotka olivat sijoittaneet kokeen väärään aikaan, eivät olleet antaneet tarpeeksi hyvää opetusta ja muuta paskaa. Mutta missään tapauksessa ei saa sanoa, että se oli lapsen OMA VIKA kun ei lukenut. Tästä se lähtee ja päätyy sitten vaikka Hyvinkäälle jonkun talon katolle...
AV:n kukkahattu löytää raiskauksen uhrin ja vaatii, että tekijä on löydettävä heti - hänellä on varmasti vaikeaa ja terapian tarve!
Ompa ihana että joku muukin ajattelee näin. Ei kukaan nuori tuollaista tahallaan tee.
no ei se vahingossakaan muita ampunut. Tietysti mielentervsyongelmilla on todnäk osansa mutta jotkut kieroon kasvaneet ihmiset ei yksinkertaisesti kunnioita tippaakaan muita tai välitä yhteisistä säännöistä tai toisten hengestä/elämästä. Minusta aseeseen tarttuva ihminen on aina jollain tavalla paha, ei vain uhri.
Säälin, että eivät ehtineet perustaa omaa perhettä ja saada lapsia. He olivat vasta oman aikuisen elämän alussa.
Minulta ei riitä sääliä ampujille. JOs on paha olla, voi vapaasti ampua itsensä. KUn päättää ampua muita, teloittaa oikeastaan, niin siinä kohtaa on ylittänyt inhimillisyyden rajan. Toivon tälle 18-vuotiaalle pitkää, yksinäistä ja pelottavaa elämää syyllisyyden kanssa. Mutta uskoisin, että ei kykene tuntemaan syyllisyyttä eikä omaa empatiakykyä. Yksinäisyyttä tuntee varmasti, joten sitä siis toivon roppakaupalla. Pelkoakin varmasti, joten sitäkin toivon. Vapaaksi ei tarvitsisi päästä koskaan.
kuka näitä jaksaa. Syyllistä nyt vaikka sitä 18-vuotiasta tyttöä sitten. Sai mitä ansaitsi jne. Toki nuorten pahoinvointi on vakava asia, mutta kyseessä on kuitenkin täysi-ikäinen nuorukainen, ei lapsi, joka teki kaiken harkitusti. Minun puolestani saa kantaa vastuun ja kovalla kädellä. Ymmärrystä kun se on ihan varmasti jo saanutkin, eri asia onko se riittänyt sille ja vakaa ja harkittu teko kertoo tekojästään enemmän kuin muut hyväksyvät ikinä ja siksi juuri ymmärtävät ja säälivät tämän pehmoiseen syliinsä ja oikeasti, onko 2 kuollutta uhria ja 6 loukkaantunutta liikaa tai enemmän kuin joku 6v. vankeutta sen saman nuoren miehen elämästä, pääsee vapaaksi kun on 24v. ja elämä edessä, uhreilta se kun meni iäksi. Hyysäystä ja ymmärtämistä nämä juuri hakevatkin, jolleivat ammu itseään jalosti siihen perään. Mikä tahansa väkivalta on kerrasta poikki niin parisuhteessa kuin sitä ilman jääneitäkin koskevaa. Turha ymmärtää.
kuka näitä jaksaa. Syyllistä nyt vaikka sitä 18-vuotiasta tyttöä sitten. Sai mitä ansaitsi jne. Toki nuorten pahoinvointi on vakava asia, mutta kyseessä on kuitenkin täysi-ikäinen nuorukainen, ei lapsi, joka teki kaiken harkitusti. Minun puolestani saa kantaa vastuun ja kovalla kädellä. Ymmärrystä kun se on ihan varmasti jo saanutkin, eri asia onko se riittänyt sille ja vakaa ja harkittu teko kertoo tekojästään enemmän kuin muut hyväksyvät ikinä ja siksi juuri ymmärtävät ja säälivät tämän pehmoiseen syliinsä ja oikeasti, onko 2 kuollutta uhria ja 6 loukkaantunutta liikaa tai enemmän kuin joku 6v. vankeutta sen saman nuoren miehen elämästä, pääsee vapaaksi kun on 24v. ja elämä edessä, uhreilta se kun meni iäksi. Hyysäystä ja ymmärtämistä nämä juuri hakevatkin, jolleivat ammu itseään jalosti siihen perään. Mikä tahansa väkivalta on kerrasta poikki niin parisuhteessa kuin sitä ilman jääneitäkin koskevaa. Turha ymmärtää.