Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko uinti hyvää liikuntaa ylipainoiselle + muita kysymyksiä uimisesta.

Vierailija
24.05.2012 |

Olen todella reippaasti ylipainoinen ja olen nyt hiljalleen aloittanut elämänmuutoksen ruokavaliota tarkkailemalla. Kohta voisin ottaa rinnalle jotain liikuntaa. Kävelemässä ja pyöräilemässä käyn, mutta olen myös harkinnut uintia.

Onko mitään hyötyä käydä esim. 2-3 kertaa viikossa uimassa/vesijuoksemassa? Kuinka pitkiä aikoja kannattaisi uida? (kilo)metrimääristä on vielä turha puhua, aika lienee parempi mittari kunnes kunto kohenee. Osaan uida vain rintauintia, kunto ei edes riittäisi krooliin.

Kesä voisi olla hyvä aika aloittaa, sillä uimahalleissa on silloin varmaan vähemmän väkeä kauhistelemassa valasmaista ulkomuotoani :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään uimassa työpäivän päätteeksi. 30 minuuttia tosiaan riitti ekaksi kerraksi hyvin ja olipa mukava makoilla hetki porealtaassa ja rentoutua saunassa uinnin jälkeen!

Ostin heti 10 kerran kortin ja suunnitelmissa on mennä uimaan taas maanantaina. Silloin ehkä kokeilen vesijuoksuakin, sillä hallilla näytti olevan vöitä. Löytyisiköhän tästä mulle liikuntaharastus?

Vierailija
2/9 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min (- 45 min.) uintia riittää jatkossakin, jos teet sen ajan tehokkaasti.

Kysele myös ohjatuista vesijuoksuista ja -jumpista, saat vähän vaihtelua niistä. Tosin vakiotunnit on usein kesän ajan tauolla, mutta syksyllä sitten niihin mukaan.

Uinti on hyvä ja monipuolinen harratus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun hienoa, että löysit veden pariin. Ihan loistavia liikuntamuotoja molemmat, juoksu ja uinti. Ja iso juttu ainakin itselle on jo pelkästään vesi elementtinä - aivan sama kuinka kiukkuisena tai väsyneenä menee hallille, niin veden lempeä "syleily" lohduttaa ja virkistää aina.

Vierailija
4/9 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli tuntia aktiivista vesijuoksua, ei mitään kellumista, niin tuloksia alkaa näkyä

Vierailija
5/9 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi uinti on kätsyä ku ei hikoile vedessä :) suosittelen

älä mieti niitä matkoja nyt sen kummemmin aan uit oman kunnon ja jaksamisesi mukaan ja sitten nostat pikkuhiljaa tavoitteita. suomessa suositellaan että aikuisen ihmisen oisi hyvä pystyä uimaan keskinmäärin 200 metriä putkeen. pelastautumistarkoituksessa :) ja rintauinti on ihan hyvä! tsemppiä!!!!!

Vierailija
6/9 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 kertaa viikossa kuulostaa oikein hyvältä, esim. puoli tuntia kerralla on hyvä aika aloittaa. Rintauintia kannattaa uida siten, että liukuessa pää on veden pinnan alla, jotta niskat eivät rasitu. Myös vesijuoksu on tehokasta, eikä rasita niveliä kuten juoksu.

Vierailija
7/9 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin uinti. Väärä uintitekniikka pistää (niska-/hartia-)lihakset jumiin eikä sellainen tyypillinen maallikkosammakko ole muutenkaan kauhean tehokasta - verrattuna siis vesijuoksuun ja vesijumppaan.

t. ylipainoinen entinen uimari

Vierailija
8/9 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan siis uida rintauintia niin, että kasvot ovat vedessä, joten hartioiden ja niskan rasittumista en pelkää. 200m jaksan myös uida, hitaasti tosin :) Vesijuoksua en ole kokeillut varmaan 7 vuoteen, mutta kaipa niitä vöitä saa lainaan hallilta.

Taidanpa kaivaa uikkarin ja uimalasit esiin ja menen huomenna polskimaan töiden jälkeen. Tavoite on uida 30 min "reippaasti" ja sen jälkeen saunaan loikoilemaan!

Vierailija
9/9 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei rasita liikaa. Ja 2-3 kertaa viikossa on ihan hyvä määrä, ainakin aluksi. Ja aluksi kannattaa ottaa rauhallisesti, jos heti ensimmäisellä kerralla rasittaa itseään liikaa, voi olo olla epämukava ja liikkumiset saattaa jäädä siihen. Puoli tuntia on varmasti hyvä aluksi. Sitten tietenkin kun kunto kasvaa, alkaa saada sitä hyvän olon tunnetta siitä itsensä rääkkäämisestä. Itse koen vesijuoksun paremmaksi, juurikin tuon niska-hartiaseudun jumittamisen vuoksi ja minulla uintiasento sattuu selkään (on selkäongelmia enkä osaa uida oikein). Kannattaa varmaan kokeilla, kumpi tuntuu paremmalta. Molemmat tehokkaita liikuntamuotoja.