Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dermoidikysta, mikä se on???

Vierailija
25.05.2012 |

Meidän pojalla epäillään, että hänellä on dermoidikysta. Nyt kyselenkin mikähän se sellainen on? Pojalla siis patti päässä ja sitä nyt tutkitaan. Epäilys vasta, koska vielä ei tiedetä mikä poikaa vaivaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni löytyi vatsasta dermoidikysta samalla kun tutkittiin tähystämällä syytä lapsettomuuteeni. Käsittääkseni se on kysta, joka koostuu toisen kehittymättömän sikiön hiuksista, luusta ym. ja on muodostunut samalla kun poikasi on itse saanut alkunsa - eli ilmeisesti ikäänkuin kehittymättömän kaksosen jäänteet. Ainakin itselläni se oli täysin vaaraton, ja todellakin vain kehitysvaiheessa minuun jäänyt jäänne toisesta sikiöstä.

Vierailija
2/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa kummalliselta, kun pojalle tuo patti on ilmestynyt vasta tämän vuoden puuolella ja poika muutamaa viikkoa vajaa vuoden vanha.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytiedon mukaanhan kyseessä ei kai ole varsinaisesti toisen sikiön jäänteet. En nyt mene vannomaan tätä:)

Vierailija
4/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattiin pois vuoden vanhana.

Vierailija
5/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vääriä soluja väärässä paikassa eli sikiökehityksen aikana on tapahtunut pieni virhe solukerrosten muotoutumisessa. Vauvalle ilmaatuu pieni patti, klassisin paikka on silmäkulman ulkoreuna. Hyvälaatuinen kasvain ja poistetaan, koska kasvaa vähitellen.

T. lastenkirurgi

Vierailija
6/14 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ns sikiö jäänne häntä luussa ja voi että se on kiusallinen vaiva se on muutaman kerran tulehtunut aika pahasti ja se on jouduttu aukaisemaan Sitten puhdistuksen jälkeen se on monta vuotta pois ja sitten taas se ilnmoittaa itsestään... 

Vierailija
7/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta heitti ainakin mulle vain tietoa munasarjoista ja siellä sijaitsevista kystista. Joten eipä noilla tiedoilla ollut mulle mitään tekoa.

Ap

Vierailija
8/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa tämä "kysta" sijaitsee?

Vierailija
9/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on muuten tavallisimmin häntäluun seudulla.

Vierailija
10/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

dermoidikysta lapsen päässä tarkoittaa ihomuotoista solumuutosta. Mutta jos sijainti on ns. keskilinjassa, niin kyse voi olla vakavammasta asiasta. Dermoidin kystan poisto on erittäin helppo toimenpide, ja ei aiheuta lapselle mitään. Ja ei ole mitään kaksosta päässä, hei please!

Vierailija
11/14 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on solumuutoshaitta, jolloin voi löytyä hyvinkin ihmismäisiä piirteitä (hiuksia, hampaita jne) solumöykystä. Kyse on kuitenkin vain soluhaitasta, joka poistetaan leikkauksella.

Vierailija
12/14 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pojallani on vuosi sitten todettu tämä dermoidi kysta leuan alla ja on kuulemma lääkärin mukaan vaaraton. Mutta tässä on jännintä se kun pojallani ilmaantuu tämä patti yleensä vain silloin kun on flunssa ja kova yskä päällä ja kun taudit on ohi niin yleensä häviää sen jälkeen koko patti ja taas ilmaantuu kun flunssa tai yskä tulee. Leikkausta ei voida tällä hetkellä tehä kun patti ei ole koko ajan näkösällä. Alle vuoden ikäisenä todettu astma joten flunssat tulee yleensä herkemmin. Mites tämä selitetään?

Vierailija
13/14 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 09:06"]Minun pojallani on vuosi sitten todettu tämä dermoidi kysta leuan alla ja on kuulemma lääkärin mukaan vaaraton. Mutta tässä on jännintä se kun pojallani ilmaantuu tämä patti yleensä vain silloin kun on flunssa ja kova yskä päällä ja kun taudit on ohi niin yleensä häviää sen jälkeen koko patti ja taas ilmaantuu kun flunssa tai yskä tulee. Leikkausta ei voida tällä hetkellä tehä kun patti ei ole koko ajan näkösällä. Alle vuoden ikäisenä todettu astma joten flunssat tulee yleensä herkemmin. Mites tämä selitetään?
[/quote]
Onko nyt varma, ettei kyseessä ole imusolmuke? Onka ultralla todettu kystaksi?

Vierailija
14/14 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 09:06"]Minun pojallani on vuosi sitten todettu tämä dermoidi kysta leuan alla ja on kuulemma lääkärin mukaan vaaraton. Mutta tässä on jännintä se kun pojallani ilmaantuu tämä patti yleensä vain silloin kun on flunssa ja kova yskä päällä ja kun taudit on ohi niin yleensä häviää sen jälkeen koko patti ja taas ilmaantuu kun flunssa tai yskä tulee. Leikkausta ei voida tällä hetkellä tehä kun patti ei ole koko ajan näkösällä. Alle vuoden ikäisenä todettu astma joten flunssat tulee yleensä herkemmin. Mites tämä selitetään?
[/quote]
Onko nyt varma, ettei kyseessä ole imusolmuke? Onka ultralla todettu kystaksi?
[/quote] Minullakin oli dermoidikysta kaulassa leuan alapuolella. Aluksi tosin luultiin mediaaliseksi kaulakystaksi. Mielestäni keskellä kaulaa ei edes ole imusolmukkeita. Tuo patti oli minulla lähes 30 vuotta. Ne leikataan aina pois, koska vaarana, että tulehtuu joskus niin pahasti pahasti, että tukkii hengitystiet hengitystiet.