Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö kukaan sappikivistä/-tulehduksesta ja osaisi neuvoa seuraavassa asiassa?

Vierailija
24.05.2012 |

Minulla todettiin 8 viikkoa sitten sappikivet ja sairastettu sappikivitulehdus jne. Sen diagnosointiin meni lähes neljä viikkoa aikaa ja en sinä aikana pystynyt syömään. En ole edelleenkään pystynyt syömään - olen karsinut ruokavaliostani pois lähes kaiken, mikä minulle aiheuttaa fyysistä huonoa oloa ja kipua. Jäljelle jäi pelkästään keitetyt uudet perunat ja marjat(niin pakaste- kuin tuoreet) mm. puolukka, mansikka ja mustaherukka. Pystyn juomaan n. 8dl nestettä vuorokaudessa - juon lähinnä mustaherukkamehua, vettä, piimää ja appelsiinituoremehua.

Paino minulla on 8 viikon aikana pudonnut miltei 90 kilosta 68 kiloon.

Kysymykseni on, että kun pääsen tässä, toivottavasti pikaisesti, sappikivileikkaukseen, niin kuinkakohan kauan kestää, että pystyisin jälleen syömään normaalisti. Olin vielä kaksi kuukautta sitten täysin kaikkiruokainen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kannata heti ähkyä vetää vaan aloittaa varovaisesti.

Vierailija
2/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kysymykseen on varmasti mahdotonta vastata, kuinka kauan menee kunnes voit syödä normaalisti.

Voi olla, ettet koskaan. Tai sitten olet ok jo viikon päästä.

Minulta leikattiin sappirakko 7v sitten ja oireilen edelleen niin, että se haittaa elämää huomattavasti. Itselläni ei ole mitään ainetta, mistä oireita ei tulisi, ts. ne voivat tulla mistä vaan. Tai sitten siitä, että on nälkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi koko homma yhdellä oksennuskerralla, jonka jälkeen minulle tuli täydellinen ruokahaluttomuus(nälkä oli kuitenkin mahdoton, mutta syöminen tuntui todella epämiellyttävälle).

Minulle ei maistunut melkein mikään ruoka - ei lempiruokani, ei mikään. Karsin syömisistäni pois kaiken lihan, leivän, kananmunan, riisin, makaronin, puurot, jäätelöt, kaiken rasvaisen ja makean(sokeri aiheutti pahaa oloa, samoin rasvankäry).

Minulle tuli todellinen pelko syömistä kohtaan, koska se aiheutti kipua ja tosiaan siitä kivusta jouduin kärsimään 4 viikkoa, ennenkuin lääkäri ystävällisesti suvaitsi lähettää mut ultraäänitutkimuksiin, jossa sitten löytyi nämä sappikivet, jo määrätyillä lääkkeillä jonkin verran rauhoittunut sappitulehdus ja haimatulehdus(joka oli alussa pahentanut mun sapen oireita). Ultrauslääkäri oli järkyttynyt siitä, kuinka kauan olin joutunut kärsimään kivuista ja syömättömyydestä kotona ilman oikeanlaista hoitoa, joka olisi ollut kuulemma sairaalassa olo ja tiputus. :(

Tällä hetkelläkään olo ei ole paljoa helpottanut. Ruokavalio on todella niukka. Oksentelen miltei jokaikinen päivä, käytän pahoinvointipillereitä, kipulääkkeitä ja happosalpaajia. Tapaan kirurgin ensi viikolla, jonka kanssa sovin sitten leikkauksesta.

Vierailija
4/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sulla on todettu sappitulehdus, ei se tarkoita, etteikö voisi olla jotain muutakin. ONKO sulle tehty gastroskopia?

Vierailija
5/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit sanoivat diagnoosin jälkeen, että ovat pahoillaan, että kesti näin kauan saada selvyys oireilleni... Mutta ainoa, mitä he omien sanojensa mukaan pystyvät tekemään on antaa lisää sairaslomaa ja lähetteen leikkaukseen. Tämän he toki tekivätkin, mutta välillä, kun olen käynyt siellä lääkärillä itkemässä kipuja, he käännyttävät käytännössä katsoen pois jo ovelta ja käskevät odottamaan pääsyä sairaalan hoidettavaksi. Vaihtoehtona antavat päivystykseen lähdön, mutta siellä ollaan yhtä tylyjä kuin omalla terveysasemalla. Odota, odota ja odota sinne samperin sairaalaan pääsyä. Nyt saa onneksi asioita vähän eteenpäin, kun ensi viikolla VIHDOIN pääsen juttelemaan sen sairaalan kirurgin kanssa ja jos vaikka pääsisin kohtuullisen nopeasti leikattavaksi - on tää kaikki sen verran ikävää kestää. :(

AP

Vierailija
6/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta viikko leikkauksesta ja kaikki ruoka himotti kolminkerroin vrt ennen leikkausta :)

leikkaus on itessään aika simppeli

Vierailija
7/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin äkkiseltään nuo sun oireet tuntuu tosi voimakkailta ollakseen vain sappitulehduksen aiheuttamia. Mulla oli samankaltaisia oireita (alkoivat kyllä paljon hitaammin, ehti olla noin puoli vuotta ennen diagnoosia) ja gastroskopiassa löytyi mahasyöpä. Laihduin, syöminen oli tosi vaikeaa, oli pahoinvointia, röyhtäilyä, ylävatsakipuja, väsymystä ja verioksentelua.

En todellakaan halua pelotella, mutta nuo sun oireet kuulostaa kyllä erittäin rajuilta.

5

Vierailija
8/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit sanoivat diagnoosin jälkeen, että ovat pahoillaan, että kesti näin kauan saada selvyys oireilleni... Mutta ainoa, mitä he omien sanojensa mukaan pystyvät tekemään on antaa lisää sairaslomaa ja lähetteen leikkaukseen. Tämän he toki tekivätkin, mutta välillä, kun olen käynyt siellä lääkärillä itkemässä kipuja, he käännyttävät käytännössä katsoen pois jo ovelta ja käskevät odottamaan pääsyä sairaalan hoidettavaksi. Vaihtoehtona antavat päivystykseen lähdön, mutta siellä ollaan yhtä tylyjä kuin omalla terveysasemalla. Odota, odota ja odota sinne samperin sairaalaan pääsyä. Nyt saa onneksi asioita vähän eteenpäin, kun ensi viikolla VIHDOIN pääsen juttelemaan sen sairaalan kirurgin kanssa ja jos vaikka pääsisin kohtuullisen nopeasti leikattavaksi - on tää kaikki sen verran ikävää kestää. :(

AP

vaivaa, ei ole vielä diagnosoitu mitään, mutta kun etsin netistä tietoa, löysin jonkun keskustelun sappivaivoista, jossa joku tyyppi sanoi lääkärin kehoittaneen häntä syömään keitettyjä kananmunia, jos halusi nopeammin (päivystykseen) leikkaukseen, kun tämä potilas valitti vaivojaan ja leikkaus olisi ollut vasta ties milloin. Oli kuulemma tehonnut. Joten kokeile sitä, jos haluat nopeasti siihen leikkaukseen.

Vierailija
9/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on, että sappivaivojen puolesta voit syödä normaalisti melko pian. Mutta aloita tosiaan varovasti. Mutta olen kyllä hämmästynhyt siitä ettei sinua ole jo pelkästään syömättömyyden, painon putoamisen ja haimatulehduksen vuoksi otettu sairaalaan hoitoon. Leikkausta varten pitää olla yleistilan hyvä, toipuminen on silloin parempaa. Ja kun vaiva on noin paha.. niin miksi ei ole leikattu akuutisti (joo, tulehdusvaiheessa ei mieluummin leikata, mutta silti...) Onko sun haimatulehdus kuinka paha? Miten sitä on hoidettu (yleensä hoito on RUNSAS nesteytys, jopa 6 litraa iv+ suun kautta seka virtsan seuranta).

Onko sulla mahdollisuutta oikeasti hakeutua lääkäriin (esim yksityiselle erikoislääkärille)? Hävettää ammattikuntani puolesta, miten sinut on jätetty huonolle hoidolle

terv. hoitaja mahakirurgialta

Vierailija
10/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tulehdusarvot sen diagnoosin aikoihin kääntynyt laskuun, koska olin saanut aikaisemmin antibioottikuurin kurkkutulehdukseen - käsittääkseni ne antibiootit, kipulääkitys ja syömättömyys oli sen verran helpottaneet pahinta tulehdusta, että lääkäri ei nähnyt asialla olevan akuuttia leikkaustarvetta ja silloin sanottiin täällä, että he eivät kamalan mielellään tee päivystysleikkausta ellei tilanne äidy niin pahaksi, että on pakko.

Ultrauslääkäri sanoi, että siellä oli samoihin aikoihin ollut siis myös haimatulehdus, joka oli tehnyt noi sappioireet pahemmaksi(olin mm 1,5vk yötä päivää 38-39 asteen kuumeessa).

Minä olen tehnyt kaiken sen mitä lääkärit on sanonut ja kärsinyt rauhassa - sanottiin, että jos kotona olo pahenee merkittävästi niin pitää soittaa ambulanssi, mutta oireet diagnoosin jälkeen ovat pikemminkin vähäsen rauhoittuneet - pahimmat vatsakivut on lähteneet(osittain ehkä kipulääkityksen ansiosta) - ainoastaan nyt on tullut toi lähes päivittäinen oksentelu tilalle. Voimattomuus ja selkä- ja niskakivut ovat läsnä koko ajan, samoin kuin väsymys ja huono olo. Nyt kipu on iskenyt lihaksiin(kävely tekee kipeää lonkkiin ja iskiaksen kohtaan ja vasen jalkani puutuu todella usein kokonaan).

Anteeksi, jos teksti on aavistuksen sekavaa...

Ap

Vierailija
11/11 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sua ei ole voitu leikata sen takia, kun sulla on ollut haimatulehdus yhtä aikaa. Leikkaus ei olisi ollut turvallinen, kun olisi ollut niin vuotava.. Kipeä sappi voidaan leikata päivystyksenäkin, mutta ei jos haimatulehdus samaan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi